کد خبر: ۵۵۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۰
آغاز طرح امنیتی بزرگ آمریکا و عراق

جستجوی خانه ‌به ‌خانه در بغداد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش سی‌ان‌‌ان، خبر آغاز این عملیات که بخشی از طرح مشترک دو‌کشور برای بازگرداندن آرامش و ثبات به پایتخت تلقی می‌شود روز جمعه در اختیار رسانه‌های گروهی قرار گرفت.
 
بامداد شنبه در نخستین مرحله از اجرای این عملیات نیروهای آمریکایی با حمله به یک کارگاه بمب‌سازی متعلق به تروریست‌های سنی در مرکز بغداد چهارنفر از آنان را کشته و یک نفر دیگر را دستگیر کردند.
 آنگونه که «حسن ال‌سنعید» از قانونگذاران حزب‌الدعوه در پارلمان عراق و مشاور ارشد نخست‌وزیر نوری‌المالکی نیروهای ویژه وزارت دفاع و کشورعراق نیز در این عملیات مشارکت داشته و هیچگونه جدول زمانی برای پایان آن تعیین نشده‌است.

این طرح پس از آن به مرحله اجراء درآمد که صبح جمعه جرج بوش و نوری‌المالکی بیش از دو ساعت درباره اهداف و جزئیات آن به گفتگو پرداختند. انتظار می‌رود دو رهبر طی روزهای آتی جزئیات راهبرد جدید خود برای برون‌رفت از بحران کنونی عراق را مطرح کنند.

این تحول در‌حالی روی می‌دهد که برخی از مشاوران نزدیک مالکی گفته‌اند که اختلاف‌نظرها درخصوص برخی مسائل اساسی هنوز بین طرفین برطرف نشده‌است. بنا به گزارش سی‌ان‌‌ان نخست وزیر عراق حداقل در مورد دو موضوع مهم با رئیس‌جمهور آمریکا اختلاف نظر دارد.
 
موضوع اول طرح اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به عراق است. سامی‌العسکری از مشاوران نخست‌وزیر عراق روز شنبه به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که جرج بوش در این گفتگو آمادگی کشورش را برای اعزام فوری 9 هزار سرباز دیگر به عراق اعلام داشته ولی مالکی آن را موکول به دریافت نظر موافق فرماندهان ارتش عراق ساخت.
ظاهرا مقامات عراقی بیم آن را دارند که حضور بیشتر نیروهای ائتلاف در آن کشور موضع احزاب شیعه‌ و سنی را در متهم کردن دولت به بی‌کفایتی در پایان اشغالگری تقویت کند.

دیگر موضوع مورد اختلاف بوش و المالکی درخصوص برنامه ارتش آمریکا برای نابودی شبکه شبه‌نظامیان وابسته به مقتدی‌صدر موسوم به ارتش المهدی است که اینک پس از القاعده قدرتمند‌ترین دشمن نیروهای ائتلاف در عراق محسوب می‌‌شود.
فرماندهان ارتش آمریکا معتقدند هرگونه تلاش برای کنترل اوضاع امنیتی فاجعه‌آمیز بغداد بدون مواجهه جدی با جنگجویان وابسته به مقتدی صدرعملا امکان‌پذیر نیست، در حالی که نوری المالکی که تحت فشار شدید سیاستمداران طرفدار مقتدی صدر قرار دارد می‌گوید به ‌دلیل مشخص بودن هویت و محل استقرار بریگادهای شبه‌نظامیان شیعه نمی‌توان آنها را یک خطر امنیتی مهم برای کشور تلقی کرد.

بنا به ادعای مقامات آمریکایی، ارتش المهدی پس از بمب‌گذاری شورشیان سلفی در حرمین عسگریین در بهمن‌ماه گذشته وارد نزاع‌های فرقه‌ای کشور شده و همواره به عنوان متهم اصلی در ربودن و قتل شهروندان سنی در نقاط مختلف مطرح بوده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین