کد خبر: ۵۶۹۸۹۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
سازمان توسعه تجارت گفته است که برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو تا سال آینده ندارد

دعوای دولت و بانک مرکزی و حبس ۱۳ هزار خودرو| چرا عملیات ترخیص خودرو از گمرک منتفی شد؟

هیات وزیران در مصوبه‌ اخیر خود اجازه داده بود ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک ترخیص شود و اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروها را نیز داده بود. اما این موضوع با مخالفت رئیس بانک مرکزی و عدم امکان ثبت سفارش برخی از این خودروها مواجه شد و در نهایت عملیات ترخیص خودرو از گمرک کماکان منتفی ماند.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس مصوبه‌ای که هیات وزیران در شانزدهم دی‌ماه امسال به گمرک ابلاغ کرد، ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه (۱۶ دی) دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی بودند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع اعلام و قرار شد همه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پس از این مصوبه، مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک کشور اعلام کرد که ترخیص خودروها از هفته آینده (از ۲۲ دی ماه به بعد) شروع خواهد شد.

دعوای دولت و بانک مرکزی و حبس ۱۳ هزار خودروی وارداتی| چرا عملیات ترخیص خودرو از گمرک منتفی شد؟

طبق آنچه وی اعلام کرده بود، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها تا چهار ماه اعتبار دارد اما خودروهایی که پس از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند، امکان ترخیص ندارند.

با این حال چند روز بعد این مصوبه هیات وزیران، مخالفت رئیس کل بانک مرکزی را در پی داشت؛ همتی با ترخیص خودروهای وارداتی که فقط قبض انبار داشته باشند، مخالفت و اعلام کرد که دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از ۱۵ مرداد ماه به بعد را نخواهد داد. این مساله به گفته مسئولان باعث شد تا ترخیص خودروها از گمرک تا اصلاح موارد ایراد شده به مصوبه به تعویق بیفتد.

در مصوبه قبلی خودرو، مبنای ترخیص خودروهای وارد شده بدون انتقال ارز، قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه بود که بر اساس آنچه اعلام شده، با اصلاح صورت گرفته، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرک قبل از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ است.

همچنین تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش‌های غیرمجاز، ۲۷ دی در "روزنامه رسمی" منتشر شده که طبق قانون، ۱۵ روز پس از انتشار یعنی از ۱۳ بهمن امسال، اجرایی می‌شود. با این حال با وجود مخالفت‌ها و موانعی که در این مصوبه ایجاد شده، بعید به نظر می‌رسد که کار ترخیص خودروها ۱۳ بهمن ماه یکسره شود.

این مساله در شرایطی است که سازمان توسعه تجارت هم با بازگشایی ثبت سفارش خودروهای جدید مخالفت کرده و گفته است که این سازمان برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو تا سال آینده ندارد. این مساله باعث پیچیده‌تر شدن ماجرای ترخیص خودروها از گمرک خواهد شد.

این در حالی است که به گفته برخی مسئولان گمرکی، بسیاری از خودروهایی که به گمرک وارد شده‌اند بدون ثبت سفارش قبلی وارد محدوده گمرک شده‌اند و حتی بعد از اینکه برخی واردکنندگان از مصوبه تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به گمرک مطلع شده‌اند اقدام به واردات خودروهای بیشتری هم کرده‌اند. مجموع این شرایط کار ترخیص خودروها از گمرک را بلاتکلیف باقی گذاشته است؛ به طوری‌که طبق اعلام مسئولان هنوز خودرویی از گمرک خارج نشده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
1
مگه همتی در دولت نبود ؟ یا مثل همیشه دیر متوجه شده! وای... که این ریس بانک مرکزیش است....
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
0
واردات خودرو غیر از وابستگی دائمی برای ما چه کرد بعد از آن باید لوارم یدکی آنرا وارد کرد در حالی که اگر بتوانیم این پول را صرف ورود تکنولوژی یا کارخانه کنیم سودی ریادی نصیب ملت می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
1
0
بهترین راه حل خروج این 13 هزار خودرو از ایران به کشور صادر کننده است تا خودروسازی در ایران تقویت شود و بهترین راه حل برای تقویت خودروسازی در ایران برکناری همه مدیران خودرو ساز است که هم اکنون در راس کارند بایستی در خودروسازی انقلابی رخ دهد و آن هم برکناری همه مدیران آن است و به جای اینها مدیرانی سر کار بیایند که دنبال خارج رفتن نباشند دنبال حقوق نجومی نباشند و به جای اینها دنبال دانشمندان خودرو ساز در دانشگاه ها باشند از متخصصین فعلی نهایت بهره را ببرند به جای واردات قطعه با همت متخصصین قطعات مورد نیاز را بسازندتا کشور از وابستگی نجات پیدا کند حالا باید پرسید کدام مدیران؟ ما جواب میدهیم همانهایی که هواپیما سازی را بومی کردند ناوچه و زیردریایی ها را ساختند پهبادها با آن همه پیچیدگی را از آمریکا به گروگان گرفتند و مهندسی معکوس کردند کسانی که ماهواره ها را می سازند و موشکهای ماهواره بر را می سازند فکر نکنید قحط الرجال است باور کنید با اخراج مدیران نالایق خودروساز همه مشکلات حل خواهد شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین