کد خبر: ۵۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۱:۲۰

پایان خاموشی در اتاق بازرگانی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌ـ‌ محمد رادنیا: انتخابات اتاق بازرگانی نزدیک است و گروه‌های مختلف در تکاپوی ارائه لیست نامزدهای خود برای شرکت در رقابتی هستند که با تأیید صلاحیت نامزدهای ردصلاحیت شده فهرست موسوم به «تحولگرایان»، رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است.  
زمانی که اصولگرایان حاکم بر انجمن نظارت بر 
انتخابات اتاق بازرگانی صلاحیت 15 کاندیدای نزدیک به اصلاح‌طلبان را رد و به اصطلاح، خود را برای راه یافتن به اتاق بیمه کردند شاید هیچ گاه تصور نمی‌کردند که شورای عالی نظارت که متشکل وزرای اصولگرای دولت نهم، ‌رئیس مؤسسه استاندارد و رئیس محافظه کار اتاق بازرگانی ایران به همراه دو نایب رئیس خود است، ‌صلاحیت این افراد را تأیید کند. 

اعضای اتاق بازرگانی ایران تا سال 1366 به صورت انتصابی انتخاب می‌شدند بعد از سال 66 نیز تا سال 81 این اصولگرایان بودند که اکثریت را در اتاق بازرگانی در اختیار داشتند اما در سال 1381 با راه یافتن تحول خواهان به اتاق بازرگانی تهران، آنان توانستند با 34 رأی پشت سر خود ترکیب سنتی اتاق را تغییر دهند. 

ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی این‌بار دوم اسفند ماه سال جاری در حالی برگزار خواهد شد که محمدرضا بهزادیان رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران، محسن صفایی فراهانی معاون سابق وزیر اقتصاد و نماینده پیشین مجلس، محسن بهرامی معاون سابق وزیر بازرگانی و محسن مهرعلیزاده معاون رئیس جمهور خاتمی از اعضای لیست تحول‌خواهان با رأی تجدیدنظر شورای عالی نظارت امکان حضور در انتخابات پراهمیت اتاق بازرگانی تهران را می‌یابند. 

بسیاری از ناظران معتقدند که انتخابات این دوره اتاق بازرگانی احتمالا به ریاست 26 ساله علی نقی خاموشی عضو حزب مؤتلفه اسلامی پایان خواهد داد با این حال محمد بهزادیان رئیس پیشین اتاق بازرگانی معتقد است که حتی اگر خاموشی در این دوره نیز انتخاب شود دیگر زمان‌ «سینه زدن اعضاء زیر علم او» بسر آمده است. 

محمد بهزادیان می‌گوید: «تحول خواهان به هر گروهی که بدون تقلب و در فضایی انتخاباتی و سالم به پیروزی برسند احترام می‌گذارند و آنان را می‌پذیرند اما اگر به لیست رقیب خود که در رأس آنها آقای خاموشی قرار دارد دقت شود مشخص خواهد شد که این گروه از ترس باخت در انتخابات با رقبای دیرین خود ائتلاف کرده و تعدادی از آنان را در فهرست گروه خود قرار داده‌اند پس حتی اگر آنان در انتخابات پیروز شوند خاموشی دیگر توان مقاومت در برابر تحول و اصلاح را نخواهد داشت چرا که زمان پیروی بی‌چون و چرا از او در اتاق رو به پایان خود است». 

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: «حرکتی که تحول‌خواهان در انتخابات 1381 آغاز کردند منجر به تغییرات اساسی و خانه‌ تکانی‌هایی شد، این اتاق تنها در آن زمان به دوره بلوغ خود رسید». 

«دوره پنجم اتاق بازرگانی تهران همراه با نوسازی، شفاف سازی و مدرنیزه شدن سپری شد، نمایندگان اتاق در این دوره حداقل سخت‌افزار مدرنی را به اتاق بازرگانی عرضه کردند». 

بهزادیان به تاریخچه اتاق از سال پیروزی انقلاب اشاره می‌کند: «اتاق بازرگانی در سال 57 شش هزار و 70 عضو داشت و تا سال 81 با افزوده شدن هزار و 630 عضو دیگر به این مجموعه تنها به هفت هزار و هفتصد عضو رسید اما از سال 1381 که من و تحول‌خواهان به اتاق راه یافتیم تا پایان کار توانستیم تعداد اعضا را به 19 هزار عضو برسانیم». 

او در پاسخ به این سؤال که چرا سال‌هاست که محافظه‌کاران قدرت را در اتاق بازرگانی در دست دارند می‌گوید: «همانطور که احزاب و گروه‌های سیاسی تا قبل از سال 76 مورد توجه نبودند و فضایی برای شکل‌گیری و رقابت آنان ایجاد نشده بود اتاق بازرگانی نیز از تحولات اساسی به دور مانده بود اما با شکل‌گیری نهادهای مدنی با گرایشات صنفی، تحولاتی در اتاق بازرگانی شکل گرفت، با اینحال انجمن‌های صنفی در جامعه ایران همواره در انزوای عمومی و مورد غفلت همگان قرار داشته‌اند هر چند که توجه به این انجمن‌ها می‌توانست عملکرد وسیعی را برای حاکمیت داشته باشد». 

بهزادیان ادامه‌ می‌دهد: «بعد از سال 66 تا 7 سال بعد یعنی سال 81 اتاق بازرگانی با چراغ خاموش و در تاریکی مطلق اطلاع‌رسانی به حرکت کند خود ادامه داد اما با توجه رسانه‌ها و مطبوعات در سال 81 تحول در این اتاق بالاخره آغاز شد. 
در دوره حضور تحول‌خواهان در اتاق بازرگانی با توجه به اصلاحات نگرش گروه‌ها به اتاق بازرگانی هم تغیر کرد و توانست فعالیت‌های اقتصادی مناسبی را با جذب NGOها به همراه بیاورد». 

بهزادیان به سرد بودن انتخابات اتاق در دوره‌های گذشته اشاره می‌کند: «با اینکه میزان مشارکت در انتخابات سال 81 اتاق 22 درصد بود اما این میزان بالاترین حد مشارکت در 26 سال گذشته شناخته شده است مشارکت بیشتر اعضا‌ء در آن سال این موضوع را به اثبات رساند که هرگاه همه از حقوق خود برای انتخاب شدن و انتخاب کردن استفاده کنند، صالحان منتخب با قدرت اصلاح بیشتری بر سر کار می‌آیند». 
او می‌گوید: «مدیریت سنتی اتاق بازرگانی در دوران حاکمیت خود بر این مجموعه بسیار درون‌گرا عمل کرده است، ساختمان 10 طبقه اتاق بازرگانی در این مدت را می‌توان به دهلیز‌های بازار تعبیر و تشبیه کرد که هر طبقه مانند سرا و هر اتاق و واحد مانند یک حجره عمل می‌کند و در آن تجارت‌های شخصی در حال اجرا است اما با آمدن تحول خواهان این مجموعه سعی کرد که خود را با اتفاقات و اصلاحات جدید تطبیق دهد. اتاق بازرگانی در آن دوره مانند کرم ابریشمی بود که در پیله خود زندگی می‌کرد». 

بهزادیان درباره دیدگاه‌ تحول‌خواهان توضیح می‌دهد: «ما اتاق را خصم دولت نمی‌دانیم، اتاق نماینده بخش خصوصی است که برای تأمین نیازهای این بخش باید تلاش کند. ما اقتصاد ایران را در آستانه یک تحول اساسی می‌بینیم، با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی از سوی رهبری نظام دولت باید با کاهش از حجم خود مالکیت را به بخش خصوصی منتقل کند، اتاق بازرگانی اینبار در نقطه عطفی قرار گرفته و باید تأثیر تازه‌ای بر اقتصاد ایران بگذارد». 

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان می‌کند: «خواستاران تحول می‌خواهند مدیریت اتاق بازرگانی را از شکل سنتی و مبتنی بر تصمیمات شخصی و سلیقه‌ای به مدیریت مشارکتی، با جایگاه ارتقا یافته هیأت نمایندگان به عنوان رکن اصلی، تغییر دهند. اتاقی که در آن اطلاع‌رسانی به صورت شفاف و برای همه باشد و به طور منظم و مستمر و با استفاده از فن‌آوری‌های روز اطلاع‌رسانی با اعضای خود در ارتباط باشد و در عین حال ارتباط فعال با اتاق‌ها و مجامع اقتصادی مهم سراسر جهان داشته باشد». 

بهزادیان می‌گوید: «ما خواستار تحول نقش منفعل امروز اتاق در مراجعی که حضور دارد وتغییر آن‌ به نقشی فعال و اثرگذار هستیم و در همین ارتباط احراز کرسی در تمام مراجع تصمیم‌گیری اقتصادی و حضور فعال در آنها را پیگیری خواهیم کرد». 

او شرط توسعه اقتصادی کشور را تعامل با اقتصاد جهانی و به وجود آمدن شرایط جذب سرمایه خارجی و فن‌آوری پیشرفته می‌داند: «در این راستا اصلاح قوانین اقتصادی از جمله قوانین امور گمرکی، صادرات و واردات، قانون کار و همچنین قوانینی که باعث بی‌ثباتی اقتصادی و افزایش نرخ ریسک سرمایه‌گذاری می‌شوند در اولویت برنامه کاری آینده‌ ما قرار دارد. 
از اهداف دیگر ما کمک به تسریع خصوصی‌سازی واقعی، آزادسازی اقتصاد و کوچک کردن دولت است». 

بهزادیان می‌افزاید: «خصوصی‌سازی انتقال مدیریت واحدها به بخش خصوصی و نه توزیع سهام عدالت است و دارای پیش‌شرط‌هایی مثل آزادسازی اقتصادی و التزام عملی به کوچک سازی دولت است». 

او به انتقاد گروه رقیب خود در مورد سیاسی بودن تحول‌خواهان اینگونه پاسخ می‌دهد: «این اتهامات ارزش چندانی ندارد چرا که مهمترین محل رشد سیاست‌های بین‌المللی، اتاق بازرگانی است و اساسا چه کسی می‌تواند منکر تأثیر بخش اقتصاد در بخش سیاست شود. آقایان می‌خواهند با بیان این مسائل امکان ایجاد تحولات را از اتاق بازرگانی سلب کنند.» 

به اعتقاد بهزادیان: «اتاق بازرگانی باید در سیاست تأثیرگذار باشد نه همچون گذشته کارکرد آن به سطح ابزار سیاسی برای محافظه‌کاران تقلیل یابد. باید پیشینه سیاسی ما با پیشینه سیاسی آقایان مقایسه شود. آیا ما سیاسی کاریم یا آقایان عسکراولادی، میرمحمد صادقی و خاموشی. اتاق بازرگانی در این مدت عامل و ابزار سیاسی برای محافظه‌کاران و حمایت از حزب مؤتلفه بوده است.» 

بهزادیان درعین حال تاکید می‌کند: «مهمترین مسأله در این انتخابات برگزاری آن به صورت دموکراتیک بدون استفاده از رانت و تقلب است در این صورت ما گروهی که بتواند در انتخابات پیروز شود را خواهیم پذیرفت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین