کد خبر: ۵۵۸۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

اعتراض ۸۱ هزار نفری جلیقه‌زردها و درگیری با پلیس| ماکرون خطاب به معترضان: شرم کنید، خشونت در فرانسه جایی ندارد!| معترضان چه می‎خواهند؟+تصاویر

امانوئل ماکرون در واکنشی شدیداللحن به اعتراضات خشن در کشورش گفته معترضان باید "خجالت بکشند و خشونت در فرانسه جایی ندارد". پلیس فرانسه روز شنبه برای متفرق کردن معترضان به افزایش قیمت سوخت در پاریس از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
پلیس فرانسه روز شنبه ۲۴ نوامبر در مقابل افراد خشمگینی که در شانزه‌لیزه، خیابان مشهور شهر پاریس دست به اعتراض زده بودند، از گاز اعتراض ۸۱ هزار نفری جلیقه‌زردها و درگیری با پلیس| ماکرون خطاب به معترضان: شرم کنید، خشونت در فرانسه جایی ندارد!| معترضان چه می‎خواهند+تصاویراشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وزیر کشور فرانسه شمار معترضین شرکت کننده در اعتراضات روز شنبه در کل فرانسه را تا ساعت ۱۵ به وقت محلی ۸۱ هزار نفر اعلام کرد. این درحالی است که هفته گذشته در زمان مشابه تعداد معترضان ۲۴۴ هزار نفر در کل فرانسه برآورد شده بود.

به نوشته یورونیوز؛ جلیقه زردهای معترض، پس از تجمع در شانزه‌لیزه به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت کردند. پلیس برای متوقف کردن این افراد وارد عمل شد و به این ترتیب میان معترضان و نیروهای پلیس درگیری روی داد.

برخی از معترضان سرود ملی فرانسه را می‌خواندند و برخی دیگر در شعارهایشان خواستار استعفای امانوئل ماکرون از مقام ریاست جمهوری بودند و او را دزد خطاب می‌کردند.

نیروهای امنیتی از این موضوع نگران هستند که اعضای احزاب چپ افراطی یا راست افراطی فرانسه، یا اعضایی از باندهای جنایتکار حومه پاریس نیز در این اعتراضات نفوذ کنند و به این ترتیب با افزایش تنش‌ها، کنترل اوضاع را از دست دولت خارج کنند.

روز شنبه ۳۰ هزار نفر از نیروهای پلیس در پاریس به حالت آماده‌باش درآمدند. کنترل اوضاع در پاریس برای نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود بویژه آنکه در این روز علاوه بر برگزاری دو مسابقۀ فوتبال و راگبی در پایتخت، راهپیمایی دیگری نیز با موضوع مبارزه با خشونتهای جنسی در حال برگزاری بود.

یک هفته از آغاز اعتراضات خودجوش طبقۀ متوسط فرانسه مشهور به «جلیقه زردها» می‌گذرد. آنها با سیاستهای اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و برنامۀ دولت او برای افزایش قیمت سوخت مخالفند.

اعتراض جلیقه زردها که به سراسر فرانسه گسترش یافته، اختلالات جدی را در رفت و آمد خودروها بوجود آورده است.

در یک هفتۀ گذشته جلیقه زردها به‌کرات بزرگراه‌های سراسر فرانسه بستند یا با حرکت بسیار آهسته در جاده‌ها مشهور به «عملیات حلزون» ترافیکی سنگین بوجود آوردند. آن‌ها همچنین دسترسی به انبارهای سوخت، برخی از مراکز خرید و همچنین برخی کارخانه‌ها را غیرممکن کردند.

معترضان جلیقه‌ای به رنگ زرد شبرنگ به تن دارند. بنا بر قوانین راهنمایی و رانندگی فرانسه، در تمام خودروها باید دست‌کم یک جلیقۀ شبرنگ وجود داشته باشد تا راننده در صورت نقص فنی و توقف خودرو در میان بزرگراه، آن را به تن کند.

بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه این اعتراضات تا کنون در مجموع ۲ کشته و ۶۰۶ زخمی برجای گذاشته است.

اعتراضات جلیقه زردها به دیگر بخش‌های خاک فرانسه خارج از سرزمین اصلی نیز گسترش پیدا کرده است. در جریان اعتراضات جلیقه زردها در جزیره رئونیون فرانسه واقع در اقیانوس هند، چند خودرو به آتش کشیده شدند.

واکنش تند ماکرون

به نوشته بی بی سی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنشی شدیدالحن به اعتراضات خشن در کشورش گفته معترضان باید "خجالت بکشند و خشونت در فرانسه جایی ندارد".

معترضان تلاش داشتند تا با عبور از صف نیروهای امنیتی به برخی ساختمان‌های حساس دولتی نزدیک شوند که این مسئله باعث ایجاد درگیری متعدد و گسترده در اطراف خیابان شانزه لیزه پاریس شد.

در نخستین واکنش به این اعتراضات آقای مکرون در توییتر نوشت: "شرم بر آنانی که به ماموران پلیس حمله کردند."

براساس گزارش‌های تازه دستکم ۵ هزار نفر در اعتراضات شهر پاریس شرکت کردند و حداقل ۱۳ نفر به علت درگیری با پلیس دستگیر شده‌اند.

هماهنگ کنندگان این اعتراضات که خود را براساس رنگ جلیقه‌های مخصوص دید در شب "جلیقه زرد" می‌نامند، برنامه امروز را "فاز دوم" جنبش خود اعلام کردند.

تظاهرات کنندگان نماهای سنگی شهر را تخریب و مواد آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب کردند.

کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه معترضان را تحت تاثیر مارین لوپن، رهبر حزب دست راستی جبهه ملی خواند و خانم لوپن در توییتر به او پاسخ داد که وی قصد "گمراه کردن" افراد را دارد.

دلیل این اعتراضات چیست؟

قیمت گازوئیل که عمومی‌ترین سوخت مصرفی در خودروهای فرانسه است در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و به طور متوسط به ۱،۵۱ یورو در هر لیتر رسیده است.

دلیل این افزایش بالا رفتن قیمت جهانی نفت در ۱۲ ماه گذشته پیش از سقوط اخیر و همچنین مالیات مازادی است که دولت امانوئل ماکرون برای حمایت از کمپین خودرو سالم و سوخت سالم بر مواد هیدروکربن در سال جاری میلادی قرار داده که به ازای هر لیتر گازوئیل حدود هفت و نیم و برای هر لیتر بنزین حدود چهار سنت بر قیمت عادی سوخت افزوده است.

آقای ماکرون افزایش سه چهارمی قیمت نفت را دلیل اصلی افزایش هزینه سوخت اعلام کرده و افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی را فشاری برای سرمایه‌گذاری جهت رسیدن به سوخت‌های جدید و سالم‌تر اعلام کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین