کد خبر: ۵۶۱۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

آمریکا صادرکننده خالص نفت شد

بازار نفت یکی از بازارهای مهم و استراتژیک است به همین دلیل است که بررسی تغییرات قیمت نفت و مسایل اثر گذار روی قیمت هر روزه در رسانه ها مطرح می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 از عوامل مهم تاثیر گذار روی بازار نفت، بازیگران این بازار هستند.  از یک طرف تولید کنندگان و سیاستهای تولیدی آنها است که می تواند روی بازار اثر داشته باشد و از طرف دیگر مصرف کنندگان نفت هستند که  از طرف تقاضا روی بازار اثر می گذارند.

در سالهای اخیر ما شاهد نوسانات زیادی در بازار نفت بودیم. از اوج گیری قیمت نفت در سال ۲۰۱۳ گرفته تا سقوط قیمت در سال ۲۰۱۴ میلادی و دوباره تداوم نوسانات در بازار به دلیل سیاستهای دولت ترامپ به خصوص در رابطه با کشورهای خاورمیانه.

تا کنون خاورمیانه اصلی ترین و بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا بود و اوپک هم به عنوان اصلی ترین کارتل نفتی در دنیا نقش بسزایی را ایفا می کرد ولی در سال‌های اخیر نقش خاورمیانه و اوپک تغییر کرد.



آمریکا که  از سال ۱۹۴۹ میلادی تا کنون یک وارد کننده خالص نفت در بازار جهانی بود بعد از گذشت ۷۵ سال توانست  نامش را به عنوان یک صادرکننده خالص نفت ثبت کند. به این معنا که میزان صادرات نفت این کشور از میزان وارداتش  بیشتر است و این کشور می تواند نقش مهمتری در بازار نفت ایفا کند.از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تا کنون متوسط خالص واردات نفت امریکا برابر با ۲ میلیون بشکه در روز بوده است به این معنا که دو میلیون بشکه در روز بیش از میزان صادراتش نفت وارد کرده است.این درحالیست که در نوامبر سال ۲۰۰۵  میلادی واردات  خالص  نفت امریکا برابر با ۱۴.۳۷۰ میلیون بشکه در هر روز بود.

امریکا بزرگترین مصرف کننده نفت و یکی از صنعتی ترین کشورهای دنیا است. این کشور هر ساله بخش زیادی از نفت دنیا را مصرف می کند و کالاهای دیگر را وارد بازار مصرف می کند . با افزایش تولید نفت شیل در امریکا و پیشرفت تکنولوژی های مرتبط با این صنعت ، به تدریج  توان تولید نفت در ان افزایش یافت و سبب شد تا به تدریج به عنوان یک تولید کننده بزرگ نفت در دنیا قدرت بگیرد. افزایش قدرت امریکا زمینه را برای تغییر مناسبات سیاسی و اقتصادی اش را فراهم کرد. در این شرایط  امریکا باید به جای تعامل با کشورهای مصرف کننده نفت ، در میان تولید کنندگان نفت قدرت می گرفت و همین مساله موجب نزدیک تر شدن رابطه امریکا با عربستان  و روسیه شد. اویل پرایس در این زمینه نوشت: امریکا بازیگری مهم در بازار نفت  است. این کشور هم از نظر قدرت سیاسی  و اقتصادی می تواند روی جهان اثر گذار باشد و هم  می تواند بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد. این کشور می تواند در بازار صادرات نفت اثر گذار باشد، کسری های موجود در بازار را تامین کند و در قیمت  نهایی نفت را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل سیاست خارجی هم باید تغییر کند.

 تحولات در سیاست خارجی آمریکا به خصوص در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ریشه در این تغییر موقعیت  امریکا در بازار نفت دارد. به نظر می رسد این تحولات ادامه دارد و به همین دلیل روابط آتی امریکا در  دنیا هم تغییر خواهد کرد.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین