کد خبر: ۵۵۹۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

حسن عباسی: «۶ روز» گروگانگیری سفارت را سینماگران ایرانی باید بسازند

حسن عباسی از تحلیلگران سیاسی در نقد فیلم انگلیسی «۶ روز» گفت: ۵ روز بعد از شکست آمریکا در عملیات طبس، ماجرای گروگانگیری در سفارت ایران در انگلیس رخ می‌دهد و نیاز است سینماگران ایرانی این واقعه را به فیلم تبدیل کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
دومین نشست از سلسله نشست‌های اسلام هراسی با موضوع تحلیل فیلم آمریکایی «۶ روز» ساخته توا فریز، در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور حسن عباسی، تحلیل‌گر سیاسی و استراتژیست،برگزار شد.

ابتدا سیدمحمد حسینی، مدیر این بخش  و مجری جلسه به ارائه توضیحاتی در مورد فیلم پرداخت و گفت: این فیلم به موضوع واقعه گروگانگیری در سفارت ایران در انگلستان می‌پردازد. در روز ۳۰ آوریل سال ۱۹۸۰، گروهی که خود را «الشهید» می‌نامیدند به سفارت ایران در لندن حمله کردند و ۲۶ تن از افراد حاضر در سفارت را به گروگان گرفتند.

وی افزود: خواسته گروه «الشهید» این بود که استان خوزستان از ایران جدا شده و تبدیل به منطقه خودمختار شود و همچنین، زندانیان عرب‌تبار از زندان‌های خوزستان آزاد شوند. پس از ارائه این درخواست‌ها، مذاکرات با گروگانگیران توسط دولت انگلیس آغاز شد تا به راه حل مسالمت آمیزی برای پایان این بحران دست پیدا کنند اما هرچه که مذاکرات جلوتر می‌رفت، پیچیدگی‌های این رویداد بیشتر می‌شد. در نهایت این ماجرا ۶ جنازه به ایران تحویل داده می‌شود که هویت یکی از گروگان‌ها هیچ وقت مشخص نشد و حتی به ایران نیز اجازه کنکاش ندادند.

حسینی گفت: یکی از فیلمسازانی که این موضوع را دنبال می‌کرد و در مورد آن تحقیقاتی را انجام داد، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی است که حتی مستندی هم درباره این موضوع ساخته است. 

در ادامه این نشست عباسی عنوان کرد: در مباحث مربوط به سینمای استراتژیک فیلم‌هایی از این دست زیاد است. به نظرم «۶ روز» فیلم قابل اعتنایی نیست، حتی کارگردانی و فیلمنامه نیز چیزی برای ارائه ندارد الا بخشی از فیلم که بخشی از فیلم که تاریخ معاصر ماست. ما می‌بینیم که به فاصله پنج روز بعد از شکست خوردن عملیات طبس توسط امریکا، واقعه گروگانگیری در سفارت ایران در انگلیس رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت بستر تاریخی در روایت توضیح داد: وقتی در ژانر استراتژیک هنر فیلمنامه‌نویس و کارگردان باید در این باشد که آن متنی را که می‌خواهد تعریف کند در بستر تاریخی را اشاره کند. ما در این فیلم تنها چند دیالوگ داریم و یک پلان ساده‌ که به تصویر سفارت آمریکا و ماجرای گروگانگیری سال ۵۸ دارد و اشاره‌ای به مسئله گروهای جدایی‌طلب در ایران دارد. همچنین جریان‌های جدایی‌طلبی در کردستان، آذربایجان، ترکمن صحرا و بلوچستان داشتیم که از تقریبا همه آنها با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی بود و پادگان‌ها از اسلحه خالی شده بودند.

عباسی تاکید کرد: در تهران نیز دو گروه بودند؛ راست‌گراها شامل جبهه ملی و نهضت آزادی بودند و چپ گراها نیز شامل حزب توده، پیکار و سازمان چریک های فداییان خلق بودند که در واکنش به غرب گراها در پاییز ۵۸ سفارت امریکا توسط دانشجویان اشغال شد. پس از آن امریکایی‌ها به دنبال آزادسازی گروگان‌ها به ایران می‌آیند که در طبس گرفتار می‌شوند و چند روز بعد سفارت ایران در انگلستان اشغال می‌شود. این قرابت زمانی را نمی‌توان نادیده گرفت. در تمام گزارش‌هایی که در غرب منتشر شده روی این نکته تاکید داشته‌اند که بانوی اول انگلیس قاطعانه دستور به حمله بر سفارت ایران در انگلیس داده بود. چرا که آبرویی از یک کشور انگلوساکسون دیگر مثل امریکا رفته بود و امریکا در طبس به شن‌ها باخته بود.

وی یادآور شد: حتما باید این فیلم را سینماگران ایرانی بسازند و حتما باید از درون اتفاقاتی که در سفارت ایران گذشته است مطلع باشیم. ما به جز یک سکانس محدود از سفارت ایران نمی‌بینیم و پلان‌های کوچک و محدود را نشان می دهد. در حالی که بیشتر واقعه در داخل سفارت بوده و به گفته کسانی که آنجا بوده‌اند اسناد بسیاری از سفارت ایران از آنجا خارج شده است. به طور کلی در هر اثر تاریخی که یک سینماگر و یا یک داستان نویس بسازد زمینه و بسترسازی مهم است که ما چیزی در این فیلم نمی بینیم.

در بخش دیگری از این نشست، عباسی در خصوص اینکه فیلم‌های خوبی در مورد ایران در سینمای جهان دیده نمی شود گفت: معمولا در آثار سینمایی غرب وقتی که خوشان را می خواهند مطرح کنند چهره خوب و واضحی در فیلم ها از خود نشان می دهند و در مقابل وقتی می خواهند فیلمی در مورد دیگر ایران بسازند فیلمی مثل آرگو را می سازند که فیلمی ضعیف و پر از غلط در کارگردانی و فیلمنامه است. امروزه که آثار سینمایی تاریخی به کمک آموزش می آیند نقش روایت بسیار اهمیت پیدا می کند. خود هالیوود وقتی می خواهد فیلمی تاریخی درباره ایران بسازد تعمدا چهره نامناسبی از آن و شخصیت‌ها نشان می‌دهند. در حالی که وقتی می‌خواهند داستان حتی داستان یک شکست و یا یک عقب نشینی را در آثار خود نشان دهند به خوبی آن را دراماتیزه می کنند.

وی همچنین اضافه کرد: ما در تاریخ صد ساله اخیر ایران رخدادهای تاریخی زیادی داشته ایم که قابلیت تبدیل شدن به فیلم داشته اند. حتی در موضوع فیلم های مربوط به پیامبران و ائمه می توانیم کارهای زیادی ارائه دهیم. این موضوع مستلزم اختصاص مرکزی برای پژوهش و همکاری با فیلمسازان است که خود فیلمسازان وقتی برای پژوهش و اخذ مجوز و تامین منابع مالی تلف نکنند. ما حتی ۵۰ عملیات چریکی موفق در جنگ تحمیلی داشته ایم که هر کدام از آنها می تواند موضوع خوبی برای آثار سینمایی باشد. همه این همکاری ها باید در قالب یک پکیج به فیلمسازان ارائه شود.

پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به دبیری محمد خزاعی از پنجم تا نهم آذر ماه در سینما فلسطین برگزار می شود.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین