کد خبر: ۵۶۷۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷

قاچاق سنگ‌های قیمتی از اصفهان به بندرعباس؟!

صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، سال‌ها است که به دلیل ناآشنایی کارمندان گمرکی با محصولات تولید شده در این حوزه دچار خسارت‌های مالی می‌شوند. با وجود برگزاری جلسات متعدد درباره حل مشکلات گمرکی صادرات، این بار برخورد سلیقه‌ای ماموران راه‌آهن در نجف‌آباد اصفهان موجب شد که دو هنرمند متهم خطاب شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
مشکلات صنعتگران، هنرمندان و معاونان صنایع دستی برای صادرات در مبادی گمرکی بارها در جلسات متعددی مطرح شده است، حتی قرار بود دوره آموزشی برای آشنایی گمرک جمهوری اسلامی با ارزیابی مصنوعات و محصولات صنایع دستی نیز برگزار شود اما این بار با برخورد سلیقه‌ای ماموران راه آهن نه در مبادی گمرکی بلکه در ایستگاه نجف آباد اصفهان، با دو هنرمندی که قصد عزیمت به بندرعباس و شرکت در نمایشگاه صنایع دستی قشم را داشتند، به جرم حمل قاچاق برخورد شد.      

سعادت مهدیت که او را متهم ردیف دوم خطاب کرده‌اند، در این باره به ایسنا، گفت: من و علی اصغر کاظمی قصد شرکت در نمایشگاه اخیر گردشگری، هتلداری و صنایع دستی قشم داشتیم که محصولاتمان را توقیف و خودمان را بازداشت کردند. آقای کاظمی بعد از ۲۴ ساعت بازداشت به قید وثیقه و من نیز به قید پرونده وکالت وکیلم آزاد شدم.

او که حدود ۱۷ سال است، در حوزه صنایع دستی، رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیم قیمتی، همچنین ساخت زیورآلات سنتی کار کرده، اظهار کرد: ۹ دی‌ ماه برای شرکت در نمایشگاه صنایع دستی قشم بلیت قطار تا بندرعباس را گرفتیم که از آنجا به جزیره قشم برویم که ماموران راه آهن سه ساک محصولات تولیدی ما را با عنوان قاچاق ضبط و ثبت ‌کردند. مدارک فنی حرفه‌ای، صنایع دستی و حتی مجوز نمایشگاه قشم را هم ارائه دادیم اما ماموران ایستگاه راه آهن قانع نشدند و با پرونده‌ای که برایمان تشکیل دادند، ما را راهی مراجع قضایی کردند.

این هنرمند که سابقه شرکت در بیش از ۱۵ نمایشگاه‌ داخلی را دارد، ادامه داد: با مسوول میراث نجف آباد هم تماس گرفتم و از او پرسیدم مجوز جدیدی در سازمان صادر شده است که ما از آن خبر نداریم. او پاسخ داد با توجه به مدرک صنعتگری که دریافت کردید، می‌توانید محصولات صنایع دستی را حمل کنید یا بفروشید.

نمی‌توانم پای محصولی که تولید کردم بنشینم و گریه کنم

مهدیت با بیان اینکه، من به عنوان تولیدکننده نمی‌توانم وقتی محصولی را تولید می‌کنم، پای آن بنشینم و گریه کنم، گفت: بلکه باید محصولاتم را بفروشم. اما ماموران مربوطه با عنوان اینکه مجوز حمل محصولات را نداریم، با پلیس مبارزه با قاچاق کالا و اداره آگاهی اصفهان تماس گرفتند و بعد از اینکه توضیحات خودشان را بیان کردند و برایمان پرونده تشکیل دادند، ما را متهم خطاب کردند.

او اعلام کرد: ما در این زمینه دچار ضرر مالی شدیم. بلیت قطاری که خریده بودیم سوخت، از نمایشگاهی که هزینه یک میلیون تومان برای اجاره غرفه پرداخت کردیم، جا ماندیم. به نظرتان چه کسی از اصفهان به بندرعباس قاچاق می‌کند؟

این هنرمند گفت: روز بعد از این اتفاق نیز تا ظهر به هر بخشی از مراجع قضایی که مراجعه می‌کردم، می‌گفتند به ما ربطی ندارد. در نهایت هم ما را به تعزیرات حکومتی اصفهان ارجاع دادند و بعد از بررسی پرونده گفتند مامور راه آهن اعلام کرده کالایی که حمل می‌کردید، ۲۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. عجیب است، مامور راه آهنی که حتی اسم سنگ‌هایی که ما با آنها کار می‌کنیم، نمی‌شناسد، چطور چنین قیمت‌گذاری روی آن انجام داده است؟! اگر می‌تواند روی این کالاها قیمت‌ بگذارد، چگونه تشخیص می‌دهد که کالاهای ما کار دست نیست، بلکه قاچاق است؟! بگذریم که نهایتِ ارزش محصولات من ۲۵ میلیون تومان بود.

مهدیت اظهار کرد: ماه گذشته، حجم بیشتری از محصولاتم را با هواپیما برای فروش به نمایشگاهی در کیش بردم و برگشتم اما با چنین مشکلی روبه‌رو نشدم. 

او اظهار کرد: بعد از ارائه مدارکی که داشتیم در نهایت به قید وثیقه آزاد هستیم. نتوانستم کالاهایمان را پس بگیریم و می‌گویند باید روال قانونی طی شود زیرا معتقدند فعلا نمی‌توانند تشخیص دهند این کالاها قاچاق است یا نه! و باید صنایع و معادن تشخیص دهد محصولاتی که تولید کرده‌ایم اجناس چینی هستند یا نه؟

نابسامانی در حوزه صنایع دستی وجود دارد

عباس شیردلی، رییس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان، نیز درباره این اتفاق به ایسنا، گفت: من تعجب می‌کنم که چرا این موضوع باید در نجف آباد رخ دهد زیرا همیشه ما شاهد چنین اتفاق‌هایی به صورت برعکس بودیم و کالای قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور می‌شود. من برای اولین بار است که با چنین موضوعی روبرو می‌شوم. به عقیده من باید این مشکل با معاون صنایع دستی اصفهان مطرح شود.

او بیان کرد: متاسفانه نابسامانی در حوزه صنایع دستی وجود دارد و هر کسی از شهرداری‌ها گرفته تا استانداری‌ها و مناطق آزاد و غیره بدون هیچ تخصصی اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنند. و اگر برگزاری این نمایشگاه‌ها با هماهنگی معاونت صنایع دستی باشد، خوب است زیرا متولی اصلی این کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

جعفر جعفر صالحی ـ معاون صنایع دستی اصفهان ـ نیز در این زمینه اظهار کرد: من در جزئیات این موضوع نیستم اما از همکارانم پیگیری کردم که گفتند یکی از هنرمندان به نام کاظمی به بازرسی اتاق اصناف معرفی شده و پیگیر کار آن هستیم. هنرمند به قید وثیقه آزاد و محصولات او برای کارشناسی به گمرک برده شده است. تاکنون مشکلی مشابه این موضوع نداشتیم و امکان دارد هنرمند برخورد خوبی با ماموران نداشته و چنین اتفاقی افتاده باشد. اگر حقی از هنرمند ضایع شده باشد، سعی می‌کنیم که احقاق حق شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین