کد خبر: ۵۶۲۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۲

شرکت‌های توزیع میوه جایگزین دلال‌ها می‌شوند!

با نزدیک‌شدن به شب یلدا و عید نوروز می‌گویند که به فکر حذف واسطه‌ها هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
«گوجه‌فرنگی را از کشاورزان بوشهری تنها کیلویی ١٥٠٠تومان می‌خرند اما در میوه‌فروشی‌های تهران ٥ تا ٦‌هزار تومان فروخته می‌شود. این ماجرا اما به گوجه‌فرنگی محدود نمی‌شود و باغداران و کشاورزان زیادی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌اند که محصول را با قیمت ناچیزی از آنها می‌خرند و با نرخ گزافی به مشتری می‌فروشند. این وسط اما، دلالان زیادی سودهای کلان و بادآورده به جیب می‌زنند و گاهی تا ٦- ٥برابر قیمت واقعی محصول سود می‌برند. حالا اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران از حذف دلالان خبر داده و به ایرنا گفته است: «با شرکت‌هایی صحبت کرده‌اند که خرید میوه و تره‌بار را به صورت مستقیم از کشاورزان انجام داده و به مصرف‌کنندگان نهایی برسانند.»

اما علی حاج‌فتحعلی، دبیر اتحادیه بارفروشان میوه نظری متفاوت دارد و به «شهروند» می‌گوید: «در صنف ما دلال وجود ندارد و کسانی را که مورد چنین القابی قرار می‌دهند، هم‌صنفان ما هستند که عدم حضورشان باعث به وجود آمدن عدیده‌ای از مشکلات می‌شود.»اگر چه رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران منکر حضور دلالان نشده و گفته است: «واسطه‌های قیمت‌ها را چندبرابر می‌کنند و هدف از مذاکره با شرکت‌های توزیع میوه، کوتاه‌کردن دست دلالان بازار میوه بوده است.»

حاج‌فتحعلی اما معتقد است: «آنها بهانه است و زمانی که توزیع کاهش پیدا می‌کند، به موضوعات دیگری پرداخته می‌شود و از جمله حضور دلال‌ها باید دید چنین مشکلی از کجا آب می‌خورد.»

البته گرانی میوه از باغ تا مغازه موضوع جدیدی نیست؛ چرا که سالیان‌ سال است سهم باغداران بسیار ناچیز است و فروشندگان ذینفعان هستند. به‌ عنوان مثال گوجه از شهرستان‌ها با قیمت ١٥٠٠تومانی خریداری می‌شود و در تهران با قیمت ٥هزار تومان به فروش می‌رسد یا پرتقالی که کیلویی ۸۰۰تومان از باغدار خریده می‌شود، در بازار مصرف بیش از ۵هزار تومان فروخته می‌شود. اصلا چرا راه دور برویم، لیموترش در بازار مصرف کیلویی ۱۰ تا ۱۵‌هزار تومان عرضه می‌شد؛ در حالی‌ که این قیمت در عمده‌فروشی کیلویی ۵هزار تا ۱۰‌هزار تومان و در باغ کیلویی ۳هزار تا ۷هزار تومان بود و در نهایت قیمت سیب‌گلابی که از باغدار ١٢٠٠ تا ١٥٠٠ می‌خرند، در بازار ٥‌هزار و ٥٠٠ تا ٦٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد یا گیلاس تکدانه ١٢‌هزار تومانی ٤‌هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود. حالا اما با نزدیک‌شدن به شب یلدا و عید نوروز می‌گویند که به فکر حذف واسطه‌ها هستند.

حاج‌فتحعلی در این زمینه می‌گوید: «افزایش قیمت‌ها به دلیل حضور هم‌صنفان ما نیست بلکه باید این موضوع را ریشه‌یابی کرد و دید چرا بازرسان بر این موضوع نظارت کافی ندارند؛ چراکه خرده‌فروشان تا ٣٥‌درصد می‌توانند بر قیمت‌ها بیفزایند.»

اما آن‌ چه در بازار به چشم می‌آید افزایش قیمت بیش از ٣٥‌درصد است. دبیر اتحادیه بارفروشان میوه در این زمینه توضیح می‌دهد: «قیمت‌ها بستگی به بازرسی دارد که میوه‌فروشان تا ٣٥‌درصد سود عایدشان شود؛ چراکه فاکتوری که ما صادر می‌کنیم، مطابق سازمان اصناف است.»

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین