کد خبر: ۵۶۱۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

توضیح وزارت خارجه درباره برخورد گرجستان با یک خانم ایرانی/ ایرانی‌ها به گرجستان نروند

حمایت از حقوق مسلم ایرانیان در قبال سایر کشورها و سایر دولت‌ها است. تا جایی که ممکن است، وزارت امور خارجه از طریق سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف جهان حقوق شهروندان ایرانی را دنبال می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان می‌گوید شهروندان ایرانی در صورت عدم نیاز و عدم اجبار، در شرایط فعلی از رفتن به گرجستان خودداری کنند، تا بتوان در سازوکاری مشخصی علت و چرایی مسائلی که دولت گرجستان برای اتباع ایرانی فراهم کرده است، بررسی شده و حل شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اعتراضات ضددولتی هفته‌های اخیر در فرانسه و مقابله شدید نیروهای امنیتی فرانسه با معترضان به سیاست‌های اقتصادی مقامات پاریس گفت: مسائلی که در فرانسه طی هفته‌های اخیر در جریان است، جریانی موسوم به جلیقه زردها است. این موضوع یک بحث داخلی کشور فرانسه است و ما کمتر علاقه‌مند هستیم درباره مسائل داخلی کشورها صحبت کنیم. همچنین علاقه‌مند هستیم که این کشورها یاد بگیرند که در مسائل داخلی سایر کشورها ورود نکنند. بگذارند مسائل میان مردم و دولت‌ها در حوزه مسائل داخلی دنبال شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: اما به هر حال ما در هفته‌های گذشته شاهد خشونت‌های سنگین در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه بودیم. تصاویری که در سطح جهان منتشر شد تصاویر نامطلوبی بود که حکایت از خشونت داشت و منجر به مجروح شدن تعدادی از شهروندان فرانسوی شد که به نظر می‌رسد ، دولت فرانسه باید بیشتر خویشتن‌داری کند و از اعمال زور و برخورد خشن با مردمی که برای خواسته‌هایشان اعتراض کرده‌اند، خوددداری کند.

قاسمی که با رادیو تهران گفتگو می‌کرد، افزود: با توجه به اینکه فرانسه مدعی این است که مهد دموکراسی است، در مورد چنین مسائلی باید بیشتر توجه داشته باشد و امیدواریم مسائل با گفت‌وگو و مسالمت آمیز حل شود و شاهد خشونت از سوی پلیس نباشیم.

وی در پاسخ به این سوال که در ناآرامی‌های تهران در سال 88، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه سفیرهای ایران را احضار می‌کردند و اعتراض می‌کردند و اخبار آن را نشر می‌دادند، آیا جمهوری اسلامی ایران چنین رفتار متقابلی دیپلماتیک را در برنامه دارد گفت: با دولت‌ها در تماس هستیم و مواضع خود را اعلام می‌کنیم. ما همواره منتقد رفتارها برخی از دولت‌های اروپایی بودیم و به خاطر رفتارهای دوگانه و استاندارهای دوگانه و سیاسی‌دیدن همه چیز و استفاده ابزاری در مسائل سیاسی در مورد سایر کشورها این نقد را داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر در گذشته هم دولت‌هایی مثل فرانسه، در مورد مسائل ایران (که البته مسائلی مانند فرانسه را در ایران نداشتیم) اظهارنظرهایی داشتند ما آنها را دخالت تلقی کردیم.

قاسمی افزود: امروز می‌گوییم دخالت در مسائل داخلی کشورها نمی‌کنیم، اما باید دولت‌ها بیاموزند این شرایط در کشورها می‌تواند در نوسان باشد و کشورها باید از نُرم، بین‌المللی پیروی و مسائل را سیاسی نکنند و مسائل دوگانه خود را دنبال نکنند و توصیه ما به فرانسه این است که مسائل را با درایت و هوشمندی و عدم زور جلو ببرند.

قاسمی درباره برنامه وزارت امور خارجه برای پناهجویان ایرانی همچنین برخورد گرجستان با یک خانم ایرانی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره همه ایرانیان در همه نقاط جهان سیاست مشخص و روشن است. حمایت از حقوق مسلم ایرانیان در قبال سایر کشورها و سایر دولت‌ها است. تا جایی که ممکن است، وزارت امور خارجه از طریق سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف جهان حقوق شهروندان ایرانی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: با حساسیت ویژه‌ای برای بعضی از مشکلاتی که در مرزهای هوایی و زمینی گرجستان برای برخی از ایرانیان به وجود آمده است در تهران و تفلیس دنبال می‌کنیم. طی چند روز گذشته سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه احضار شد و برنامه‌های دیگری هم را در دستور کار داریم. موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم برای ما این مسائل بسیار حساس است. درباره خانمی که اخبار ش در رسانه‌ها پخش شد از دیروز با جدیت در حال بررسی هستیم. در تفلیس سفارت ما ماموریت گرفته که به طور مشخص این موضوع را پیگیری کند. مسائل را دنبال خواهد کرد. طی هفته‌های گذشته تعدادی از شهروندان از این مرزهای هوایی و زمینی گرجستان دیپورت شدند که من رفتار و سیاست دولت گرجستان را مورد انتقاد قرار می‌دهم. هنگامی که سفیر گرجستان را احضار کردیم، نارضایتی خود را اعلام کردیم و برنامه‌های دیگری در دستور کار داریم که طی دو روز آینده اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به تمام شهروندان برای رفتن به گرجستان گفت: در صورت عدم نیاز و عدم اجبار در شرایط فعلی از رفتن به گرجستان خودداری کنید، تا ما بتوانیم در سازوکاری مشخصی علت و چرایی اینکه دولت گرجستان برای اتباع ایرانی فراهم کرده است را بررسی و حل کنیم.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین