آفتابنیوز : حسن بنیانیان با اشاره به هفدهم دی ماه سالروز اجرای فرمان کشف حجاب به دستور رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۱۴ افزود: همواره تغییر رفتارها در جامعه از ۲ منشا درونی و بیرونی سرچشمه می گیرد؛ اگر هر دو آنها همزمان دیده نشود موفقیت های ما کمتر می شود. برای نمونه اگر در تریبون های مختلف مانند مدارس، خانواده و دانشگاه فلسفه حجاب را برای زنان و دختران به خوبی تبیین کنیم و افراد از درون اعتقاد داشته باشند که پوشش بسیار ارزشمند است اما در خیابان افراد بدحجاب زودتر گزینش شوند و جامعه این زنان را بیشتر تشویق کند، نسلی را خواهیم داشت که به حجاب اعتقاد دارند اما در رفتار آنها ظاهر نمی شود.
وی اضافه کرد: اگر به طور مستقیم درباره حجاب حرف می زنیم و در مدارس با استفاده از ابراز هنری این مفهوم را جا می اندازیم وقتی دختر یا زن جوان ما به فروشگاه می آید نباید فروشنده دختر بدحجاب را بیشتر تحویل گیرد؛ بلکه باید همه نسبت به حجاب و عفاف به همه احترام بگذارند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه مردان چگونه در بدحجابی و تضعیف حجاب نقش ایفا می کنند باید دیده شود.
بنیانیان ادامه داد: مقوله حجاب و پوشش و عفاف باید از درون خانواده، دبستان، دبیرستان و دانشگاه با کار فرهنگی عمیق نهادینه شود و میوه آن را در رفتار بچینیم. اگر در مدارس به دختر دبیرستانی چادر و پوشش اجباری را تحمیل کنیم نه تنها گرایش دینی آن را تقویت نمی کنیم بلکه آنان را از دین زده می کنیم. این جمله بسیار حساس است که امیدوارم در این زمینه سوء تفاهم پیش نیاید.
وی ادامه داد: آنچه امروز در برخی مدارس و دانشگاه ها صورت می گیرد که به جای کار فرهنگی اصیل، با ابزار اجبار بر دختران و زنان تحمیل می شود که اگر چادر نداشته باشی اخراج می شود اینها بلندمدت و آرام آرام نسبت به اصل دین انزجار ایجاد می کند.
جای خالی کار فرهنگی عمیق
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر دستگاه های فرهنگی مانند خانواده، مدرسه، دانشگاه و سازمان های اجرایی وظایف فرهنگی خودشان را انجام دهند و آنجا که درمان اساسی نیاز است صورت گیرد ما برای سطح کلی جامعه باید قانون مبارزه با بدحجابی را به تصویب برسانیم؛ آنگاه نیروی انتظامی فقط با ۴ تا ۵ درصد جامعه روبرو می شود.
به گفته وی، ما باید در سطح عمومی جامعه قانون بسیار محکمی درباره حجاب و عفاف داشته باشیم و از نیروی انتظامی انتظار داشته باشیم با قاطعیت توام با احترام در مورد افرادی عمل کنند که از خط قرمز عبور می کنند.
وی تاکید کرد برخورد قانونی در موضوع حجاب مانند مسکنی می ماند که پزشک ناچار است به مریض بدهد تا آرامش پیدا کند. اصل دارو این است کهدرون خانواده فلسفه حجاب به زیبایی تدوین شود و دختر از سن پنج سالگی با این مفاهیم آشنا شود و مدرسه ای داشته باشیم با کمک هنر و اعتقاد به حجاب شکل گیرد و همه جوانان در دانشگاه آنچنان آموزش ببینند که به مبلغ دینی تبدیل شوند.
بنیانیان ادامه داد: فرهنگ سیاست زده یعنی اینکه شما مدیر یک مدرسه باشید و برای اینکه به شما امتیاز دهند و مدیر نمونه شوید، به تغییر باورهای دانش آموزان کاری نداشته باشید و به زور بچه ها را به نمازخانه بیاورید و عکس به آموزش و پرورش بفرستید؛ در حالی که باید برای تقویت آرام آرام مسائل دینی از همه ظرفیت دانش آموزان بهره بگیرید.
وی اضافه کرد: وقتی از وزرا سوال می شود برای اصلاح فرهنگ وزارتخانه چه کارهایی انجام داده اید می گویند یک روحانی داریم که کارها را انجام می دهد؛ در حالی که این فقط پنج درصد قضیه است. اگر با این نگاه مسائل فرهنگی را ببینید تا چه حدی می توانید به مشکلات فائق بیایید؟
این مقام فرهنگی تصریح کرد: اگر روابط جنسی از خانواده به جامعه بیاید دختران متدین و عفیف اولین قربانیان آن هستند.
وی خطاب به مسوولان کشور گفت: از دین خدا خرج نکنید و این جمله را تکرار نکنید که چرا باید روی چند تار مو حساسیت نشان داد، این برای جمع آوری رای است و در این رای برکت نخواهد بود.
لزوم اصلاح همزمان افراد و ساختارها
بنیانیان درباره «سیاست فرهنگی و فرهنگ سیاست زده» افزود: این یک مشکل جدی است که افراط و تفریط در این زمینه وجود دارد، چون برخی نخبگان اصرار دارند با اصلاح ساختارها مسائل فرهنگی حل می شود و برخی اعتقاد دارند اگر جامعه اصلاح شود مردم اصلاح می شوند اما ما معتقدیم باید افراد و ساختارها با هم اصلاح شود.
وی اظهار داشت: مجموعه تحولات فرهنگ برآیند همه کارهایی است که همه افراد در حوزه فردی و سازمان های اجرایی باید انجام دهند تا مسائل فرهنگی کشور حل شود.
وی تصریح کرد: سیاستگذاری هم مربوط به حکومت ها، هم دولت ها، قوه قضاییه، مجلس، وزارتخانه ها و سازمان هاست و سیاست به این مفهوم است که یک چارچوب کلی هدایت کننده جز یک مجموعه برای وزارتخانه یا کشور را طراحی کنند مانند اینکه مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اداره کشور سال ۸۱ خطاب به اعضای شورای عالی فرهنگی فرمودند که فرهنگی که باید در صنعت، تولید، سیاست خارجی و تصمیمات امنیتی رعایت شود و حدود را معین و جهت را مشخص کند چیست؟ این جملات نوعی سیاستگذاری است یعنی رهبری از همه انتظار دارند وظایف خودشان را به نحوی ساماندهی کنند که خدمت آنها در صنعت، تولید و عرصه های مختلف تقویت کننده سیاست باشد.
وی اضافه کرد: سیاستگذاری یک حلقه علمی دارد که حالا که بناست دولت ها در موضوعی دخالت کنند، یا دخالت نکنند هر دو سیاستگذاری است، اولین موضوع شناخت مساله است وقتی مساله را پذیرفتید که دولت باید در آن دخالت کند، سوال دوم این است که عوامل شکل دهنده این مساله چیست؟
بنیانیان افزود: پس از شناخت، برنامه ریزی، تخصیص منابع، سپس نوبت اجرا می رسد، سیاست وقتی به حوزه فرهنگ می آید و قرار است اندیشمندان برای دخالت کردن دولت ها در حوزه فرهنگ سیاست هایی را تدوین کنند که مقام معظم رهبری این سیاست را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. چرا باید در حوزه فرهنگ به بستر سیاستگذاری توجه کنیم ، البته در یک مجموعه ای از دولت که به جمع بندی برسند که بهتر است در سیاست ها دخالت نکنیم، این سیاست محکوم به شکست است. سیاستگذاریان فرهنگی باید ببینند آیا بستر اجرای این سیاست ها در کشور وجود دارد یا نه؟
وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در مساله فرهنگی این است که اگر کسی به سیاست اعتقاد نداشته باشد در مرحله اجرا مخرب خواهد بود در حوزه فرهنگ افراد مجری باید خودشان اولین گروه باورمند به این سیاست باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته اکنون راجع به اصل حضور دولت ها در فرهنگ اختلاف نظر وجود دارد بین دولتمردان افرادی هستند که برای دولت هیچ مسئولیتی در مسائل فرهنگی قائل نیستند و افرادی هستند می گویند چون دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و غیره را دارد در حوزه فرهنگ مسئولیت دارد، امر دخالت در فرهنگ امری نیست که انسان ها از آن اجتناب کنند همه وزارتخانه ها در فرهنگ دخالت می کنند، معتقدیم کلیت دولت تغییرات فرهنگی به وجود می آورد.
وی اضافه کرد: دولت ها از این زاویه در حل مسائل فرهنگی مسئولیت دارند، اگرچه رهبر معظم انقلاب با تسلط بر مسائل فرهنگی دارند به خوبی به این امر توجه دارند، پس باید هر اقدامی از سوی دولت از عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد یک سلسله آثار فرهنگی دارد.
در حوزه سیاستگذاری فرهنگی بسیار فقیر هستیم
وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه سیاستگذاری فرهنگی بسیار فقیر هستیم چون هنوز درس پیچیده سیاستگذاری فرهنگی در حوزه های علمیه ما فراگیر نشده است و همه طلاب فاضل ما باید شناخت عمیق از مسائل فرهنگی پیدا کنند همانطور که در دانشگاه ها این آموزش ها نوپا ست و اشتباهات بزرگی در مطالعات فرهنگی رخ می دهد و اساتیدی که در دانشگاه تدریس می کنند مطالعات غربی دارند و در دانشگاه اعلام می کنند که دولت مسئولیتی در حوزه فرهنگی ندارند باید مدیران با تجربه چهل ساله تدریس کنند و نسل اول را انتظار نداشته باشیم؛ استاد تحصیلکرده در آمریکا درباره سیاست های فرهنگی تدریس کنند این افراد خوب و متشرع هستند اما تحلیل عمیقی از مبانی دینی ندارند.
بنیانیان اضافه کرد: ما نیازمند یک مطالبه از بین همه نیروهای بانفوذ نخبگان هستیم تا زمانی که حل مشکلات اقصادی را مطالبه می کنند، حل مسائل فرهنگی را نیز مطالبه کنیم چون دامی که دشمن برای ما گذاشته است ما را به اسارت می گیرد. دشمن ضمن اینکه یک سازماندهی عمیق برای بی دین سازی جوانان طراحی کرده همزمان با مشکلات اقتصادی، سیاسی و نظامی می خواهد مدیران را سرگرم مسائل مقطعی کند تا تلاش مذبوحانه خودش جواب دهد اما به مدد نیروهای حزب الهی و جوانان برومند به این هدفش نمی رسد اما اگر موفق شود پیشرفت ما به تاخیر می افتد.
وی اضافه کرد: برای اینکه پشت تریبون اختلاف نظر نداشته باشیم همانطور که برای مسائل اقتصادی شاخص تعیین کرده ایم در حوزه مسائل فرهنگی باید شاخص های دقیقی تعریف شود و روند تحولات فرهنگی کشور براساس شاخص های کلان باشد، معتقدیم مساله اصلی این است که موضوع حجاب از آن جهت که ربط مستقیم با ادامه حیات خانواده دارد یکی از مسائل کلیدی و بسیار مهم کشور است و عزیزانی که پشت تریبون می گویند این مساله را اینقدر بزرگ نکنید؛ نیازمند آموزش است.
منبع: خبرگزاری ایرنا
و متاسفانه کلا نتیجه ی عکس داده که هیچ
ذهنیت مردم را راجب نظام و اسلام هم مورد سوال قرار داده
و این داستان هم همنچنان ادامه داره.....................