کد خبر: ۵۷۲۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

ابراز تمایل لهستان به استقرار موشک‌های اتمی آمریکا در این کشور

وزیر خارجه لهستان ضمن استقبال از استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در لهستان، چنین اقدامی را در راستای منافع اروپا دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
 «یاتسیک چاپوتویچ»» وزیر خارجه لهستان خواستار استقرار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا شد.

چاپوتویچ در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: «چنین اقدامی که نظامیان آمریکایی و موشک‌های آنها در قاره اروپا مستقر باشند، در راستای منافع ما اروپایی‌هاست.»

این مقام لهستانی این موضوع را رد نکرد که امکان دارد، سرانجام موشک‌های هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان مستقر شوند و گفت: «ما اصلا آرزوی چنین چیزی را نداریم اما همه‌چیز به این بستگی دارد که روسیه در آینده چه رفتاری داشته باشد.(مثلا) اینکه آیا سیاست تسلیحاتی تهاجمی در پیش بگیرد. در چنین شرایطی باید همه کشورهای عضو ناتو تصمیم‌گیری کنند.» چاپوتویچ مدعی شد که روسیه فقط زبان زور را می‌فهمد.

این موضع‌گیری پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا اعلام کرد،  پایبندی به پیمان منع موشک‌های میانبرد هسته‌ای  (INF) را تعلیق می‌کند. همچنین «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان قصد ندارد که موشک هسته‌ای جدید در اروپا مستقر کند.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد کشورش از امروز  (۲ فوریه) به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود. 

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای تصریح کرد که ایالات متحده از امروز  فرایند خروج از معاهده INF را آغاز کرده و به سوی ایجاد گزینه‌های خود برای پاسخ نظامی پیش خواهد رفت. ائتلاف «ناتو» هم بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرده و از این اقدام آمریکا استقبال کرد. 

روسیه در واکنش به اقدام آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که این کشور قصد نابود کردن سامانه‌های موشکی 9M 729 خود را ندارد چون آنها معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کنند. 

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین