کد خبر: ۵۷۰۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

علت تنوع طلبی در رابطه زوجین چیست؟

یک روانشناس بالینی گفت: تنوع طلبی طبعا در روابط زوجین نیز مصداق پیدا کرده و امروزه، افراد بسیاری ازاین مسئله شکایت دارند که زندگی و به خصوص رابطه با همسرشان دیگرجذابیت نداشته و به نوعی عادی و ملال آورشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
‌احمد ترابی در رابطه با تنوع طلبی در انسان عنوان کرد: یکی ازخصوصیات آسیب زای انسانی، نیازمداوم به تغییر در سبک زندگی و عدم تکرارگزینی است، در واقع تنوع طلبی یکی ازویژگی های بنیادین انسان است که باید در بسیاری ازموارد آن را تحت مدیریت و کنترل درآورد و به گونه ای برایش محدودیت قائل شد.‌

عدم جذابیت رابطه با همسر یکی از نشانه های تنوع طلبی است

وی افزود: در صورت عدم کنترل این مسئله، نوعی دل زدگی و نبود رضایت درونی و بیرونی درزندگی انسان احساس شده که در نهایت منتج به فروپاشی فرد وروابط او با دیگران می شود؛ چرا که افراد تنوع طلب، انتخاب ها و فعالیت هایی که انجام می دهند، پس ازمدت کوتاهی برایشان تکراری و ملال آور می شود و شوق و ذوق اولیه در آن ها به سرعت رنگ می بازد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: این تنوع طلبی طبعا در روابط زوجین نیز مصداق پیدا می کند و امروزه افراد بسیاری از این مسئله شکایت دارند که زندگی و به خصوص رابطه با همسرشان دیگر جذابیت نداشته و به نوعی عادی و ملال آور شده است.

علت تنوع طلبی در رابطه زوجین چیست؟

ترابی در خصوص علل وعوامل بروز این نوع احساسات میان زوجین، خاطرنشان کرد: نبود پیوند عاطفی و صمیمیت قوی میان زوجین، علت اصلی بروز چنین مسئله ای است، باید توجه داشت که اکثر زنان، تشنه محبت، تعریف، تمجید، توجه و دیده شدن هستند و در واقع نداشتن یک رابطه‌ی گرم و همدلانه است که عطش عاطفی و جنسی را برانگیخته و موجب شکل گیری تنوع طلبی درزنان  شود.

‌این پژوهشگر در رابطه با یکی دیگر از عوامل ایجاد تنوع طلبی در روابط زوجین، گفت: تماشای فیلم های محرک جنسی، دیدن تصاویرشهوت انگیز، تلاقی نگاه(چشم چرانی)، مشاهده‌ فیلم های مبتذل ونامناسب، سریال های خیانت‌آمیز برخی از شبکه های ماهواره ای که بیشتر متوجه مردان است، سبب کمرنگ شدن اخلاق، باورها وعقاید دینی افراد شده که در نهایت به کاهش قبح و زشتی و ناپسندی روابط نامشروع منتج می شود.‌

مشکلات و مسائل در روابط جنسی، از نتایج تنوع طلبی است

وی تاکید کرد: بدیهی است که وسعت ارتباطات در اینترنت و شبکه های اجتماعی نسبت به گذشته، منجربه ایجاد حس پرشوری و الگوهای ناسالم و تنوع طلبی جنسی در هردوجنس شده است که به نوبه ‌خود، توجیه کننده افزایش آمار خیانت، فحشا، روابط پنهانی(مثلث گونه)، مشکلات جنسی و بالارفتن انتظارات و درخواست های جنسی  غیرمتعارف در روابط زناشویی است.

‌این استاد دانشگاه اظهار کرد: توجه به جو آسیب دیده‌ خانواده، بی توجهی والدین، طرح واره های  ناسازگاراولیه، هیجانات کاذب و دست نیافتی، الگوگیری نامناسب ازدوستان، عدم رسیدن به رویاهایی که زوجین قبل ازازدواج متصور بوده اند و عدم شناخت کافی طرفین، در ایجاد و افزایش تنوع طلبی بسیار حائز اهمیت است.

ترابی بیان کرد: مبحث کژکاری های جنسی و انحرافات جنسی که مجموعا در غالب اختلالات روانشناختی قرار می‌گیرند، در همین راستا قرار دارند؛ تعداد زیادی از روان پزشکان، روان شناسان، پزشکان، و... نیز اعتقاد دارند بخش اعظمی از مردان و زنان تنوع طلب، با این مشکلات روان شناختی و یا زیست شناختی، از قبیل ناتوانی جنسی، ‌بیزاری جنسی، کم کاری جنسی و... دست به گریبانند. 

‌ریشه ‌تنوع طلبی عاطفی و جنسی را در دوران کودکی جستجو کنید

این روانشناس بالینی در رابطه با راهکارهای کاهش و درمان تنوع طلبی جنسی در روابط زوجین، تصریح کرد: اگر والدین در دوران کودکی به نیازهای فرزندانشان با توجه، مهربانی، علاقه، پذیرش بی قید و شرط و تشویق پاسخ دهند، ذهن و روان کودک آسیب نمی بیند و کودک یاد می گیرد که برای خوب دیده شدن و موردمحبت واقع شدن، نباید به شخصی تبدیل شود که دیگران می خواهند و تایید می کنند.

‌وی ادامه داد: محیط های خانوادگی امن و سازگار، به کودکان یاد می دهند که برای حل یک مسئله و مشکل، خودش را اصلاح کند نه دیگران را؛ بنابراین دختران و پسران باید ازدوران طفولیت، مهارت های زندگی را آموزش ببینند تا در آینده و روابط بزرگسالی به خصوص در زندگی مشترک، دچار مشکلات کمتری شده و درزمان مواجهه با چالش های زندگی، مجهز به مهارت حل مسئله باشند.‌

این مدرس دانشگاه گفت: مسایلی همچون شناخت تفاوت های فردی زنان و مردان در بُعد جنسی، عاطفی، جسمانی، روان شناختی و آموزش روابط جنسی سالم و ارضاکننده به همراه بهداشت جنسی، باعث کاهش مشکلات زوجین و به طبع آن، تنوع طلبی آنان می شود. 

شباهت افراد تنوع طلب با افراد وسواسی

ترابی خاطرنشان کرد: آگاهی درانتخاب صحیح و درست افراد قبل ازازدواج، یکی ازملاک هایی است که موجب می شود زوجین درزندگی مشترک خویش کمتر دچاراختلاف و اشتباه شوند، هم چنین برقراری روابط آزاد با جنس مخالف‌(بی قیدوبند)، استقبال و جستجو در سایت های غیراخلاقی و مستهجن که منجر به هیجانات سرسام آور می‌شوند، همگی به نوعی نشان دهنده ی افزایش تنوع طلبی افراد است.

این روانشناس بالینی  با تاکید ‌بر اینکه ‌خودداری و خویشتن داری رفتارهای ناهنجار و کنجکاوی های مذکور، منجر به کاهش و خاموشی این پدیده‌ تخریب کننده در روابط انسانی می شود، افزود: همانگونه که افراد وسواسی نمی توانند ازروی اختیارو اراده دست از شستن ده‌ها باره دستهایشان یا افکارمکرر وسواس گون صرف نظرکنند، افرادتنوع طلب جنسی یا عاطفی نیز خود را ضعیف و یا مجبورو بی اختیار می بینند.

ترابی در پایان یادآور شد: تحقیقات گوناگون در روان شناسی و علوم اعصاب، از وجود چندین اختلال همزمان در این افراد مبتلا حکایت می کند که تشخیص و درمان ‌این مهم، توسط روان پزشکان و روان شناس مجرب میسر و کمک کننده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین