کد خبر: ۵۷۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۸
آسوشیتدپرس در تحلیلی خبر داد:

زمینه‌چینی بوش برای حمله به ایران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – محمد صادق امینی: به باور بسیاری از تحلیلگران، مواضع جدید جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران و تقویت ساختار نظامی این کشور در خلیج‌فارس یادآور برخی از صداهایی است که قبل از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 در آمریکا شنیده می‌شد. این در حالی است که بوش بدون ارائه مدرکی برای اثبات ادعاهای خود در حال اتهام‌زنی به ایران است. منتقدان دولت آمریکا چنین می‌گویند که کاخ سفید با اغراق در خصوص وجود ارتباطی میان تهران و حملات به نیروهای آمریکایی در عراق در حال توجیه کردن حمله احتمالی آینده به ایران است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تلاش‌های بوش برای جلب حمایت عمومی از مواضع سخت خود علیه ایران باعث شده تا بسیاری از قانونگذاران آمریکایی و تعدادی از مقام‌های دفاعی و اطلاعاتی دنیا  به این موضوع فکر کنند که آیا این اقدامات مقدمه‌ای برای اقدام نظامی است یا خیر.

آسوشیتدپرس تاکید کرده است که جرج بوش بارها بر این موضوع پافشاری کرده که او هیچ طرحی برای حمله به ایران ندارد و تنها می‌خواهد از جان سربازان آمریکایی در عراق محافظت کند اما او در روزهای اخیر:

* با اعزام دومین ناو هواپیما‌بر حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس را به بالاترین میزان خود از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 رساند.
* دولت آمریکا تائید کرد که بوش به ارتش آمریکا اجازه داده که عوامل ایرانی (ادعای بی‌پایه واساس) را که در عراق فعالیت می‌کنند دستگیر یا به قتل برسانند.
* دولت آمریکا همسایگان عرب ایران را به سیستم‌های ضد موشک پاتریوت مجهز کرده و پنتاگون نیز فروش قطعات یدکی جنگنده‌های F-14 را به دلیل نگرانی از انتقال آنها به ایران متوقف کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس ، منتقدان دولت آمریکا چنین می‌گویند که کاخ سفید با اغراق در خصوص وجود ارتباطی میان تهران و حملات به نیروهای آمریکایی در این کشور (همانطور که گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی را دست‌کاری کرد) در حال توجیه کردن حمله احتمالی آینده به ایران است. در همین خصوص مایکل اوهانلون تحلیلگر سیاست‌خارجی در موسسه بروکینگز و یکی از مشاوران گروه مطالعات عراق می‌گوید: بوش با ساده‌نگری که به جهان دارد دوباره متقاعده شده که در مسیر درست قرار داد و در حال جنگ با نیروهای شیطان است. بنابر اظهارات اوهانلون بوش برای نشان دادن عزم خود در حال انجام دادن کاری است که فکر می‌کند درست است. 

آسوشیتدپرس همچنین یادآور شده است که تعدادی از کارشناسان حرفه‌ای امنیت ملی نیز به این موضوع اشاره می‌کنند که رویکرد مخاطره‌آمیز بوش در قبال ایران و سوریه می‌تواند به نبردی بسیار بزرگتر از آنچه در عراق روی داد منجر شود. زبگینیو برژیسنکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا در این خصوص به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: اگر شرایط در عراق به سوی بدتر شدن پیش رود مقصد نهایی این سرازیری احتمالا برخورد با ایران و بخش بزرگی از جهان اسلام خواهد بود.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه بوش در حال شرط‌ بندی بر روی این موضوع است که او می‌تواند به دولت ضعیف نوری المالکی، نخست وزیر عراق کمک کند و مانع از ورود جنگجویان و تسلیحات به عراق شود می‌نویسد: این شرط بندی بسیار بزرگی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین