کد خبر: ۵۶۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۴

اتتقاد حکیم از حمله آمریکا به سفارت ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق بازداشت دیپلماتهای ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق را به شدت محکوم و آنرا «تجاوز علیه حاکمیت عراق» توصیف کرد. حکیم با اشاره به اینکه هرگونه تنشی میان واشنگتن و تهران نتایجی مضرری برای عراق دارد گفت که «عراق به دیدگاه‌ها، سیاست‌ها و استراتژی آمریکا که قویترین متحد عراق است احترام می‌گذارد ولی دولت عراق برای خود منافع ملی نیز دارد». 

رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی شیعیان عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی گفت: صرفنظر از موضع ایران ما اینگونه اقدامات را نادرست ارزیابی می‌کنیم، آمریکائیها با این اقدام خود نوعی حمله به حاکمیت عراق را به نمایش گذارند و ما امیدواریم که چنین اتفاقاتی بار دیگر تکرار نشود.

اظهارات حکیم در این مصاحبه تلویزیونی توسط بی.بی.سی به عنوان قویترین واکنش عراق و نگرانی‌های این کشور از رویکردهای آمریکا در قبال ایران قلمداد شده است. اندرو نورث مصاحبه‌گر بی.بی.سی در مورد اظهارات حکیم گفت: این اظهارات از آنجائی قابل توجه است که آقای حکیم یکی از نزدیکان جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا تلقی می‌شود. اظهارات عبدالعزیز حکیم در شرایطی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق نیز با انتقاد از دستگیری 5 دیپلمات ایرانی در عراق خواستار آزادی آنها شده است. 

در حالیکه مقامات عراقی از زمان دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در هفته گذشته مکررا خواستار آزادی آنها توسط نیروهای آمریکائی شده‌اند و وزارت خارجه ایران نیز این تعرض آشکار آمریکائیها را نقض قوانین بین المللی دانسته مقامات آمریکایی می‌گویند که علت دستگیری دیپلمات‌های ایرانی «کشف اطلاعاتی مبنی بر دخالت عناصر ایرانی در خشونت‌های فرقه‌ای عراق» بوده است.

در همین خصوص تام کیسی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در شهر اربیل در شمال عراق بدست نظامیان آمریکایی گفت: هیچ گزارش موثقی دال برای فعالیت دیپلماتیک و مشروع ایرانی‌ها در دفتر اربیل بدست نیامده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین