کد خبر: ۵۵۹۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

تنش بین روسیه و اوکراین/ پروشنکو خواستار اعزام کشتی‌های ناتو شد

در پی رویارویی نیروهای دریایی اوکراین و روسیه در آب های اطراف کریمه در روز یکشنبه، پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین ناتو را به اعزام کشتی به دریای آزوف ترغیب کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور اوکراین به روزنامه بلید آلمان گفت امیدوار است که امکان اعزام کشتی های ناتو برای "کمک به اوکراین و تامین امنیت" وجود داشته باشد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در روز یکشنبه ناوهای روسی در تنگه کرچ (محل عبور از دریای سیاه به آزوف) به سوی دو قایق توپ‌دار و یک یدک‌کش اوکراینی آتش کرد و ۲۴ خدمه آن را دستگیر کرد. روسیه می‌گوید شناورهای اوکراینی وارد آب‌های سرزمینی روسیه شده‌ بودند.

ناتو قبلا "حمایت کامل" خود از اوکراین در این رویاروی را اعلام کرده است.

آقای پروشنکو قبلا در واکنش به این بحران در مناطق شرقی هم مرز روسیه برای ۳۰ روز حکومت نظامی اعلام کرده است.

اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه رهبر اوکراین را متهم کرده که در آستانه انتخابات به دنبال افزایش محبوبیت خود با ترتیب دادن یک رویارویی میان نیروهای دریایی دو کشور است.

آقای پروشنکو در مصاحبه با بیلد گفت که ولادیمیر پوتین "به چیزی کمتر از اشغال دریای آزوف قانع نیست."

او افزود: "آلمان یکی از نزدیکترین متحدان ماست و ما امیدواریم که کشورهای عضو ناتو آماده جابجایی کشتی‌های نیروی دریایی خود به دریای آزوف باشند تا به اوکراین و تامین امنیت کمک کنند."

او افزود: "ما نمی توانیم این سیاست پرخاشگرانه روسیه را تحمل کنیم. اول کریمه بود، بعد شرق اوکراین و حالا او دریای آزوف را می خواهد. آلمان هم باید از خود بپرسد: اگر جلوی پوتین را نگیریم در گام بعدی چه می کند؟".

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز دوشنبه از روسیه خواست قایق و ملوانان اوکراینی را آزاد کند و گفت مسکو باید "پیامدهای اقداماتش" را تشخیص دهد.

او گفت که این بلوک به حمایت سیاسی و عملی از اوکراین ادامه خواهد داد. ناتو به درخواست تازه آقای پروشنکو واکنش نشان نداده است.

پیشتر رئیس‌جمهوری روسیه در نشستی اقتصادی گفت رهبر اوکراین به دنبال ایجاد تنش است. اوکراین اتهامات روسیه را تکذیب کرده و رفتار مسکو را خصمانه خوانده است.

تمامی ۲۴ خدمه دستگیر شده توسط روسیه قرار است تا برگزاری دادگاه در کریمه، بخشی از خاک اوکراین که مسکو به خاک خود منضم کرده، دو ماه در بازداشت بمانند.

در آب‌های کریمه چه رخ داد؟

دست کم سه خدمه اوکراینی در رویارویی روز یکشنبه در تنگه کرچ زخمی شده‌اند.

این تنگه آبراهی میان دریای سیاه و دریای آزوف است و در نزدیکی کریمه واقع شده است.

کریمه در سال ۲۰۱۴ به تصرف درآمد و به خاک روسیه منضم شد.

اوکراین و روسیه در سال ۲۰۰۳ پیمانی امضا کردند که براساس آن آزوف جزو آب‌های داخلی دو کشور محسوب می‌شود. آن پیمان آزادی کشتیرانی برای تمام وسایل نقلیه دریایی متعلق به اوکراین و روسیه را تضمین می‌کرد.

اما روسیه اخیرا شروع به بازرسی همه کشتی‌هایی کرده که مبدا و مقصد آنها این بنادر در اوکراین است. اتحادیه اروپا پیشتر در ماه جاری اخطار داد که "تدابیری هدفمند" برای رسیدگی به این مشکل در پیش خواهد گرفت.

همزمان باز کردن پلی بر تنگه کرچ توسط روسیه در سال جاری به تنش‌ها دامن زده است.

اوکراین می‌گوید روسیه عامدانه دسترسی به بندر ماریوپل و بردیناسک را بسته و مانع عبور کشتی‌ها از تنگه کرچ می‌شود.

دریای آزوف در شرق کریمه و جنوب منطقه‌ای در اوکراین که جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه بخش‌هایی از آن را گرفته‌اند قرار دارد.

دو بندر متعلق به اوکراین در سواحلی شمالی این دریا - بردیانسک و ماریوپول - در صادرات غلات و فولاد و همچنین واردات زغال نقش مهمی دارند.

ولادیمیر پوتین رویکرد ارتش کشورش را متناسب با "نقض حریم آبی" روسیه دانسته و گفته این آب‌ها حتی پیش از انضمام کریمه به روسیه تعلق داشته‌اند.

روز چهارشنبه مقام‌های اوکراینی نقشه‌ای را منتشر کردند که شناورهای این کشور را در زمان توقیف بیرون از آبهای کریمه نشان می‌داد.

ساعاتی پیش از اظهارات آقای پوتین مسکو اعلام کرد یک موشک "اس-۴۰۰" خود را ماه آینده به کریمه منتقل می‌کند تا به سیستم دفاعی زمین به هوای این منطقه کمک کند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین