کد خبر: ۵۶۰۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷

متیس مدعی شد: تلاش‌های سازمان ملل در مواجهه با ایران ناکام مانده است

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی واهی ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش وزارت دفاع آمریکا جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در ادامه اظهارات واهی مایک پمپئو درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱  از سوی ایران، با ادعای اینکه دولت ایران به فکر منافع مردم خود نیست، عنوان کرد: آن‌ها اقدامات مداومی را اتخاذ می‌کنند که به بدتر شدن شرایط مردم خود منجر می‌شود.

وی در ادامه مدعی شد: تهدید از سوی ایران چندجانبه است. آن‌ها با این پرتاب موشک، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که آن‌ها را از انجام اینگونه پرتاب‌ها بازمی‌داشت نقض کردند. به نظر می‌رسد که بهترین تلاش‌مان برای منصرف کردن ایران از حمایت از تروریسم همانند تلاش‌های سازمان ملل برای ممانعت از پرتاب موشک توسط ایران، ناکام مانده است.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه با مقایسه ایران و کره شمالی افزود: در حال حاضر سطح تهدیدات استراتژیک ایران از کره‌شمالی کمتر است اما (این تهدیدات) در منطقه بسیار مهم می‌باشند. اگر با این تهدیدات مقابله نشود، می‌توانند گسترش یابند.

جیمز متیس در پاسخ خبرنگاری که درباره تمرکز دولت ترامپ بر روی ایران سوال کرد، گفت: بهترین راه مواجهه از طریق دیپلماسی است؛ اما زمانی که دیگر دپیماسی کارساز نباشد، باید هرچند کشوری که ‌توانیم را در مقابل ایران با یکدیگر متحد کنیم.

وی با اشاره به حمایت معنوی ایران از حزب‌الله لبنان و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ادعا کرد که می‌بایست فتنه‌های خونین ایران را تحت کنترل درآورد.

متیس بار دیگر با ادعای واهی "ما با مردم ایران مشکل نداریم و مسئله ما با نظام ایران است"، نسبت به مسئله قتل جمال خاشقجی ابراز کرد: ما همه می‌خواهیم بدانیم که چه بر سر جمال خاشقجی آمد و چه کسانی در قتل وی دست داشتند. در همین حال، ما نمی‌توانیم از تهدید ایران علیه تمامی جوامع متمدن چشم‌پوشی کنیم.

وی در ادامه افزود: ما سند موثقی نداریم که نشان دهد ولیعهد (عربستان) در این قضیه دست داشته باشد. ما باید به تحقیق از همه‌کس و از تمامی جوانب این قتل ادامه دهیم و کسانی که دخیل بوده‌اند را پیدا کنیم اما این مسائل نباید سد راهمان برای مقابله با ایران شوند.

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پی رویکردهای بدخواهانه کشورش، مدعی شد که آزمایش موشک‌های میان‌برد ایران که توانایی حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارند تخطی از توافق بین‌المللی هسته‌ای تهران می‌باشد و  آن را محکوم کرد.

در میان تنش‌های میان واشنگتن و تهران در زمینه موشک‌های بالستیک، پمپئو در پیامی توییتری هشدار داده است که ایران در حال افزایش «آزمایش و تکثیر» موشک‌هایش بوده و از جمهوری اسلامی ایران خواست «این اقدامات را متوقف کند».

پمپئو در ادامه این اظهارات ادعایی خود به جزئیاتی در مورد آخرین آزمایش موشکی ایران اشاره کرد.

او در پیام توییتری خود مدعی شد که ایران به تازگی موشک‌های میان‌بردی را مورد آزمایش قرار داده است که قابلیت حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارند.

وی سپس بر ادعای خود افزود: این آزمایش از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تخطی کرده است.

جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به این ادعا که ایران به تازگی یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده است، واکنش نشان داد و مدعی شد: من به شدت نسبت به آزمایش موشک بالستیک میان برد توسط ایران نگران شده‌ام. این اقدامی تحریک برانگیز و تهدیدآمیز بوده و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

جرمی هانت ادامه داد: حمایت ما از برجام به هیچ وجه از نگرانی ما درباره برنامه موشکی بی‌ثبات کننده ایران و از عزم ما نسبت به اینکه باید متوقف شود، کم نمی‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

قاسمی خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا افزود: جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه ای استناد می کنید که با خروج یک‌جانبه و غیر قانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین