کد خبر: ۵۶۸۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

شمارش معکوس برای توسعه چابهار با الحاق "دو بندر"

درحالی معافیت چابهار از تحریم آمریکایی‌ها نقطه عطفی برای تحول این جغرافیای استراتژیک کشور به شمار می‌رود که به طور حتم تصویب نهایی الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به محدوده این منطقه آزاد، می‌تواند سرعت توسعه اقتصادی چابهار را در تنگنای فعلی اقتصادی کشور افزایش دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
با توجه به اینکه بنادر شهیدبهشتی و کلانتری به رغم مجاورتشان با منطقه آزاد چابهار جزو محدوده منطقه آزاد نبودند لایحه الحاقشان از دولت به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده بود که به تازگی در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شد و پس از آن به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسیده و قرار است برای تصویب و اجرا به صحن مجلس برود.

تعامل مناطق آزاد موفق دنیا با بنادر همجوار

مناطق آزاد در دنیا با معافیت حقوق و عوارض گمرکی مربوط به مواد اولیه و سایر کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز بخش تولید، زمینه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌کنند و اهدافی همچون رشد صادرات، انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، ایجاد درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی همگی در ارتباط با مزایایی هستند که مناطق آزاد به واسطه امکانات اقتصادی، حقوقی، جغرافیایی و … در اختیار داشته و از آن‌ها برای جذب سرمایه‌ها و تخصص‌ها در مناطق آزاد بهره می‌برند. این در حالی است که اکثر مناطق آزاد موفق دنیا دارای بنادر و زیرساخت‌های بندری در مجاورت خود هستند که یکی از امتیازات مهم این مناطق به شمار می‌رود.

لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار به نوعی در راستای تجربه موفق مناطق آزاد در دنیا تعریف شده است و در صورتی که مدیریت یکپارچه بین سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان بنادر و دریانوردی برقرار شود می‌تواند به تحقق اهداف منطقه آزاد چابهار در توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود کمک کند. همچنین در توسعه بنادر جهت افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری امری ضروری است، از این رو لازم است درآمدهای حاصل از بنادر صرف تکمیل و توسعه زیرساخت‌های بنادر شهیدبهشتی و چابهار شود.

استدلال دولت برای الحاق بنادر بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار

در مقدمه لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار آمده است: به منظور جذب سرمایه گذاری، تحریک تولید و صادرات کالابه بازارهای جهانی و همچنین با توجه به اینکه مناطق آزاد دنیا متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند و نیز برای بهره‌مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر و افزایش سهم حمل و نقل دریایی در منطقه و جهان به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین و توزیع، استفاده حداکثری از ظرفیت جغرافیایی این دو بندر در جذب خطوط کشتیرانی و ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان و همچنین کمک به اشتغالزایی منطقه و محور شرق کشور، لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار برای طی مراحل قانونی خود به مجلس ارائه می شود.

مزایای الحاق دو بندر به محدوده منطقه آزاد

به طور حتم این الحاق در جهت تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری بسیار اثرگذار است و مهم‌ترین منفعتی که این الحاقیه در پی خواهد داشت، کاهش قیمت تمام شده محصول و سرعت بخشیدن به فرآیندهاست که قدرت رقابت را افزایش می‌دهد و توجیه‌پذیری بالای فعالیت‌های اقتصادی را در چابهار به دنبال خواهد داشت.

یکسان‌سازی قوانین منطقه آزاد و دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری مهمترین اتفاقی است که در پی این الحاقیه رخ می‌دهد و باعث می‌شود بدون هیچگونه تشریفات و پرداخت هزینه‌ای، ورود کالا پس از ورود به بندر شهید بهشتی برای انتقال به کارخانجات تولیدی در منطقه آزاد چابهار انجام شود و نیازی به صرف زمان جهت اخذ مجوزهای قانونی و انجام قوانین گمرکی متعارف در کشور نیست.

علاوه بر این معافیت‌هایی که در حوزه ارزش افزوده و مالیات برای منطقه آزاد وجود دارد، در بندر نیز اعمال خواهد شد و قیمت نهایی محصول را کاهش می‌دهد و بندر را برای صاحبان بار از نظر اقتصادی جذاب‌تر می‌کند و همه این عوامل باعث می‌شود تا بندر و منطقه آزاد، توجیه‌پذیری اقتصادی بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و سرمایه‌گذاران بتوانند با رغبت در حوزه خدمات، تولید، حمل و نقل، انتقال و ترانزیت فعالیت کنند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین