کد خبر: ۵۷۵۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

محمدرضا زائری: بیانیه گام دوم، بیانیه‌ای که همه باید بخوانند و بشنوند!

بیانیه "گام دوم انقلاب" که در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از سوی رهبر انقلاب منتشر شد یکی از مهمترین نوشته های ایشان است و آحاد مردم ایران را مورد خطاب قرار داده و گرچه شاید در نگاه اول تصور شود که تنها می تواند دغدغه افراد بسیجی و حزب اللهی باشد، در واقع باید هشتاد میلیون شهروند ایرانی آن را بخوانند و بشنوند.
آفتاب‌‌نیوز :
این بیانیه برای نیروهای وفادار به انقلاب و جوانان مؤمن انقلابی راهنمای کار و نقشه راه چهل سال آینده به شمار می آید و برای دیگران نیز چشم اندازی روشن از آنچه قرار است در پیرامون آنان رخ دهد و زمینه ساز تحولات و تغییرات بزرگی شود که به زندگی آنان و فرزندانشان کاملا مربوط است.
شاید مهمترین نقطه در میان محورهای مهم و متنوع این بیانیه واقع گرایی و رویکرد میانه این بیانیه در نسبت بین واقعیت ها و آرمانها باشد. آیت الله خامنه ای انقلاب اسلامی را پدیده‌ای زنده و بااراده معرفی می کنند که همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا در عین حال تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. از یکسو به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می دهد و آنها را نعمت خدا و هشداری ضروری و لازم برمی شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشها فاصله نمی گیرد.
رهبر انقلاب باور دارند که جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا این انعطاف را به معنای بی اعتنایی به اصول نمی دانند و به مرزبندی‌های نظام با رقیبان و دشمنان با حساسیت و شدّت تأکید دارند و در همان حال تصریح می کنند که فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان‌خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این فاصله‌ را طی‌شدنی می دانند و امیدوارند که در آینده با حضور نسل جوان مؤمن، دانا و پرانگیزه با قدرت بیشتر طی شود. این رویکرد به وضوح بر دو اصل جدی و بسیار مهم تأکید دارد: نخست اصرار و پافشاری جدی بر اصول اساسی انقلاب و استمرار حرکت در مسیر اصلی انقلاب اسلامی با انگیزه و امید.

دوم تلاش برای بازخوانی این مسیر و اصلاح اشکال ها و ایرادها و اعتراف به نقص ها و ناکامی ها با واقع گرایی و انعطاف. با این تعریف دو خطر جدی به طور همزمان این گام دوم را تهدید می کند؛ کوتاه آمدن از آرمانها و چشم پوشی بر واقعیت ها!

بدین ترتیب بی اعتنایی به واقعیت ها و مشکلات عینی همان قدر خطرناک و تهدیدکننده است که کوتاه آمدن از اصول و ارزشهای انقلابی. بدون تعارف باید گفت کسانی که تنها نگران تهدید دوم هستند و انتقاد خیرخواهانه دلسوزان را تحمل نمی کنند، شایسته همراهی در گام دوم انقلاب به شمار نمی آیند!

منتشر شده در روزنامه خراسان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین