کد خبر: ۵۶۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۸

عامل آب ماندگی در سطح اراضی چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: بارندگی‌‏های اخیر و تجمع آب پدیده‏ای مثبت است زیرا سفره‎های دشت را تغذیه می‎کند.
آفتاب‌‌نیوز :
مراد سپهوند در گفت‎وگو با ایسنا، با اشاره به دلایل عدم نفوذ آب(آبیاری،بارندگی)در خاک اظهارکرد: نفوذ سطحی(infilteratiin) آهسته آب یکی از دلایل نفوذناپذیری آن است.

وی با بیان اینکه نفوذ سطحی یعنی نفوذ آب به داخل خاک، تصریح کرد: ‌ساختمان دار نبودن افق سطحی خاک و فشردگی آن باعث کاهش نفوذ سطحی شده و موجب آب ماندگی در سطح اراضی می‎شود.

سپهوند گفت: در اراضی دشت سیلاخور به دلیل کشت برنج ساختمان افق سطحی تخریب می‎شود. بنابراین سرعت نفوذ سطحی کاهش می یابد و اگر سرعت و میزان بارش زیاد باشد یا روان آب اطراف وارد اراضی شود به صورت pondingبروز می‎کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: این پدیده به صورت موقت(کمتر از یک هفته)خسارت زیادی به گیاه وارد نمی‎کند ولی بیشتر از آن موجب صدمه شدید به گیاه می‎شود.

وی با اشاره به نفوذپذیری، تراوش پذیری یا نفوذ عمقی(permeability) کند و آهسته خاک نیز اظهار کرد: نفوذپدیری به سرعت حرکت آب در داخل خاک برمی‎گردد.

سپهوند ادامه داد: نفوذپذیری هم عمدتا به بافت و ساختمان خاک ارتباط دارد. هرچه بافت خاک سنگین تر باشد،نفوذپذیری آن کم تر و آهسته تر است.ساختمان افق های زیری خاک هم خیلی موثر است. اگر افق‎های زیری ساختمان خوبی داشته باشند، نفوذپذیری خاک بیشتر و در نتیجه امکان ponding هم کمتراست.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه در بیشتر اراضی لرستان نفوذپذیری خاک‎ها آهسته تا متوسط است، افزود: عمق کم خاک و وجود لایه‎های غیرقابل نفوذ در زیر خاک باعث کاهش نفوذپذیری و افزایش آب ماندگی می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سطح ایستابی بالا و نزدیک به سطح خاک موجب کاهش نفوذپذیری و افزایش تجمع آب در سطح اراضی می‎شود.

سپهوند بیان کرد: سرعت بارش و تداوم آن اجازه نفوذ تدریجی را نمی‎دهد و باعث تجمع آب در سطح اراضی می‎شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اضافه کرد: دشت سیلاخور تمامی شرایط را داشته که منجر به تجمع آب و سطح ایستابی بالا در مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار شده بود ولی با خشکسالی‎های پی در پی حالا سطح ایستابی پایین رفته و خبری ازponding هم نیست.

وی بیان کرد: هم اکنون با توجه به بارندگی‌‏های اخیر و تجمع آب پدیده‏ای مثبت است زیرا سفره‎های دشت را تغذیه می‎کند و سطح آب در چاه‎ها بالا میاید. خسارت به محصولات در مقابل تغذیه منابع آب زیرزمینی چندان مهم نیست که البته بیمه باید همان را هم جبران کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین