کد خبر: ۵۷۴۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۳

خروجی سد کرخه تا 2 برابر افزایش می‌یابد

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، از احتمال 2 برابر شدن خروجی سد کرخه در روزهای آینده، خبر داد و گفت: در صورت ادامه بارش ها، احتمال می دهیم خروجی سد کرخه به حدود 700 مترمکعب برثانیه افزایش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
حمیدرضا لشکری یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به افزایش آورد رودخانه های دز، کرخه و مارون در روزهای اخیر اظهار داشت: حساسیت و نگرانی در حوزه رودخانه کرخه، کماکان بیش از سایر حوزه ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: در صورت وقوع بارندگی در حوزه رودخانه کرخه، ناچار به افزایش دوباره خروجی از سد کرخه هستیم که به این ترتیب نگرانی از سیلابی شدن این رودخانه در پایین دست به ویژه در شهرستان های دشت آزادگان (پایین دست سوسنگرد) و هویزه وجود دارد.

وی با تشریح وضعیت سه حوزه بحرانی خوزستان، گفت: سد کرخه با حجم 5.2 میلیارد مترمکعب، هم اکنون 570 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد، ورودی این سد 650 مترمکعب برثانیه و خروجی آن 360 مترمکعب برثانیه است.

به گفته وی، در روزهای اخیر خروجی سد کرخه در حدود 400 مترمکعب برثانیه بوده که در پی بارندگی ها، به دلیل اضافه شدن رواناب های حوزه میانی، خروجی این سد برای ایجاد تعادل کاهش یافته است.

لشکری افزود: در حال حاضر 600 میلیون مترمکعب از ظرفیت سد دز خالی است، ورودی این سد 500 مترمکعب برثانیه و خروجی 600 مترمکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه فعلا نگرانی از حوزه مارون نداریم، ادامه داد: 200 میلیون مترمکعب از ظرفیت سد مارون خالی است، ورودی سد 88 مترمکعب و خروجی آن 100 مترمکعب برثانیه است.

لشکری همچنین با اشاره به اقداماتی که در پایین دست کرخه برای کاهش اثرات سیلاب در حال انجام است، اظهار کرد: تقویت سیل بندها و باز کردن مسیر گلوگاه هایی که می توان از طریق آنها آب رودخانه را به هورالعظیم هدایت کرد، در دستورکار قرار دارد، زیرا در صورت ادامه روند افزایشی ورودی به سد کرخه و تداوم بارش ها، احتمال می دهیم که خروجی این سد به 700 مترمکعب برثانیه در روزهای آینده افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به سیلاب های بهاره در حوزه های کرخه و دز، بر آمادگی لازم در این حوزه ها نیز تاکید کرد و افزود: معمولا تا اردیبهشت ماه در این حوزه ها افزایش آورد رودخانه ها را داریم که باید از هم اکنون برای این سیلاب ها نیز برنامه ریزی و آمادگی داشته باشیم.

*سیلاب، سهم هور

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: در پی افزایش دبی رودخانه کرخه، تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی و عراقی در حال آبگیری است.

وی با اشاره به بازگشایی مسیرهای بین مخازن در تالاب هورالعظیم، افزود: جاده های بین مخازن 2 و 3، 3 و 4، 4 و 5 تالاب هورالعظیم شکافته شده تا آب در تمامی این مخازن جریان پیدا کند.

لشکری با بیان اینکه آب به سمت مخزن 5 جریان یافته، اضافه کرد: تمام دریچه های دایک مرزی نیز بازگشایی شده و آب در بخش عراقی این تالاب نیز به جریان درآمده است.

وی تاکید کرد: دایک مرزی ظرفیت کافی برای عبوردهی آب را دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
لشکری اظهار کرد: برخی انهار انشعابی از کرخه (در بستان و رفیع)، تا حد امکان و به صورت اضطراری، لایروبی شده اند تا ظرفیت عبوری آنها افزایش پیدا کند اما لایروبی کامل این انهار نیاز به مطالعات دارد که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین درباره تصاویری که از وقوع سیلاب در روستای دهلاویه و بستان در فضای مجازی منتشر شده بود گفت: با وجودی که آب رودخانه کرخه بالا آمده اما هنوز در بستر فعال رودخانه است و سیلابی وارد منازل مردم منطقه نشده است.

لشکری توصیه کرد: مخاطبان اخبار موثق را از طریق فرمانداری ها دنبال کنند.

تالاب مرزی هورالعظیم، در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است.

دایک مرزی، سدی است که بخش ایرانی و عراقی هورالعظیم را از یکدیگر جدا کرده است. بخش ایرانی این تالاب همچنین به وسیله جاده های نظامی و نفتی به پنج مخزن (حوضچه) تقسیم شده که به دلیل فعالیت های نفتی مساحت زیادی از آنها در سال های اخیر خشک شده بود. 

در 2 هفته اخیر، بارش شدید و افزایش خروجی سدها، به ویژه در حوزه دز و کرخه، 6 شهرستان را در معرض سیلاب قرار داده و برخی روستاها را در دشت آزادگان و هویزه در محاصره سیلاب قرار داده است. 

شکسته شدن سیل بند شهر رفیع، روستاهای آلبوعفری و مچریه در هویزه و دشت آزادگان، زمین های کشاورزی زیادی را به زیر آب برده است. افزایش خروجی سد کرخه نگرانی از وقوع سیلاب در پایین دست کرخه را بیشتر می کند.

براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی خوزستان، باران های موثر از روز 24 بهمن تا سوم اسفند خوزستان را فرا می گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین