کد خبر: ۵۶۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۶
طی سخنانی به مناسبت دهه فجر گفته شد:

روایت هاشمی از تاسیس مدرسه رفاه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت دهه فجر، در آیین ویژه‌ای در مدرسه رفاه و در جمع مدیران، معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های شهدای انقلاب سخنرانی کرد. مدرسه رفاه از پایگاه‌های اصلی روحانیون حامی امام خمینی در روزهای نخستین انقلاب بود. جایی که بنیانگذار جمهوری اسلامی پس از بازگشت به وطن برای مدتی کوتاه در آن مستقر شد.

هاشمی رفسنجانی شنبه‌ شب طی سخنانی در این مدرسه، علاوه بر تشریح چگونگی تاسیس و نیز اهمیت تاریخی مدرسه رفاه، از ارائه درخواست «شاپور بختیار» آخرین نخست‌وزیر رژیم پهلوی برای ادامه فعالیت خود به امام خمینی خبر داد. 

وی گفت: از همان لحظه‌ای كه مشخص شد امام به ایران می‌آیند، از یكسو نشاط و خوشحالی و در عین حال از سوی دیگر دلهره داشتیم. بختیار كسانی را همانند آقای مدنی و امیر انتظام كه هم در دولت بودند و هم با نیروهای انقلاب ارتباط داشتند و از دوستان مرحوم آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان بودند به اینجا فرستاد و می‌خواستند مجوز ادامه نخست وزیری خود را بگیرند اما امام(ره) استوار ایستادند و جز به رفتن شاه و برقراری جمهوری اسلامی نظر دیگری نداشتند. 

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد که از زمان ورود امام به میهن تا پیروزی انقلاب اسلامی،‪ ۱۰‬شب مانند یك قرن تاثیرگذار شد و مردم تظاهرات می‌كردند، كارمندان در محل كار خودشان حضور پیدا نكردند، نیروهای ارتش در مقابل شاه ایستادند و تاریخ به سرعت ورق خورد و صدها تصمیم گرفته شد.

روایت هاشمی از تاسیس مدرسه رفاه 
هاشمی‌رفسنجانی همچنین در آغاز سخنانش درباره شكل‌گیری و تاسیس مدرسه رفاه گفت: این مجموعه محصول یك سخنرانی من بود كه از صمیم دل در جمع دوستان اهل خیر و مبارز بازار درباره كمبودهایی برای آن روز دختران در شهر تهران انجام دادم، شكل گرفت. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مرحوم اخوان فرشچی سه هزار متر زمین این مدرسه را خرید و در هیات انصار و جلسات هفتگی كه عمدتا مباحث جهادی در آن مطرح می‌شد، موفق شدیم با سایر دوستان بنیادی را در این مكان تاسیس كنیم. هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینكه «امیدهایی كه به اینجا بسته بودیم بسیار زیاد تحقق یافته است»، افزود: انتظار داریم كه با تاسیس دانشگاه در این مكان، مجموعه نیازهای دختران از كودكستان تا پیشرفته‌ترین مراحل آموزشی شكل گیرد. 

وی با بیان اینكه «در مدت بیش از ‪ ۳۰‬سال انسانهای شایسته‌ای از این مكان فارغ التحصیل شدند»، افزود: این مدرسه در خدمت امت اسلامی است و با آموزشهایی كه در این مدرسه داده می‌شود، بسیار ماندگار خواهد بود. اهمیت مدرسه رفاه از لحاظ نمادین مربوط به زمانی است كه حضرت امام (ره) بعد از ‪ ۱۴‬سال تبعید و به هنگام ورود به كشور این مدرسه را برای اقامت برگزیدند، زیرا در این مدرسه مبارزات انقلابی انجام می‌شد و براساس توصیه امام كه پیغام داده بودند محل اسكان من پایین‌تر از خیابان انقلاب (شاه آن زمان) و در یك مكان عمومی باشد، انتخاب شد. 

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان كرد: ساختمان این مدرسه مركزی بود كه سلاح‌های مردم پس از جمع آوری در زیر زمین آن نگهداری می‌شد و شهید رجایی و شهید منتظری در این مكان اسلحه‌ها را از مردم تحویل می‌گرفتند. وی در ادامه گفت: شخصیت‌های دوران شاه به این مدرسه می‌آمدند كه ما تصمیم گرفتیم برای حفاظت از جان امام ، ایشان را به مدرسه علوی منتقل كنیم. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت افزود: كسانی‌كه در اینجا خدمت می‌كردند در تمام امور مشغول مبارزه بودند و هركدام كه زنده مانده‌اند نیز همچنان خدمت خودشان را به انقلاب ادامه می‌دهند. 

وی به تشكیل صندوق رفاه در این مكان اشاره كرد و گفت: این صندوق به بسیاری از خانواده‌ها و مجاهدین و مبارزین كه در زندان بودند كمك كرد و بعدا افرادی كه در آن خدمت می‌كردند به كمیته امداد وارد شدند كه اكنون دنیای وسیعی برای كمك به مردم نیازمند است. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه «در عصر انقلاب اسلامی بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها در ایران تاسیس شده است»، گفت: بنیادی كه در مدرسه رفاه شكل گرفته باید هویت خود را حفظ كند و استحقاق آن را دارد كه آقایان و دولت به آن كمك كنند كه در این مكان مركز جامع امروزی از كودكستان تا پیشرفته‌ترین مراكز علمی را داشته باشد. 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینكه «در این مدرسه تصمیمات مهم مبارزه گرفته می‌شد»، افزود: شورای انقلاب در اینجا جلسه داشت و نتایج آن در مدرسه علوی به اطلاع امام (ره) می‌رسید. 

وی با بیان اینكه «این مدرسه یادگار یك عمر جهاد، مبارزه و شكنجه است»، گفت: همه كسانی كه در اینجا كار می‌كردند سهم بسزایی در انقلاب داشتند.

وی همچنین به قتلگاه شهدای حزب جمهوری اسلامی اشاره كرد و گفت: مركز حزب جمهوری اسلامی هم غریب مانده و با تمام حساسیت و خدماتی كه برای انقلاب كرد و انقلاب را از شر افراد منحرف نجات داد، همچنان باقی است و نیاز به سازندگی دارد. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان از مدیران، معلمان و كسانی كه در این مركز خدمت می‌كنند تشكر و قدردانی كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین