کد خبر: ۵۶۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۵
توسط خاتمی و کری در داووس صورت گرفت:

مناظره غیرمستقیم ایران و آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران طی سخنانی در اجلاس بین‌المللی «داووس» با اشاره به مشکلات ایران و آمریکا تاکید کرد که میان روابط تهران و واشنگتن همچنان یک دیوار بلند بی‌اعتمادی وجود دارد. بنابر اظهارات خاتمی «اگرچه در دولت بیل کلینتون توجهات جدی به این موضوع شد و اعتراف به رفتار ناهنجار 50 سال گذشته با ایران مثبت بود اما گام‌های بعدی عقیم ماند». خاتمی همچنین با اشاره به اینکه «ارتباط نیاز به درک منطقی دوطرف دارد» گفت که نمی‌شود ایران انعطاف نشان دهد و سیاست طرف مقابل براندازی نظام سیاسی ایران به عنوان دموکرات‌ترین نظام سیاسی منطقه باشد، نمی‌شود دنبال اعتمادسازی بود و حساسیت اعراب را علیه ایران تحریک کرد.

به گزارش خبرنگار آفتاب به نقل از روابط عمومی موسسه‌ بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها، سید محمد خاتمی در این اجلاس با اشاره به اینکه باید به صورت ریشه‌ای و اصولی به خاورمیانه و بحران‌های آن نگاه کرد گفت: خاورمیانه به دلیل وجود تمدن‌های کهن خاستگاه ادیان الهی و نقطه‌ به هم پیوستن ادیان و کانون هم‌زیستی فرهنگ‌ها بوده ولی سوال این است که در 50 سال گذشته چرا خون، ترور، اختلاف و وحشت خود را به این منطقه تحمیل کرده است. خاتمی افزود: هیچ قدرتی نمی‌تواند در جهان مسلط باشد بدون آن که در خاورمیانه پایگاه و حضور داشته باشد.

خاتمی با اشاره به اینکه همه جهان به سمت اتحادیه شدن پیش می‌روند اما قدرت‌های بزرگ از اتحادیه شدن این منطقه حمایت نمی‌کنند به معادلات ناپسندی که در خاورمیانه شکل گرفته اشاره کرد و تاکید کرد: در صورتی که بخواهیم امنیت در جهان برقرار شود معادله باید به نفع دموکراسی، ثبات، نفت و توسعه به‌هم پیوند بخورد تا امنیت منطقه را داشته باشیم.

خاتمی همچنین به مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: بحران فلسطین و اسرائیل و عدم توجه به حقوق فلسطینیان و سرزمین‌های پاک شده یک فاجعه بوده، چرا باید وجود یک ملت نفی بشود و دولت قانونی حماس که از راه دموکراتیک به روی کار آمده به رسمیت شناخته نشود. بنابر اظهارات خاتمی راه‌حل خاورمیانه تنها و تنها احترام به آرای مردم، بازگشت آوارگان و احقاق حقوق مردم است، کسانی که می‌خواهند در خاورمیانه کاری کنند باید بی‌طرفی خود را ثابت کنند و هر طرحی در منطقه باید بر پایه عدالت، حضور همه کشورهای منطقه و جهان اسلام باشد تا فلسطین به حقوق حقه خود برسد.

خاتمی در بخش دیگری از اظهارات خود به اوضاع پیرامون عراق اشاره کرد و گفت: ما در عراق با فجایعی روبه‌رو هستیم و خشونت، ترور و وحشت ریشه‌های خارجی دارد و جنگ میان مذاهب پدیده خارجی است.

خاتمی با اشاره به اینکه آمریکا هنوز درگیر غرور فتح عراق است گفت: رفتار آمریکا و عدم برداشت از گزارش نسبی «بیکر- همیلتون» نشان‌دهنده این است که هنوز حقایق درک نشده است. وی با اشاره به اینکه ایران از حکومت یکپارچه در عراق حمایت می‌کند گفت: همه باید به این دولت برای حل بحران‌ها و امنیت کمک کنند تا امنیت فراهم شود و اقتصاد در عراق بازسازی شود و محور این کمک‌ها باید دولت عراق باشد.

خاتمی تصریح کرد: در حالی که من قبل از سقوط صدام برای برون‌رفت از بحران پیشنهاد نشستی بین پنج کشور عضو دایم شورای امنیت، همسایگان عراق و مصر را دادم و مورد موافقت دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گرفت اما آمریکا در غرور گیر کرده بود. تنها راه امروز دولت عراق کمک به پروسه دموکراسی در این کشور است. اگر تجربه‌ دموکراسی در عراق شکست بخورد، کشورهای خاورمیانه و کشورهای اسلامی نمی‌توانند از تجربه‌های دموکراسی خود برای حل مسائل استفاده کنند. وی افزود: در عراق و لبنان مشکلات زیادی را می‌بینیم که دست‌های زیادی در آن است.

سخنران بعدی اجلاس جان کری، رقیب انتخاباتی جورج بوش بود. وی در اظهارات خود با حمایت از نظرات خاتمی گفت: نظرات آقای خاتمی و تلاش‌هایش برای منطقه و دنیا با اهمیت است. کری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها دنیا را خارج از کشورشان به گونه‌ای می‌بینند که با واقعیت‌ها و حقایق فاصله دارد گفت: باید عینک بدبینی را کنار گذاشته و عینک حقیقت‌بینی زد و دنبال ثبات بود.

کری همچنین با اشاره به اینکه حامی انزوای هیچ کشوری نیست افزود: سیاست انزوای کشورهای مختلف به ضرر تعادل و عقلانیت منطقه است، باید از حساسیت کشورها نسبت به هویت و امنیت‌شان درس گرفت و لحن‌ها را عوض کرد، ما گرفتار تعصب هستیم و برای شکست بن‌بست‌ها باید تعصبات را کنار گذاشت.

جان کری در خصوص مساله هسته‌ای ایران گفت: انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای براساس NPT حق ایران است. باید در مذاکرات سقفی تعیین کرد اما ایران برای اعتمادسازی باید غنی‌سازی را به صورت موقت تعلیق کند. ما پیش‌شرط برای مذاکرات را قبول نداریم. وی در خصوص مسائل منطقه گفت: در رابطه با اسراییل و فلسطین باید به گونه‌ای آبرومند کارها را انجام داد و حل کرد. اکنون خشونت در منطقه زیاد شده است، همان طور که خاتمی گفت، بعد از اشغال افغانستان و عراق «بن‌لادنیسم» زیاد شده است اما باید از اهانت پرهیز کرد.

بنا بر این گزارش گفته‌های خاتمی و تائید کری به همراه خوش و بش کوتاه آنها به یک‌باره به خبر اول رسانه‌های خبری جهان تبدیل شد و عطش رسانه‌های جهان برای رودررویی و گفتمان سیاسیون ایران و آمریکا را برای لحظه‌ای مرتفع کرد. موفقیت سخنان خاتمی آنچنان بود که تلاش برای ایجاد فضای یهودی، عربی، آمریکایی برعلیه جمهوری اسلامی ایران اجلاس داووس، شکسته شد و فضای سیاسی به نفع ایران ورق خورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین