کد خبر: ۵۷۲۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
در واکنش به تصمیم آمریکا

روسیه پیمان موشک‌های میانبرد هسته‌ای را معلق کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشک‌های میانبرد هسته‌ای، روسیه هم از این پیمان خارج می‌شود. پوتین گفت آمریکا این پیمان کنترل تسلیحات را نقض کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور روسیه در پاسخ به خروج آمریکا از معاهده منع موشکهای میان برد هسته‌ای، عضویت مسکو در این پیمان را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از راشا تودی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پاسخ به خروج آمریکا از معاهده منع موشکهای میان برد هسته‌ای موسوم به INF، عضویت مسکو در این پیمان را به حالت تعلیق درآورد.

روسیه پیمان موشک‌های میانبرد هسته‌ای را معلق کرد

پوتین همچنین از وزرای کابینه خود درخواست کرد دیگر به دنبال مذاکره در زمینه مفاد این پیمان و ادعاهای آمریکا مبنی بر نقض تعهدات مسکو نباشند. 

مقامات روسی پیش از این بارها از واشنگتن درخواست کردند حاضر هستند درباره ادعاهای آمریکا در زمینه نقض این پیمان از سوی مسکو مذاکره کنند اما به هیچ یک از این درخواستها پاسخی از سوی دولت دونالد ترامپ داده نشد. 

رئیس جمهور روسیه در ادامه تاکید کرد، مسکو در هیچ نقطه‌ای موشکهای کوتاه برد خود را مستقر نخواهد کرد مگر اینکه آمریکا در مناطق مورد توافق این موشکها را مستقر کند. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز جمعه اعلام کرد کشورش از فردا (۲ فوریه) به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود. 

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند.

این پیمان در دهه ۱۹۸۰ میلادی  در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق میان دو کشور منعقد شد.

مقام‌های روسیه بارها عنوان کرده‌اند برنامه آمریکا برای خروج از این پیمان بسیار خطرناک است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز در واکنش به این تصمیم آمریکا خواستار استقرار موشکهای کالیبر شد. 

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین