کد خبر: ۵۷۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۱:۱۲
پیشنهاد خصمانه یک روزنامه آمریکایی:

تاکتیک‌های جنگ سرد برای مقابله با ایران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌ای‌ تودی» در گزارشی پیرامون رویکردهای واشنگتن و تهران در قبال یکدیگر که در هفته‌های اخیر شکل تازه‌ای به خود گرفته در مقاله تند و خصمانه‌ای خواستار آن شد که دولت آمریکا از تجربیات دوران «جنگ سرد» در قبال ایران استفاده کند. بنابر این گزارش در سال 1947 که اروپا در ویرانه‌های جنگ جهانی دوم دفن شده بود آمریکا منازعه مشابهی با اتحاد جماهیر شوروی برای به دست آوردن نفوذ داشت. بر اساس تدابیر آمریکا در آن زمان این کشور می‌بایست در حالیکه بر قدرت اقتصادی خود تکیه می‌کرد و متحدان جدید به دست می‌آورد بر اساس سیاست «مهار» شوروی را منزوی می‌کرد و از نظر نظامی و دیپلماتیکی به آن فشار می‌آورد، هر چند که این بازی شطرنج خیلی طول کشید ولی در طولانی مدت موثر واقع شد. 

یو.اس.ای تودی در ادامه گزارش خود در این خصوص می‌نویسد: «با هر هفته‌ای که می‌گذرد به نظر می‌رسد که تنش بین ایران و آمریکا بیشتر می‌شود. ایران اعلام کرده که گام دیگری به سوی هسته‌ای شدن برمی‌دارد، آمریکا تحریم‌ها را افزایش می‌دهد، دولت بوش تعدادی از عوامل ایران در عراق را بازداشت کرده و کشتی‌های جنگی را به خلیج‌فارس اعزام کرده و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران درباره انکار هولوکاست صحبت می‌کند. در همین حال مشاجره طولانی مدت ایران و آمریکا برای نفوذ و قدرت به نظر می‌رسد که فراتر از عراق رفته است. آنچه قطعی می‌باشد این است که آمریکا به راهبرد تازه و جدیدی نیاز دارد». 

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه سرنگونی صدام حسین در عراق و رژیم طالبان در افغانستان توسط آمریکا که به نوعی جلوی رشد ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را گرفته بودند به نفع جمهوری اسلامی تمام شد می‌نویسد: چگونه می‌توان به بهترین صورت بدون تحمیل یک آتش‌سوزی جدید جلوی آنچه را که جاه‌طلبی‌های ایران نامیده شده گرفت؟ 

یو.اس.ای. تودی در پاسخ به این سوال می‌نویسد: یک مقایسه تاریخی نادرست ولی مناسب درس مهمی را پیشنهاد می‌کند: در سال 1947 که اروپا در ویرانه‌های جنگ جهانی دوم دفن شده بود منازعه مشابه آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی برای بدست آوردن نفوذ در حال شکل‌گیری بود. بر اساس رویکرد جدید آمریکا که زائیده افکار دیپلمات «جرج کنان» بود واشنگتن می‌بایست در حالیکه بر قدرت اقتصادی خود تکیه می‌کرد و متحدان جدید به دست می‌آورد بر اساس سیاست «مهار» شوروی را منزوی می‌کرد و از نظر نظامی و دیپلماتیکی به آن فشار می‌آورد، هر چند که این بازی شطرنج خیلی طول کشید ولی در طولانی مدت موثر واقع شد.
 
این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه نیز شبیه سیاست مهار است می‌نویسد: دولت آمریکا به جای یک رویارویی نظامی مستقیم یا مصالحه آشکار در حال تقویت اهرم‌های فشار برای منزوی کردن و اعمال فشار بر دولت ایران است.

بنابر این گزارش، جرج بوش لحن خشنی اتخاذ کرده و کاندولیزا رایس وزیر خارجه در حال تشکیل جبهه‌ای از اعراب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مصر و اردن است که نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. در همین حال ایالات متحده دو ناو هواپیمابر را به خلیج‌فارس فرستاده، سیستم‌های ضد موشک پاتریوت را در منطقه مستقر کرده و معامله‌های مالی بین المللی ایران را مختل کرده است. 

این مقاله ادعا کرده است: « همه این اقدامات منطقی هستند ولی قطعه گمشده در این میان گفت‌وگو با تهران است. در جریان جنگ سرد میان آمریکا و شوروی سابق همیشه گفت‌وگو گاه در حد سفرا و گاه در حد عالی‌رتبه‌ترین سطوح برقرار بوده است». 

یو.اس.ای تودی همچنین با اشاره به اینکه گفت‌وگو با ایران و سوریه پیشنهاد محوری گزارش گروه مطالعات عراق بوده ولی دولت آمریکا همواره بر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای قبل از آغاز مذاکرات اصرار می‌ورزد اشاره کرده و می‌نویسد: چرا به جای پافشاری بر پیش‌شرط، گفت‌وگوهای منطقه‌ای یا دوجانبه با ایران و سوریه که متمرکز بر عراق باشد، جایی که ایران و آمریکا منافع مشترک دارند را آغاز نکنیم؟ نه ایران و نه آمریکا خواهان سرایت جنگ به بیرون از مرزهای عراق نیستند و هر دو خواهان نبرد با شورشیان القاعده هستند.

این روزنامه آمریکایی در نهایت چنین نتیجه‌گیری می‌کند که ایران همانند اتحاد جماهیر شوروی مشکلات زیادی را برای ایالات متحده بوجود آورده و باید جلوی آن گرفته شود اما مقابله خطر دامن زدن به تنش بین شیعیان و سنی‌ها را در خاورمیانه به همراه دارد، در همین حال سیاست «مهار» شانس بیشتری برای اعمال فشار بر ایران از داخل دارد. 

یو.اس.ای تودی گزارش خود را با این پیشنهاد خصمانه به پایان می‌رساند که سیاست «جرج کنان» همانند 60 سال پیش برای امروز مناسب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین