کد خبر: ۵۶۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۷

آمریکا: ایران به دنبال خرید بازرسان است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مخالفت ایران با ورود تعدادی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را «خشم‌برانگیز» خواند و آنرا «خرید بازرسان» نامید! بنابر اظهارات مک‌کورمک طرح تهران برای سرعت بخشیدن به تحقیقات هسته‌ای اشتباه بزرگی است. وی همچنین با تکرار درخواست آمریکا برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای بعنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات با تهران گفت که توپ در حیاط ایرانی‌هاست. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خشم‌برانگیز خواندن اقدام اخیر تهران مدعی شد که «ایرانی‌ها تلاش می‌کنند خواسته‌های خود را به جامعه بین المللی تحمیل کنند». وی افزود: آنها در حال تلاش هستند تا دوباره به جامعه بین المللی آنچه را که می‌تواند یا نمی‌تواند را در مورد اعزام بازرسان دیکته کنند. واکنش آمریکا به مخالفت تهران با ورود رئیس بلژیکی و 38 بازرس دیگر آژانس که اکثرا از کشورهای غربی هستند در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس قوانین آژانس کشور میزبان حق دارد با ورود برخی از بازرسان مخالفت کند. 

مک‌کورمک در ادامه اظهارات خود با ادعای اینکه لحن اینگونه اقدامات نشان‌ دهنده استمرار مبارزه طلبی ایرانی‌هاست گفت: این چیزی نیست که جامعه بین المللی در جستجوی آن است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از بیان جزئیاتی در پاسخ به این سوال که واشنگتن ممکن است چه تحریم‌های بیشتری علیه ایران اتخاذ نماید خودداری کرد ولی گفت:‌ پاسخ ما بر اساس واقعیات خواهد بود.

اظهارات مک‌کورمک در خصوص مخالفت ایران با ورود تعدادی از بازرسان در شرایطی صورت می‌گیرد که نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز هشدار داده «هر گونه تلاش ایران برای سرعت بخشیدن به تحقیقات هسته‌ای به یکپارچگی بیشتر و تحریم‌های شدیدتر علیه تهران می‌انجامد». وی در این خصوص گفت: این یک محاسبه بسیار غلط و اشتباه توسط دولت ایران است اگر آنها فکر می‌کنند که می‌توانند بدون یک قطعنامه دیگر شورای امنیت و فشار بیشتر بین‌المللی سه هزار سانتریفوژ را نصب کنند.

برنز در روزهای اخیر با ابراز امیدواری از اینکه این اقدام به محدود شدن فعالیت بازرسان در ایران نینجامد گفت:‌ اگر آنها به این نوع رفتارها ادامه بدهند، متوجه خواهند شد که تنها بیشتر و بیشتر از بقیه دنیا منزوی شده‌اند. برنز در ادامه اظهارات خود با لحنی مداخله جویانه و غیر متعارف گفت:‌ من نمی‌دانم که چه کسی مسئول مشاوره مسئولان ایران است ولی چنین مشاوره‌هایی به ضرر شهرت و اعتبار ایران در جامعه بین المللی است و اینگونه رفتارها تنها به اعتبار ایران لطمه می‌زند. 

ابراز نگرانی مک‌کورمک از ممانعت تهران از ورود 38 بازرس آژانس به ایران در حالی صورت می‌گیرد که تعداد بازرسان تعیین شده برای ایران هم اکنون به تعداد کافی هست و آژانس قادر است فعالیت‌های نظارتی خود را در انطباق با موافقت نامه ایران در زمینه پادمان‌های آژانس انجام دهد. در همین خصوص ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آژانس در حال بررسی تقاضای ایران برای حذف تعدادی از بازرسان پادمانی است ولی آژانس نظارت‌های خود برتاسیسات ایران را ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین