کد خبر: ۵۶۲۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴

ایران ماموریت وزیر انرژی آمریکا را در عراق ناکام گذاشت

روزنامه واشنگتن‌اگزمینر نوشت ایران با اعزام نمایندگان خود به عراق، ماموریت «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا را برای همراه کردن بغداد با تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن ناکام گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :
 روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌اگزمینر» درباره سفر وزیر انرژی آمریکا به بغداد برای رایزنی درباره اجرای تحریم‌ها علیه کشورمان نوشت ایران با اعزام نمایندگان خود به عراق، ماموریت «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا را در این کشور ناکام گذاشت.

طبق نوشته این روزنامه، «ریک پری» روز سه‌شنبه هفته گذشته برای دیدار با «لوی الخطیب» وزیر برق عراق وارد بغداد شد اما ایران چند روز زودتر از او، نمایندگانی را برای دیدار با الخطیب به بغداد اعزام کرده بود.

وزیر برق عراق پس از دیدار با هیات ایرانی در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که با مقامات ایرانی درباره "چشم‌انداز همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه انرژی" بحث و گفتگو کرده است.

این در حالیست که وزیر انرژی آمریکا چند روز پس از آن به عراق سفر کرد تا به مقامات این کشور بگوید که ایالات متحده آماده است برای کاهش وابستگی عراق به ایران در زمینه انرژی در این کشور سرمایه‌گذاری کند. پری روز سه شنبه در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر جدید عراق نیز بر آمادگی واشنگتن برای کمک به توسعه بخش برق و انرژی عراق تاکید کرد.

اما با این حال، نخست‌وزیر عراق پس از بازگشت ریک پری به آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت در حال حاضر تمرکز اصلی او این است که برای ادامه خرید گاز طبیعی از ایران از دولت ترامپ معافیت بگیرد و به همین منظور، به زودی هیاتی را برای مذاکره با مقامات آمریکایی روانه واشنگتن خواهد کرد و این یعنی اینکه وزیر انرژی آمریکا در مجاب کردن مقامات عراقی برای مشارکت در تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن ناکام مانده بود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در روز پنجم نوامبر (چهاردهم آبان) همزمان با بازگشت دور دوم تحریم‌ها علیه کشورمان، یک معافیت ۴۵ روزه برای ادامه خرید گاز طبیعی از ایران برای عراق صادر کرد که تا چند روز دیگر (پایان آذر) منقضی می‌شود.

مقامات عراقی از آن زمان تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که با قطع واردات گاز از ایران با بحران جدی برق مواجه خواهند شد. در همین ارتباط، یک مقام عراقی ماه گذشته در مصاحبه با رویترز گفت: «مهلت ۴۵ روزه آمریکا به عراق برای معافیت از تحریم‌های ایران به هیچ وجه کافی نیست و آمریکایی‌ها خودشان به خوبی می‌دانند که ما تا چه اندازه به گاز ایران نیاز داریم.»

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، نیز چندی پیش با بیان اینکه عراق هیچ جایگزینی برای خرید گاز طبیعی از ایران ندارد، تاکید کرد: بغداد روزانه ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد می‌کند و این مقدار گاز نمی‌تواند از سوی هیچ‌یک از کشورهای همسایه جبران شود. وی همچنین اضافه کرد عراق نمی‌تواند گاز موردنیاز برای نیروگاه‌های خود را در داخل کشور تولید کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین