کد خبر: ۵۷۲۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

نگرانی اروپا از خروج آمریکا از پیمان‌ آی‌ان‌اف

سیاستمداران روسیه، ایالات متحده را به تضعیف امنیت جهانی با خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای آی‌ان‌اف متهم کردند، ناتو هم روسیه را مقصر نابودی این پیمان می‌داند و کشورهای اروپایی با نگرانی این تحولات را دنبال می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آمریکا خروج از پیمان قوای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) را اعلام کرده است و روند خروج از این پیمان که شالوده امنیت بین‌المللی از ۱۹۸۷ بوده است، ظرف شش ماه آغاز می‌شود. پیمان آی‌ان‌اف در ۱۹۸۷ به امضای ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی رسید و طبق آن تمامی موشک‌های بالستیک زمین‌پرتاب با برد بین ۳۱۰ و ۳۴۰۰ مایل ممنوع است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده بارها مدعی شده است که برد موشک ۹ ام ۷۲۹ روسیه نقض محدودیت‌های این توافق است؛ اتهامی که مسکو نمی‌پذیرد. روسیه هم گلایه می‌کند که سامانه‌های دفاعی آمریکا در اروپا به تجهیزاتی برای شلیک موشک‌های کروز میان برد مجهز است.

کنستانتین کساچف، رئیسی کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: به کل جهان "تبریک" می‌گویم؛ ایالات متحده امروز گامی دیگر در راستای تخریب خودش برداشت.

ایگور موروزف، از دیگر سناتورهای روسیه تاکید کرد این اقدام "تهدیدی علیه کل سیستم امنیت بین‌المللی از جمله برای روسیه" است زیرا آمریکایی‌ها پس از خروج از آی‌ان‌اف "موشک‌هایشان را در کشورهای اروپایی" مستقر می‌کنند.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو جمعه به آسوشیتدپرس گفت: تمام متحدان ناتو از تصمیم آمریکا برای آغاز روند خروج حمایت می‌کنند اما شش ماه تا تکمیل آن زمان باقی است. بنابراین ما همچنان از روسیه می‌خواهیم تا به تبعیت کامل و رعایت کامل پیمان آی‌ان‌اف بازگردد. سامانه موشکی روسیه که در کانون مناقشه کنونی قرار دارد، برد آن به اکثر کشورها در اروپا می‌رسد و این دقیقاً همان چیزی است که مایه نگرانی متحدان اروپایی شده است.

پیش از آنکه آمریکا خروج از آی‌ان‌اف را اعلام کند، فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دو طرف خواست تا به آن متعهد بمانند. او در جمع خبرنگاران در رومانی گفت: آنچه که ما به طور قطع نمی‌خواهیم در قاره خودمان شاهد باشیم این است که به میدان جنگ یا جایی برای رویارویی سایر ابرقدرت‌ها تبدیل بشویم.

در همین حال دولت فرانسه از روسیه خواسته است تا با استفاده از فرصت شش ماهه، از تعهدات این توافق تاریخی تبعیت کند. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: بابت تصمیم آمریکا برای خروج از آی‌ان‌اف متاسف‌ایم. فرانسه از گفت‌وگو با روسیه طی این دوره شش ماهه و رایزنی با شرکای ناتو حمایت می‌کند.

در همین حال دبیرکل ناتو تاکید کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قصد ندارد موشک‌های هسته‌ای جدید مستقر در زمین در اروپا مستقر کند. او تاکید کرد: ما نباید کاری که روسیه انجام می‌دهد، دنبال کنیم. اما همزمان باید اطمینان حاصل کنیم که بازدارندگی ما معتبر و اثرگذار باقی خواهد ماند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین