کد خبر: ۵۷۳۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

رابطه تهران و بغداد مستحکم و غیرقابل تخریب است

معاون اول رئیس‌جمهور، روابط ایران و عراق را مستحکم، عمیق و ریشه‌دار توصیف و تاکید کرد: نماد روابط مستحکم دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق جابجایی هفت میلیون زائر میان دو کشور ظرف مدت یک سال است و جابجایی این تعداد زائر در میان هیچ‌یک از کشورهای منطقه وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار لوی خطیب، وزیر برق عراق با ابراز خرسندی از اینکه روند سیاسی عراق به ثبات قابل قبولی رسیده است، گفت: دولت جدید عراق با اراده ملت این کشور شکل گرفته و به فضل الهی گروه تروریستی داعش در عراق در حال فروپاشی کامل است.

وی با اشاره به تبادل هیأت‌های مختلف میان تهران و بغداد و عزم جدی دو کشور برای توسعه مناسبات و رفع موانع پیش‌‌رو، اظهار داشت: دولت و ملت ایران در دوران بازسازی نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهند بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری سفر رئیس‌جمهور به عراق که در آینده نزدیک انجام خواهد شد، اظهار داشت: این سفر برای کسانی که به دنبال تخریب رابطه تهران و بغداد هستند، پیام روشنی دارد تا بدانند که رابطه ایران و عراق رابطه‌ای مستحکم است و خدشه‌ای به آن وارد نخواهد شد.

جهانگیری با اشاره به توانمندی‌های گسترده ایران در بخش‌های مختلف نظیر صنعت برق، آب و گاز تصریح کرد: تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌های مورد علاقه طرفین با کشور عراق گسترش دهد و در این زمینه، آماده ارتقا سطح همکاری‌ها به صورت دوجانبه و چندجانبه هستیم.

وی به سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به عراق اشاره و خاطرنشان کرد: توافقات خوبی میان رؤسای بانک مرکزی دو کشور صورت گرفته و امیدوارم با توسعه همکاری‌های بانکی شاهد گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی تهران - بغداد باشیم.

لوی خطیب، وزیر برق عراق در این دیدار ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به بازدیدهای خود از برخی توانمندی‌ها و دستاوردهای صنعتی ایران، ابراز داشت: پس از مشاهده پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران که قابل رقابت در سطح جهانی است، درک درستی از معنای تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران پیدا کردم و متوجه شدم که تحریم‌های ایران در حقیقت تحریم کشورهای دیگر است تا نتوانند از دستاوردها و توانمندی‌های ایران بهره‌مند شوند.

وی افزود: رسانه‌ها تلاش می‌کنند روابط و مناسبات تهران و بغداد را صرفاً روابطی سیاسی و امنیتی جلوه دهند و ما علاقه‌مند هستیم که با مشارکت گسترده ایران در بازسازی عراق، رسانه‌ها به حقیقت روابط دو کشور پی ببرند.

وزیر برق عراق اضافه کرد: عراق نمی‌خواهد که فقط کشوری مصرف‌کننده باشد و تمایل دارد از طریق مشارکت و استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران بتواند به کشوری تولیدکننده تبدیل شود و با ارتقا سطح همکاری‌های خود با ایران به همکاری‌های چندجانبه در سطح منطقه نائل شود.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین