کد خبر: ۵۶۷۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از تعداد زیاد کارمند در کشور

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به مشکلات بخش تولید در کشور گفت: ما انقلاب سیاسی کرده ایم ، انقلاب فرهنگی هم تا اندازه ای صورت گرفته اما انقلاب اقتصادی نشده و تا زمانی که این مساله اتفاق نیفتد مشکلات حل نمی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با بیان این که نبود تولید مشکل اصلی کشور است، خاطرنشان کرد: مشکل تولید هم نبود سرمایه کافی است، زیرا قسمت عمده سرمایه خرج حقوق می شود و این اقتصاد پیچیده هر چه جلو برود به جایی نمی رسد، لذا باید انقلاب اقتصادی رخ دهد.

وی افزود: باید مشکلات اقتصادی از ریشه حل شود و ریشه اصلی تولید است؛ متاسفانه سرمایه بانک ها، سرمایه سرمایه داران و دولت به سمت تولید نمی رود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه خصوصی سازی در حد شعار باقی مانده است، گفت: تولید باید به دست بخش خصوصی سپرده و سرمایه های بانک ها و دولت به سمت تولید هدایت شود.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص)، افزود: کسی که اقتصاد میانه رو داشته باشد هرگز فقیر نمی شود؛ انسان باید بین درآمدها و هزینه ها تعادل ایجاد نماید تابا مشکل مواجه نشود. این مساله همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده اند، اما به آن کم توجهی می شود؛ در ظاهر می پذیرند، ولی عمل نمی کنند.
وی ادامه داد: کشوری که تولیدش کم و حقوقش زیاد شود، گرفتار مشکلات می شود.

وی گفت: کشور ژاپن 120 میلیون جمعیت دارد، کارمندانش 300 هزار تَن است و ایران با 80 میلیون جمعیت، 2 میلیون و 500 هزار کارمند دارد؛ وقتی بخش زیادی از بودجه خرج حقوق شود چیزی برای تولید نداریم،و دراین صورت اقتصاد ما پیچیده می شود و مشکل پیش می آید.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که کاهش حقوق بگیرها نیز مشکل آفرین است، افزود: تنها راه این است که بخش های تولیدی را زیاد کنیم و افراد را به آنجا هدایت کنیم ، تولید هم تا وقتی دست بخش خصوصی نباشد به جایی نمی رسد.

وی ادامه داد: باید با میانه روی جلو رفت و حقوق ها را تعدیل کرد؛ گاهی خبر از حقوق هایی می دهند که انسان وحشت می کند و نمی خواهم در اینجا نقل کنم.

وی اضافه کرد: در بخش های دولتی درآمدها کمتر از هزینه هاست، اما اگر تولید را به بخش خصوصی واگذار کنیم درآمدها بیشتر از هزینه ها می شود.

وی گفت: اصل 44 قانون اساسی دستور به خصوصی سازی می دهد، اما درعمل عده ای از دولتی ها شرکتی برای خودشان درست می کنند و می گویند خصوصی؛ از این اقدام تعبیر به خصولتی می کنند، زیرا نه خصوصی است نه دولتی.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار مساله شرعی در فضای مجازی، گفت: برخی می گویند اگر مادربزرگی بچه ای، آن بچه را شیر بدهد، مادر آن بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود.

وی افزود: مطالعه زیادی درباره این موضوع صورت گرفت و نتیجه این شد که ادله قانع کننده و کافی برای حرمت ابدی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: دربعضی از روایات استدلال به حرمت شده اما معارض هم وجود دارد و باید توجه کرد که سرچشمه بسیاری از فتواهای مشهور احتیاط است.

ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین