کد خبر: ۵۶۲۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹
رییس اتاق بازرگانی ایران:

رانتخواری بلای جان اقتصاد شده است

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش‌های غیرمولد و رانت‌خواری‌ها بلای جان اقتصاد کشور شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
صبح روز یکشنبه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصادی و دارایی - برگزار شد.

در این نشست غلامحسین شافعی- رییس اتاق بازرگانی ایران - گفت: مستندات موجود هم پیش از انقلاب هم پس از آن نشان می‌دهد که دو بخش مولد و غیرمولد اقتصاد همواره به عنوان رقیب بسیار سرسخت در بخش‌های تولیدی و صادراتی در کشور مطرح بوده‌اند و به جز دوره‌های کوتاه مدت و خاص، دولت‌های مختلف، رویکردهای جدید و حمایت‌گرانه نسبت به تولید از خود نشان نداده‌اند. همچنین آمارها پرسش‌های متعددی  را از مسئولان اقتصادی مطرح می‌کند به ویژه از سال ۱۳۶۸ تاکنون که برنامه‌های توسعه در کشور اجرایی شده، با توجه به فراهم بودن منابع ارزی از طریق صادرات نفت، گاز و صادرات کالا و خدمات باید به ارقام توجه شود. از شروع برنامه‌های توسعه سال ۱۳۶۸ تا پایان سال ۱۳۹۶، هزار و ٧۴٢  میلیارد دلار منابع ارزی از از طرف صادرات نفت، صادرات کالا و خدمات داشته‌ایم. بنابراین چه کسی باید پاسخ دهد که آخر چرا اقتصاد کشور علیرغم چنین منابع ارزی به چنین وضعیتی افتاده است؟ اما به دلیل اینکه پاسخگویی وجود ندارد این کاروان کماکان در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که دولت‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند عنصری در خصوص کمبود منابع داشته باشند و در کشور مشکلی جهت انباشت سرمایه وجود نداشته است. همچنین در مقیاس تولید ناخالص جهانی، ایران در قیاس با سایر کشورهای جهان، از لحاظ پس‌انداز  درصد چشمگیری را به خود اختصاص داده است.

شافعی اظهار کرد: تراز میزان سرمایه در بخش‌های نامولد و مولد در چه وضعیتی است. همچنان دولتمردان بیش از آن‌که نگران از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و فکری جامعه و فرصت‌های از دست رفته تولید واقعی باشند، نگران چگونگی صادرات نفت خام هستند. سرمایه‌های اجتماعی جامعه بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده هستند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که هفت دهه از شروع برنامه‌های توسعه‌ای گذشته است، گفت: در حالی‌که ایران جزو پیشگامان کشورهای دارای برنامه توسعه در کشورهای آسیا بوده است اما شاخص‌های متعدد اقتصادی نشان از آن دارد که نظام تصمیم‌گیری اقتصادی در طول بسیاری از دوره‌ها ناکارآمد بوده است. عدم مشورت‌خواهی از بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار  همواره از حلقه‌های مفقوده ناکارآیی سیاست‌گذاری در کشور بوده که در نهایت به بی اعتمادی فعالان اقتصادی در بخش‌های تولیدی، صنعتی و صادراتی شده است.
 
وی افزود: حداقل انتظار ما این است که در شرایط خاص کنونی به توصیه‌های مؤکد رهبر انقلاب اسلامی توجه کنند. در هفتم شهریور ماه امسال مقام معظم رهبری در دیدار با دولت تأکید داشتند که به نظرات اتاق بازرگانی توجه شود، اما از آن زمان تاکنون با این‌که ده‌ها تصمیم اقتصادی اتخاذ شده است، اما تنها در دو جلسه از بخش خصوصی دعوت شده است.

شافعی تصریح کرد: تکیه بر مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی بدون توجه به ساخت داخلی، از مشکلات اصلی ما است. برندهای خارجی در اقتصاد کشور ما فعال هستند و این‌ها ناشی از بیماری اقتصادی است که علیرغم توصیه‌ها، اقتصاد کشور درگیر این بیماری‌ها است. نگاهی به روند سیاست‌های تولید و صادرات نشان می‌دهد که این سیاست‌ها ناشی از چانه‌زنی بوده تا برگرفته از برنامه‌های توسعه‌ای و توجه به افزایش تولید و تجارت در بازار جهانی مغفول مانده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: از نتایج مهم توسعه کاهش بیکاری، رفع فقر و غیره است. اما توجه به موارد صرفا کمی اقتصادی منجر به غفلت از کیفیت خواهد شد. بخش‌های غیرمولد و رانت‌خواری‌ها مدتهاست بلای جان اقتصاد کشور شده است. در حال حاضر تأخیرات  طولانی اصلاحات اقتصادی و پیوند میان دولت و بخش خصوصی واقعی به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اصلاحاتی  همچون اصلاحات نظام بانکی، مالیاتی، خصوص سازی، نظام تصمیم‌گیری اقتصادی  و مقابله با بخش‌های نامولد از الزامات اساسی دستگاه اقتصادی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین