کد خبر: ۵۷۲۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵

تدوین ۱۳ هزار استاندارد در پنج سال اخیر/گردش مالی سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلاری صنعت غذای حلال در دنیا

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از تدوین ۱۳ هزار استاندارد طی پنج سال اخیر خبر داد و گفت: اگر تنها یک درصد از گردش مالی صنعت غذای حلال که رقمی معادل ۲۵ میلیارد دلار است توسط ایران انجام شود، می‌تواند وابستگی کشور به اقتصاد نفتی را کاهش دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
نیره پیروزبخت در حاشیه سفر یک روزه خود به استان مرکزی و اراک در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های مختلف سازمان استاندارد در طول ۴۰ سال اخیر بیان کرد: در حوزه بین‌المللی موفق به تغییر جایگاه سازمان استاندارد کشور شده‌ایم؛ به طوری که در بین ۱۶۳ کشور جایگاه ۲۲ جهان در اختیار ایران است.

وی با اشاره به اینکه سازمان در حوزه نظارت بر اجرای استاندارد در بخش‌های مختلف مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خودرو و به صورت کلی ایمنی و سلامت مردم فعالیت‌های مختلفی انجام داده است، افزود: تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد توسط سازمان تدوین شده است که ۱۳ هزار مورد در طول پنج سال اخیر انجام شده و در واقع یک سوم استانداردهای تدوین شده در طول عمر سازمان را تشکیل می‌دهد.

پیروزبخت تصریح کرد: با تصویب قانون جدید سازمان، فعالیت‌های مختلفی به سازمان اضافه شد که یکی از این فعالیت‌ها بحث مواد غذایی حلال است که صدور گواهی حلال به غیر از بحث ذبح و صید تنها توسط سازمان استاندارد انجام خواهد شد.

وی تعداد آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد را ۳۰۰۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و دولتی اعلام کرد و با بیان اینکه شرکت‌های بازرسی مختلف در داخل و خارج نیز با سازمان همکاری دارند، افزود: این فعالیت‌ها برای برون‌سپاری وظایف انجام شده و امید است که بتوانیم برای حوزه‌های مختلف مانند شهربازی‌ها، آسانسورها، زمین‌های بازی، مهدهای کودک، مدارس، ایستگاه‌های CNG خدمات کنترلی انجام دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی بر توجه جدی به این ساختار و شاکله صنعتی تاکید کرد و گفت: صنایع مستقر در استان صنایع با اهمیتی هستند و در حوزه تولیدات استاندارد باید فعالیت‌های زیادی انجام شود. این واحدها اغلب از استانداردهای خوبی برخوردار هستند، اما انتظار این است که در شرایط خاص کشور توجه ویژه‌ای به استاندارد و مردم داشته باشند.

وی استاندارد را پایه توسعه اقتصادی کشورها دانست و بیان کرد: اگر صادراتی انجام می‌شود، حتماً باید با توجه به استانداردها انجام شود. اگر به استانداردها توجه نشود مسلماً کشور مقصد خواهان محصولات تولیدی ایران نخواهد بود. البته در برخی از موارد شاهد گله برخی از کشورها در خصوص استاندارد برخی از کالاها هستیم و باید به استاندارد کشورهای مقابل نیز توجه شود که این توجه ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت. در بُعد واردات نیز سازمان استاندارد تمام تلاش خود را به کار گرفته است که جلوی ورود کالاهای بی‌کیفیت گرفته شود و ارز از کشور خارج نشود.

پیروزبخت در خصوص تغییر مدیریتی اداره کل استاندارد استان مرکزی گفت: به هرحال تغییراتی مدیریت در همه سازمان‌ها وجود دارد و طی یکی دو سال اخیر در اکثر استان‌ها این تغییرات اعمال شد و دلیلی نیست که در مقابل آن مقاومتی صورت گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص عملکرد مدیرکل سابق استاندارد استان بیان کرد: وارد جزئیات نمی‌شوم، اما به هرحال هر جابه جایی برای تعالی و پیشرفت سازمان و افراد صورت می‌گیرد و قطعاً این تغییر مدیریتی در استان نیز با این هدف و نیت انجام شد.

گردش مالی سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلاری صنعت غذای حلال در دنیا

پیروزبخت همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، گردش مالی غذای حلال دنیا را سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلار و تجارت غذا را ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگر تنها یک درصد از این گردش مالی که رقمی معادل ۲۵ میلیارد دلار است توسط ایران انجام شود، می‌تواند وابستگی کشور به اقتصاد نفتی را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد کشور یک سازمان نظارتی، حاکمیتی و فرابخشی است که نمی‌توان یک وظیفه واحد و خاص را برای آن متصور بود، افزود: وظایف و مسئولیت‌های سازمان استاندارد با زندگی مردم مرتبط است و با ۲۵ وظیفه اصلی خود دارای هشت مرجعیت است.

او سازمان استاندارد را تنها مرجع تدوین استاندارد در ایران دانست و گفت: امروز قوانین استاندارد در کشور و در بین مردم به صورت محاوره جاری و ساری است و حتی مجموعه دولت نیز به شاخص‌های استاندارد تاکید و توجه ویژه‌ای دارند؛ به طوری که امروز در تولیدات غذایی، ساخت‌و سازها، تجهیزات پزشکی و دارو و درمان شاهد اعمال حاکمیت استاندارد هستیم.

پیروزبخت تصریح کرد: یکی از مواردی که سازمان استاندارد با جدیت دنبال می‌کند، بحث تولیدات حلال است که تنها مرجع صدور مجوز و نشان حلال قلمداد می‌شود. در جمهوری اسلامی همه اقلام حلال است، اما برای تجارت، تبادل اطلاعات، کالا و خدمات باید ثبت نشان حلال بر محصولات صادراتی به دیگر کشورها مورد توجه قرار گیرد که در این راستا به منظور نگارش استانداردهای غذای حلال و استانداردهای بین‌المللی، آیت‌الله جوادی آملی کمک‌های شایانی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تدوین استانداردهای گردشگری حلال با زعامت مرحوم آیت‌الله شاهرودی انجام شد افزود: در حال حاضر آیت‌الله احمد مبلغی به عنوان فقیه مجتهد و صاحبنظر در امر حلال با سازمان استاندارد کشور همکاری دارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین