کد خبر: ۵۶۰۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳

شکاف جدی در شورای همکاری خلیج فارس

اکنون شورای همکاری خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری به محلی برای سخنان بیهوده، توخالی و بی‌نتیجه تبدیل‌شده است؛ درست مانند جایی مشابه اتحادیه عرب.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- در جلسه پیش‌روی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض به نظر می‌رسد شاهد اختلافات و شکاف میان اعضا باشیم. در واقع، شکاف‌های میان آنان بیشتر از نقاط اشتراک است و همین موضوع سبب واگرایی میان اعضای آن شورا می‌شود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "میدل ایست ای" در گزارشی درباره اختلافات میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس اشاره می‌کند که ترامپ رییس جمهوری امریکا اجازه داد تا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قدرت باقی بماند و بر سر دو موضوع مهم بتواند از ریاض امتیاز کسب کند. این سایت در این‌باره می‌نویسد: "نخست آنکه امریکا بارها تاکید کرده بود که محاصره قطر توسط امارات و عربستان ثبات منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به برنامه آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی آسیب می‌زند. دوم آن که در میان تصاویر دلخراش از میلیون گرسنه یمنی کاخ سفید خواستار آن شد تا پادشاهی عربستان اقدامات سازنده‌ای را برای یافتن یک راه‌حل سیاسی به منظور برقراری آتش‌بس پایدار انجام دهد. امریکا از زمان قتل خاشقجی در حال چانه‌زنی در این‌باره بوده است تا ملک سلمان و پسر سرکش او برای سازش با همسایه عربستان یعنی قطر و پذیرش فرایند سیاسی فراگیر برای پایان دادن به جنگ با انصارالله در یمن موافقت کنند". 

شکاف جدی در شورای همکاری خلیج فارس

این سایت در ادامه می‌نویسد: "ریاض در حالی میزبان نشست شورای همکاری خلیج فارس سال 2018 میلادی خواهد بود که تبدیل به پادشاهی‌ای گرفتار در بحران موجودیت شده و محروم از هرگونه سرمایه اقتصادی، سیاسی و یا نظامی است. عربستان در حال حاضر می‌خواهد نشان دهد که قدرتی است که توان ادغام و همگرایی کشورهای منطقه حول محورهای خاص را دارد و این که نیرو و عامل ایجاد تفرقه و واگرایی در منطقه نیست. علیرغم ادعای وزیر خارجه کویت که از حضور مقام های بلندپایه منطقه‌ای در نشست این شورا خبر داده بود. دشوار می‌توان باور کرد که نمایندگانی از قطر نیز در این نشست حضور داشته باشند. در حال حاضر به سه دلیل امکان سازش میان عربستان و امارات با قطر ناممکن است". 

"میدل ایست آی" با برشمردن این سه دلیل می‌نویسد: "ابوظبی به دلیل مسائل ایدئولوژیک تمایلی به آشتی با قطر ندارد. امارات بر این باور است که همکاری دوجانبه با عربستان به دلیل هماهنگی بیشتر منافع و ارزش‌ها کارآمدتر است. دوم آن که قطر به طور موفقیت‌آمیزی از تحریم‌های سیاسی و اقتصادی امارات و عربستان برای ایجاد اتحاد با دیگر کشورها و اجرای اقدامات اصلاحی برای جذاب‌تر شدن موقعیت‌اش برای غربی‌ها استفاده کرده است. سوم آن که دشوار است تصور کنیم که اکنون امیر قطر آماده است تا با محمد بن سلمان دست دهد؛ مردی که از هر وسیله‌ای برای حذف امیر قطر از قدرت در سال 2017 میلادی استفاده کرده بود". 

حتی اگر نماینده‌ای از قطر در این نشست حضور یابد در سطوح پایین خواهد بود و موضوعات مطرح شده در نشست بی‌فایده هستند چرا که اجماعی بر سر آن وجود نخواهد داشت. این نشست از نظر بی‌نتیجه‌بودن تفاوت چندانی با نشست قبلی که در کویت برگزار شد نخواهد داشت. 

تنش دیگر در روابط عربستان و کویت و اختلاف آن دو بر سر وضعیت چاه‌های نفتی در منطقه بیطرف دو کشور است که باعث هراس کویتی‌ها در مورد افزایش احتمال اختلاف با عربستان در مرزهای دو کشور شده است؛ عربستانی که از دید کویت به مثابه برادر بزرگتر قلمداد می‌شود. از سوی دیگر، در عمان، سیاست‌های توسعه‌طلبانه امارات با انتقاد مواجه شده است. عمان باور دارد که ابوظبی در امور داخلی آن کشور به خصوص در مورد مسئله جانشینی سلطان قابوس دخالت می‌کند.

"میدل ایست آی" در پایان می‌نویسد: "اکنون شورای همکاری خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری به محلی برای سخنان بیهوده، توخالی و بی‌نتیجه تبدیل‌شده است؛ درست مانند جایی مشابه اتحادیه عرب. پس از جلسه بیانیه‌هایی مبهم و عاری از سیاستگذاری صادر و قرائت می‌شوند. همه این نشست‌ها برای متقاعد کردن و برآورده ساختن خواسته امریکا از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای اتحاد علیه ایران هستند این در حالیست که خود آن کشورها با یکدیگر دچار اختلافات اساسی هستند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین