کد خبر: ۵۶۱۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

اروپا برای تضعیف سلطه دلار و بالا بردن یورو برنامه جامع ارائه کرد

پس از آنکه بلومبرگ برنامه اتحادیه اروپا برای به چالش کشیدن سلطه دلار را افشا کرد کمیسیون اروپایی برنامه جامع خود برای تقویت یورو و تضعیف دلار را منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از اسپوتنیک، همزمان با روسیه اتحادیه اروپا در حال تدوین طرحی برای تقویت نقش یورو و تضعیف دلار در بازار جهانی است.

اخیرا بلومبرگ افشا کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد با اجرای سلسله سیاست‌هایی جایگاه یورو را تقویت کرده و سلطه دلار را در اقتصاد جهانی را تضعیف کند.

پس از گزارش بلومبرگ کمیسیون اروپایی به صورت رسمی برنامه جامع خود برای تقویت نقش یورو در اقتصاد جهانی منتشر کرد.

در این برنامه که با نام «پیش به سوی تقویت جایگاه جهانی یورو» آمده است: علیرغم آنکه شرکت‌های اروپایی تولید کننده و خریداران بزرگی هستند اما در بازارهای استراتژیک به دلار معامله می‌کنند و حتی در مبادلات بین شرکت‌های اروپایی نیز دلار مبنای ارزی است.

این مسئله شرکت‌های اروپایی را تحت تاثیر خطر نوسانات ارزی و همچنین تشدید اختلافات سیاسی نظیر تصمیمات یکجانبه که مبادلات دلاری را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کمیسیون اروپایی از اعضای خود خواسته است تا نقش یورو در حوزه‌های اقتصادی استراتژیک خود تقویت کنند که از جمله این حوزه‌ها بخش نفت و گاز، مواد اولیه، کشاورزی، صنعتی و حمل و نقل است.

در این طرح آمده است: با توجه به اینکه 340 میلیون شهروند اروپایی به صورت روزانه از اسکناس‌ها و سکه‌های یورو در 19 کشور عضو حوزه یورو استفاده می‌کنند این ارز دومین ارز  مهم بین‌المللی پس از دلار محسوب می‌شود.

کمیسیون اروپایی می‌گوید: در سال 2017 حدود 36 درصد مبادلات بین‌المللی از نظر ارزش به یورو بسته شده و یورو حدود 20 درصد حساب ذخیره ارزی خارجی بانک‌های مرکزی کشورها را شامل می‌شود. البته سهم دلار از حساب ذخیره ارز خارجی بانک‌های مرکزی کشورها 60 درصد است.

بر اساس بیانیه جداگانه‌ای که از سوی کمیسیون اروپایی منتشر شده است اتحادیه اروپا در سایه بحران‌های مالی و اقتصادی اقدامات جدی در راستای تبدیل کردن هر چه بیشتر یورو به یک پشتوانه اقتصادی و قدرت انجام داده است.

در این بیانیه آمده است که تصمیم برای تقویت ارز اروپایی یک شبه گرفته نشده است، تقویت نقش بین‌المللی یورو شامل تداوم قدم‌های گذشته و اتخاذ تدابیر جدیدی است که طی 4 سال گذشته اتخاذ شده است.

* ثمره تلخ سیاست‌های یک‌جانبه تحریمی دولت ترامپ در آمریکا

علیرغم آنکه سند منتشر شده از سوی کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که اروپایی‌ها از مدت‌ها پیش به دنبال تقویت جایگاه یورو هستند اما نشریه فایننشیال تایمز معتقد است که اشاره اروپایی‌ها به «تصمیمات یکجانبه » شامل خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بازگردان تحریم‌ها علیه این کشور است.

این نخستین بار نیست که شرکت‌های اروپایی با چالش تحریم‌های واشنگتن روبرو می‌شود. اوایل سال جاری دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه اولگ دریپاسکا سرمایه‌دار روس، و شرکت‌های آلومینیوم زیرمجموعه وی اعمال کرد.

البته این تحریم‌ها تحت فشار شرکت‌های اروپایی به تعویق افتاد. از طرف دیگر تهدید واشنگتن به اعمال تحریم علیه صنعت انرژی روسیه به نگرانی بیشتر اروپایی‌ها منجر شده است.

علیرغم مخالفت‌ها از سوی ترامپ و دولت آمریکا، برلین همچنان به فراهم کردن شرایط برای ساخت پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نرد استریم 2 است و فرانسه نیز با توجه به اینکه شرکت توتال سهم 20 درصدی در پروژه تولید LNG به نام یامال دارد تمایلی به تحریم شدن بخش انرژی روسیه ندارد.

از طرف دیگر سیاست‌های جنجالی ترامپ در حوزه روابط بین‌الملل سران اروپایی را مجبور کرد تا برای دور زدن تحریم‌های دلاری آمریکا یک نظام پرداخت بین بانکی موازی و مستقل از سوئیفت ایجاد کند.
فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین