کد خبر: ۵۶۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۵

آبرسانی 8 هزار روستا با تانکر

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع خشکسالی های اخیر گفت: هم اکنون 8 هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 اسماعیل نجار یکشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در فرمانداری لردگان با محوریت سیلاب اخیر این شهرستان افزود: از محل ماده 10 و 12 مدیریت بحران کشور 10 هزار و 20 میلیارد ریال اعتبار برای کاهش تنش آبی با مصوبه دولت به وزارت نیرو اختصاص یافته است.

وی، تغییر اقلیم در ایران را یک واقعیت عنوان کرد و گفت: با این تغییر اقلیم، بروز خشکسالی و خشک شدن منابع آبی، پراکنش بارش، تغییر زمان بارش، گرم شدن 1.7 سانتیگراد زمین، بیابان زایی، تعریق و تبخیر و فروچاله رخ داده است.

به گفته وی، در سالهای اخیر فروچاله هایی به عرض 40 متر و عمق 70 متر در برخی از مناطق کشور ایجاد شده که برای مردم این مناطق خطر آفرین است و حصارکشی این فروچاله ها ضروری شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران در خصوص حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان نیز گفت: سالانه تا سقف 13 هزار میلیارد ریال به صندوق توسعه بیمه کشاورزی از محل ماده 10 و 12 بودجه مدیریت بحران کشور اختصاص می یابد تا بتوانند مشکل بیمه بخش های مختلف کشاورزی را حل کرد.

نجار گفت: در اردیبهشت ماه امسال بروز 4 ساعت سرما در کشور باعث سوختگی و سرمازدگی 750 هزار هکتار از باغات شد که میزان خسارت به بخش باغات کشاورزی 120 هزار میلیارد ریال برآورد شد.

وی افزود: همین تغییر اقلیم و 4 ساعت سرمازدگی به اندازه نیمی از بودجه عمرانی کشور را به خود اختصاص داد ، به ویژه اینکه به بخش اشتغال و امنیت غذایی نیز آسیب رساند.

معاون وزیر کشور گفت: به دولت پیشنهاد شده است استمهال سود بانکی کشاورزان خسارت دیده به مدت 3 سال در دستور کار قرار گیرد، هر چند سود بانکی این استمهال 60 هزار میلیارد ریال باست که باید به بانک ها پرداخت شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد شده است به هر کشاورزی که تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دارد تا 50 میلیون ریال و آنهایی که محصولات و اراضی آنها تحت بیمه نیست 10 میلیون ریال بلاعوض پرداخت شود که هنوز به تصویب نرسیده است.

نجار با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران مسوول هماهنگی، سیاستگذاری و نظارت است و نظارت یکی از اصلی ترین بخش های ستاد مدیریت بحران است، گفت: برخی از ساختمان ها با وجود تازه ساخت بودن دارای مشکل اساسی است.

وی توجه به ساخت و سازها و نظارت بر آن را بسیار مهم عنوان کرد و تاکید کرد: اگر در مساله ساخت و سازها کسانی کوتاهی کنند و اصول ایمنی را رعایت نکنند و باعث خطر آفرینی برای مردم شوند، باید در مسیر قانونی این مساله پیگیری و به دادگاه معرفی شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: بحث بر سر این مساله است که ساختمان هایی که اصول ایمنی را در ساخت و ساز رعایت نکنند از سوی این سازمان خسارت پرداخت نشود.

به گزارش ایرنا،معاون وزیر کشور، اعتبارات ماده 10 و 12 را به صورت شناور عنوان کرد و افزود: در خسارت کرمانشاه 120هزار میلیارد ریال تسهیلات و وام بلاعوض و امکانات اختصاص یافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین