کد خبر: ۵۶۶۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲

امکان تحریم‌های ۱۰۰ درصدی و دیوارکشی دیگر وجود ندارد/ ایران همیشه صبر نمی‌کند

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه علی‌رغم مشکل‌‌‌آفرینی‌های ایالات متحده برای اتحادیه اروپا، اروپایی‌ها نتوانسته‌اند مستقلانه عمل کنند، تاکید کرد: اتحادیه اروپا نباید دچار خطای محاسباتی شود. ایران همیشه صبر نمی‌کند و متناسب با عمل طرف مقابل اقداماتی در دست دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اکبر فرازی، با اشاره به خروج امریکا از برجام گفت: به دنبال خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران، امریکا امیدوار بود همه کشورها با این تحریم‌ها موافقت و همراهی کند به ویژه آنکه وزارت خزانه‌داری این کشور، کشورهای هدف را شناسایی و تهدید کرده بود در صورت همکاری با ایران و نقض تحریم‌های ایالات متحده، واشنگتن با استناد به قانون داخلی خود، آن کشورها را جریمه و تنبیه می‌کند. 

آمریکا به خواسته‌های خود علیه ایران نرسیده است

وی ادامه داد: گذشت زمان نشان داد این روش پیش نرفته و امریکا به خواسته‌های خود علیه ایران نرسیده است چراکه برخی از کشورهایی که حتی دوست و متحد ایالات متحده هستند، به همکاری و بهره‌برداری از منابع انرژی ایران نیاز دارند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به افزایش قیمت انرژی در برهه‌ای از زمان اشاره و تصریح کرد: در دوره‌ای قیمت انرژی بسیار افزایش یافت و دولت امریکا فهمید ادامه تحریم‌ها علیه ایران و تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران به کمبود عرضه انرژی در بازار جهانی و متعاقبا افزایش نجومی قیمت آن منجر می‌شود. بنابراین امریکا برای اطمینان به بازارهای جهانی و همراه نگه داشتن متحدان خود مجبور شد به هشت کشور تا سقف معینی معافیت‌های تحریمی بدهند. 

راه‌‌های همکاری و ارتباطی با ایران با وجود تهدیدهای ترامپ باز است

فرازی افزود: ترکیه از همان ابتدا اعلام کرده بود رفاه مردم خود را فدای خواست ایالات متحده نمی‌کند. عراق هم به لحاظ اینکه کشوری است که به ایران و مبادلات در عرصه‌های مختلف نیاز دارد تا به حالت نرمال و متعادلی برسد، اعلام کردند با امریکا رایزنی خواهد کرد تا این تحریم‌‌ها شامل آنها نشود. البته این نیاز فقط علل اقتصادی ندارد و دولتمردان عراقی محبوبیت خود را هم در نظر می‌گیرند و می‌دانند همکاری عریان با آمریکا بر ضد خودشان است. 

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ایالات متحده به نحوی با این قضایا چه به صورت دوفاکتو و چه مستقیم مخالفتی نکرده است، خاطرنشان کرد: با وجود تهدیدهای ترامپ و اعزام هیات‌های متعدد به کشورهای مختلف راه‌‌های همکاری و ارتباطی با باز است و اگرچه فروش نفت ایران کاهش یافته اما این مبادلات همچنان ادامه دارد. 

احتمال صدور معافیت‌های جدید و تمدید مجوزهای قبلی وجود دارد

سفیر پیشین ایران در رومانی و مجارستان با یادآوری تلاش کشورها برای تمدید معافیت‌ها ابراز داشت: با توجه به نزدیک شدن زمان انقضای معافیت‌ها، تحرکاتی برای تمدید آن در حال انجام است ولی با توجه به نیاز آن کشورها به ایران و همچنین نیاز ایالات متحده به همراه نگه داشتن آنها، احتمال صدور مجوزهای جدید و تمدید مجوزهای قبلی وجود دارد. 

فراری اضافه کرد: احتمال صدور مجوزهای جدید و تمدید معافیت‌های قبلی نشان می‌دهد امکان تحریم‌های ۱۰۰ درصدی و دیوارکشی دیگر وجود ندارد.

زمان نشان داد تنها مشکل عدم اجرای SPV فنی و تکنیکی نیست

وی با تاکید بر اینکه قطعاً نیاز هند، چین، ژاپن و کره جنوبی به انرژی ایران جدی است، یادآور شد: کاهش خرید انرژی از ایران به کاهش تولید این کشورها منجر می‌شود. از سوی دیگر، خرید و مصرف انرژی از ایران محدود به فصل سرما نیست و به همین خاطر احتمال تمدید معافیت‌ها زیاد است. 

مدیرکل وزارت امور خارجه درباره راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا علیه تحریم‌ها نیز عنوان کرد: اروپا در ابتدای خروج آمریکا از برجام مواضع محکم و خوبی گرفت. آنها فکر می‌کردند می‌توانند اقداماتی در مخالفت با خواست ایالات متحده انجام دهند چراکه تحریم‌ها و خروج از برجام مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کرد. همچنین اعمال تعرفه‌های ترجیحی و اظهارات ترامپ علیه ناتو موجب شده بود تا آنها قاطعانه صحبت کنند ولی گذشت زمان نشان داد تنها مشکل عدم اجرای SPV فنی و تکنیکی نیست. 

اروپایی‌ها نتوانسته‌اند مستقلانه عمل کنند

وی با بیان اینکه علی‌رغم مشکل‌‌‌آفرینی‌های ایالات متحده برای اتحادیه اروپا، اروپایی‌ها نتوانسته‌اند مستقلانه عمل کنند، گفت: همانطور ظریف که گفت اروپایی‌ها نتوانسته‌اند اراده‌شان را از قوه به فعل تبدیل کنند. اتحادیه اروپا نباید دچار خطای محاسباتی شود. ایران همیشه صبر نمی‌کند و متناسب با عمل طرف مقابل اقداماتی در دست دارد.

این دیپلمات پیشین ایران ادامه داد: زیان اروپایی‌ها بیشتر از ایالات متحده است. امریکا چندین دهه است که همکاری‌ای با ایران ندارد. تنها زمینه همکاری اروپا با ایران هم فقط مختص به همکاری‌های تجاری نیست چراکه زمینه همکاری سیاسی امنیتی هم وجود دارد.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین