کد خبر: ۵۶۹۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱

خلیل‌زاد: ما برای مذاکره و جنگ آماده‌ایم اما امیدواریم طالبان مذاکره را انتخاب کند

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان تاکید کرد: مسیر صلح در افغانستان نیازمند این است که طالبان با دیگر افغان‌ها از جمله دولت کابل بر سر میز مذاکره بنشیند. در خصوص این نکته اجماع نظری در بین تمامی شرکای منطقه‌ای وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان میزگردی را در سفارت آمریکا با رسانه‌های افغان برگزار کرد.

خلیل‌زاد در جریان این دیدار با خبرنگاران گفت: من با مقامات افغان در کابل صبح روز چهارشنبه دیدار کردم و ما درباره صلح و امنیت به مذاکره پرداختیم.

بر اساس گزارش خبرگزاری طلوع، وی نیروهای امنیتی افغان را تحسین و تاکید کرد که نقش آنها در مسیر رسیدن به صلح بسیار مهم و حیاتی است.

این نماینده ویژه آمریکا گفت: مسیر صلح در افغانستان نیازمند این است که طالبان با دیگر افغان‌ها از جمله دولت کابل بر سر میز مذاکره بنشیند. در خصوص این نکته اجماع نظری در بین تمامی شرکای منطقه‌ای وجود دارد.

این مقام همچنین به بیانیه طالبان در خصوص روند صلح پرداخت.

طالبان در تاریخ ۱۵ ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی در بیانیه‌ای گفته بود که آمریکا در خصوص خروج نیروهایش با این گروه صحبت نکرده و واشنگتن مسائل جدیدی را در برنامه مذاکرات قرار داده است. طالبان هشدار داد که اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند آنها مجبور خواهند بود تا مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورند.

طالبان از فشار تاکتیکی از سوی آمریکا علیه این گروه از طریق دیگر کشورها انتقاد کرده و گفت: مذاکره با طالبان از طریق دفتر سیاسی این گروه در قطر صورت می‌گیرد.

خلیل‌زاد در خصوص این بیانیه طالبان گفت: اگر مقامات طالبان خواهان مذاکره باشند ما می‌توانیم مذاکره کنیم. اگر آنها بخواهند مبارزه کنند. ما نیز می‌توانیم بجنگیم. ما امیدواریم که اعضای طالبان خواستار دستیابی به صلح باشند اما اگر آنها بازگشت به میز مذاکرات را انتخاب نکنند و ادامه مبارزات را برگزینند، آن وقت آمریکا در کنار مردم و دولت افغانستان باقی خواهد ماند و از آنها حمایت خواهد کرد. ما در این ائتلاف از حمایت‌مان از نیروهای امنیتی افغانستان به خود افتخار می‌کنیم. نیروهای امنیتی افغانستان و فشار نظامی در این مرحله بسیار مهم هستند.

وی افزود: آمریکا هرگز خواستار پایگاه‌های نظامی دائم در افغانستان نیست. آنچه ما می‌خواهیم این است که شاهد پایان این درگیری از طریق مذاکره، ادامه همکاری‌مان با افغانستان و تضمین عدم تهدیدات تروریستی علیه هیچ یک از ما هستیم.

این نماینده ویژه آمریکا همچنین درباره تاریخ آتی مذاکرات با طالبان صحبت کرد و گفت: ما امیدواریم این مذاکرات به زودی برگزار شود. این چیزی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، خلیل‌زاد روز سه شنبه برای سومین بار در کمتر از چهار ماه گذشته وارد کابل شد. سومین سفر چند کشوری وی حول محور صلح افغانستان در تاریخ هشت ژانویه (۱۸ دی ماه) سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد و تا ۲۱ ژانویه (اول بهمن ماه) ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین