کد خبر: ۵۷۳۹۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

گزارشی از زنان نقاب‌پوش جنوب ایران+عکس

هر پنجشنبه زنان بندری در جنوب ایران به بازار می روند. آنان لباس سنتی می‌پوشند با برقع یا روبنده نقاب‌های رنگی. البته این پوشش قطعا محافظه‌کارانه است چرا که ریشه در سنت‌ها دارد. در اینجا رنگ برقع معنای خاصی دارد؛ قرمز بدان معناست که یک زن ازدواج کرده و نارنجی بدان معناست که نامزد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- خبرنگار سایت "میدل ایست ای" با انتشار گزارشی درباره زنان نقاب‌پوش در جنوب ایران می‌نویسد: "زنان از سرتاسر استان هرمزگان می‌آیند تا در بازار چیزی بخرند یا بفروشند؛از شلوار تا پارچه تا سبزیجات و میوه. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ادامه این گزارش آمده است: شاید برقع در ایران از نظر واژگانی شبیه برقع در افغانستان باشد اما یک تفاوت عمده دارد. در جنوب ایران اولین‌بار برقع توسط زنان پرتغالی استفاده شد آن هم برای محافظت از پوست‌شان در برابر آفتاب سوزان آن منطقه. پرتغالی‌ها در قرن شازدهم بر آن ناحیه چیره شده بودند و آنجا را تحت سلطه خود داشتند تا معاملات از هند به اروپا را کنترل کنند. 

در اینجا رنگ برقع معنای خاصی دارد؛ قرمز بدان معناست که یک زن ازدواج کرده و نارنجی بدان معناست که نامزد کرده است. دخترن در اینجا تمایل دارند نقاب یا برقع‌های خود را از سن نه سالگی بپوشند. حتی طرح برقع نیز با توجه به میزان ثروتمندی زنان با یکدیگر فرق دارد. اینجا میناب است؛ سرزمینی در جنوب ایران. لباس زنان در اینجا شباهت‌هایی با لباس‌های هندی نیز دارد. این نشان می‌دهد که این ساحل جنوبی ایران چگونه نقطه اتصال فرهنگ‌های آسیایی و اروپایی با یکدیگر بوده است. گفته شده "مارکوپولو" جهانگرد ایتالیایی قرون وسطی نیز حین سفر به چین از این منطقه عبور کرده است. پنجشنبه بازار در اینجا جایی است که زنان می‌توانند برقع‌های رنگی‌شان را خرید و فروش کنند. 

خبرنگار این سایت در ادامه می‌نویسد: "در ابتدا این زنان اجازه عکس گرفتن را به من نمی‌دادند. به سختی می‌توانستم برای‌شان توضیح دهم که علت عکاسی‌ام چیست؛ چرا که انگلیسی بلد نبودند اما هر بار می‌گفتند نه نه و دست‌های خود را به هم می‌زدند تا من را دور کنند. در نهایت، مرد جوان موتورسیکلت‌سواری را با ناامیدی در کنار جاده دیدم. او انگلیسی می‌دانست و با هم صحبت کردیم. او فوق‌العاده مهربان بود. من را دوباره به بازار برد و در آنجا توضیح داد که علت عکاسی چیست. در نهایت توانستم داستانی را رقم زنم که در ادامه عکس‌های آن را مشاهده می‌کنید".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
5
1
حجاب برتر در جمهوری اسلامی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین