کد خبر: ۵۶۱۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

اشاره تلویحی گروه ۸ مارس به تعیین جانشینی به جای سعد حریری

یک منبع برجسته در جریان ۸ مارس (ائتلاف جریان آزاد ملی، حزب‌الله لبنان و جنبش امل) از دو هفته پیش زمزمه‌هایی از جانشین احتمالی نخست‌وزیر مکلف این کشور در صورت عدم موفقیت وی در تشکیل دولت جدید لبنان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از برجسته‌ترین منابع جریان مذکور اعلام کرد: در صورت سهل‌انگاری سعد حریری، نخست وزیر لبنان در مساله تشکیل دولت فیصل کرامی، وزیر دولت سابق این کشور یکی از مهمترین گزینه‌ها برای جانشینی حریری خواهد بود.

البته منابع مرتبط با کرامی در گفت‌وگو با روزنامه "اللواء" لبنان نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند.

این منابع گفتند: تا زمانی که نخست‌وزیر بر عدم معذوریت از تشکیل دولت اصرار دارد، چنین موضوعی غیرقابل طرح است و این حق قانونی حریری است.

این منابع اظهار کردند: پیش از صحبت درباره جایگزین حریری باید بر این موضوع تاکید کرد که هیچ طرف و حزبی نمی‌تواند ماموریت تشکیل دولت را از وی سلب و یا فرد دیگری را جایگزین وی کند، چراکه هیچ ماده قانون و یا عرفی که اجازه این کار را بدهد، وجود ندارد و ما علی‌رغم اختلافات‌ سیاسی خود با حریری، تعرض به اختیارات وی و یا بندهای قانون اساسی را نمی‌پذیریم.

منابع مرتبط با فیصل کرامی در ادامه تاکید کردند که معذوریت حریری از تشکیل دولت تنها راه انتخاب جایگزین برای اوست و هر طرح و برنامه منطقه‌ای، بین‌المللی و یا داخلی این چنینی تنها از طریق کانال‌های قانون اساسی که اختیارات نخست‌وزیر را حفظ می‌کند، قابل عبور است.

به گفته این منابع، با وجود این شرایط اما همچنان شانس‌های حریری برای پیشروی در مساله تشکیل دولت وحدت ملی لبنان قوی است.

این منابع در ادامه تصریح کردند: بحران کنونی حریری هیچ ارتباطی با ندادن سهم به نمایندگان سنی مستقل در کابینه ندارد، بلکه "اشتباه" وی در جشن روز استقلال لبنان در برخورد با علی عبدالکریم، سفیر سوریه در بیروت توجهات را به وی جلب کرده است، خصوصا اینکه پس از این برخورد اطلاعات جدی در مورد وجود یک جهت‌گیری‌ عربی برای انتخاب جایگزین برای حریری به دست آمده است و همچنین سوال‌هایی درباره نحوه برخورد دولت آینده با پرونده سوریه مطرح شده است، پرونده‌ای که سوریه آن را مشروط به یک همکاری رسمی و مستقیم میان دو کشور و در رأس آن نخست‌وزیر لبنان کرده است نه یک رابطه و همکاری از طریق واسطه‌ها.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین