کد خبر: ۵۶۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

ضرورت سفر بانک‌ها به سمت بانک‌داری دیجیتال

یک کارشناس بانکی با اشاره به تغییر انتظارات مشتریان از بانک‌ها، گفت: اتخاذ یک راهبرد تحول‌گرا در بانک‌ها اجباری است و بانک‌ها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانک‌داری دیجیتال کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مرتضی ترک تبریزی در خصوص تحول دیجیتال در شبکه بانکی، اظهار کرد: با توجه به رشد روزافزون فناوری در دنیا و ایران و تغییر انتظارات مشتریان، جایگاه بانک‌داری سنتی در حال تزلزل است، از این ‌رو لزوم اتخاذ یک راهبرد تحول‌گرا در بانک‌ها اجباری است و بانک‌ها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانک‌داری دیجیتال کرده است.

وی افزود: شاید بتوان گفت اصلی‌ترین هدفی که در بانک‌داری دیجیتال دنبال می‌شود، بهبود تجربه مشتری است که این هدف با غنی‌سازی سرویس‌های استاندارد برخط و موبایلی از طریق به‌کارگیری فناوری‌های دیجیتال با تکیه‌ بر عامل مهم هوشمندی محقق می‌شود.

ترک تبریزی اضافه کرد: سادگی در استفاده از محصولاتی که هوشمندانه و هدف‌مند با ملاحظات امنیتی تولیدشده باشد، از جنبه‌های مهم بانک‌داری دیجیتال است که سبب افزایش رضایت مشتریان و استفاده آن‌ها از کانال‌های دیجیتال می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک‌داری دیجیتال مستلزم تحول، فرهنگ‌سازی و مدرن سازی در تمام لایه‌های مدیریتی، فرایندی، عملیاتی و فناوری است، تصریح کرد: بانک‌داری دیجیتال، نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول‌گرا به مشتری‌گرا و خدمت محور است.

این کارشناس بانکی تأکید کرد: داده، محور اصلی بانک‌داری دیجیتال است و ایجاد فرهنگ داده‌محور در بانک، مهم‌ترین رکن این نوع بانک‌داری است، زیرا مشتریان خواهان سیستم‌هایی هستند که با کمترین تعاملات انسانی و بیشترین امنیت به ‌دور از فرایندهای سنتی، روندهای اداری پیچیده و کاغذبازی‌های معمول، تنها در بستر موبایل و شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها عرضه می‌شود.

وی در خصوص تفاوت بانک‌داری دیجیتال با بانک‌داری الکترونیک، توضیح داد: بانک‌داری دیجیتال علاوه بر اینکه از داده و فناوری اطلاعات استفاده می‌کند، به‌ شدت نیازمند تغییر در فرایندهای سازمانی و نظام‌های معماری بانک است تا از این طریق، محصولات بانک‌داری دیجیتال مورد حمایت واحدهای بانک واقع‌شده و اجرایی شوند.

ترک تبریزی افزود: درصورتی‌که بانک‌داری الکترونیک با فرایندهای پشت پرده مرسوم بانکی کاری ندارد و شاید به همین دلیل است که بانک‌های کشور به‌شدت مستند محور، آن‌هم از نوع سنتی و کاغذبازی هستند، ولی یادمان باشد که تأکید بانک‌داری دیجیتال برداده محور بودن بانک است.

وی اضافه کرد: تحقق تحول دیجیتال در شبکه بانکی فرآیند سنگینی دارد و به دلیل ماهیت آن، فرابخشی و فراواحدی است و طبیعتاً با تلاش جزیره‌ای یک بخش بانک، مانند فناوری اطلاعات یا بخش‌های مختلف کسب‌ و کار بانک به ‌تنهایی قابلیت اجراشدن ندارد.

ترک تبریزی تصریح کرد: تحول دیجیتال در کشور، نیازمند تحول بخش‌های مختلف کسب‌وکار و نیروی انسانی با نگاه فناورانه است، از این ‌رو یکی از ارکان اصلی تحول دیجیتال، فناوری اطلاعات است که باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، ابزارها و سامانه‌های الکترونیک درصدد کاهش هزینه‌های عملیاتی و رضایت حداکثری مشتریان باشیم.

اظهارات این کارشناس بانکی در حالی مطرح می‌شود که هشتمین همایش سالانه بانک‌داری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «انقلاب بلاک چین» در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین