کد خبر: ۵۷۶۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
سکه تمام از اونس مدد گرفت

افزایش معاملات در بازار دلار

در پنجمین روز هفته، قیمت دلار برای سومین روز متوالی بالای مرز ۱۳ هزار تومانی نوسان کرد و حتی به بالای سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت. روز چهارشنبه، فضای بازار سکه نیز هیجانی‌تر از میانه‌های هفته بود و این فلز گرانبها با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
قیمت دلار نیز در این روز با رشد ۴۶۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۵۴۰ تومان رسید.  به گفته فعالان، حجم معاملات در روز چهارشنبه در دو بازار سکه و ارز بیشتر شده بود. به باور آنها، یکی از نشانه‌های افزایش حجم معاملات، افزایش قیمت دلار با وجود تقویت سمت عرضه بازار بود. نشانه تقویت سمت عرضه بازار، افزایش صرافی‌های عرضه‌کننده دلار بود. دیروز چند صرافی خصوصی و دولتی که متعلق به بانک‌ها بودند، به متقاضیان ارز می‌فروختند. البته با وجود تقویت سمت عرضه، قیمت شاخص ارزی به حرکت افزایشی خود ادامه داد؛ عاملی که نشان‌دهنده آن بود که با وجود تقویت سمت عرضه، طرف تقاضا نیز قدرت بیشتری پیدا کرده است.

در مورد جنس تقاضای بازار دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشت. برخی از بازیگران عنوان کردند، تعدادی از نوسان‌گیران که در مرز ۱۳ هزار تومانی شناسایی سود کرده بودند، با پایین نیامدن قیمت از مرز یادشده یک بار دیگر در موقعیت خرید قرار گرفتند. از نظر آنها، حفظ مرز ۱۳ هزار تومانی به معنای پایه حمایتی برای امکان رشد بیشتر قیمت بود. در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر موجب شده است که تقاضای احتیاطی بیشتری وارد بازار شود و برخی از افراد از هراس احتمال افزایش بیشتر قیمت، ریال خود را به دلار یا سایر ارزها تبدیل کنند. البته عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند، سررسید شدن گواهی‌های سپرده یک‌ساله نیز در ورود این تقاضای احتیاطی به بازار اثر داشته است. از نظر یکی از بازیگران باتجربه بازار عرضه ارز در یک ماه اخیر از سمت معامله‌گران کاهش یافته است و مردم عادی نیز چندان فروشنده ارز نبودند. در این فضا می‌توان گفت تنها عرضه‌کننده بازار، بازیگران بازارساز بوده‌اند؛ در چنین فضایی به نظر می‌رسد طبیعی بود که با ورود تقاضای جدید قیمت مقداری به سطوح بالاتر قدم بگذارد؛ ولی آنچه از این پس اهمیت دارد این است که از چه زمانی معامله‌گران و افراد عادی در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. مسلما معامله‌گران از تجربه افت شدید دلار در مهرماه درس گرفته‌اند و این بار با احتیاط بیشتری خریدهای خود را ادامه خواهند داد. در کنار این، برخی فعالان ادعا می‌کنند، بازارساز در روزهای اخیر متوجه افزایش تقاضا در بازار شد و سعی کرد برخلاف سال گذشته عرضه خود را به شکل شدیدی برای مقابله با قیمت بالا نبرد. در عوض از نظر این عده بازارساز به دنبال این است که نقدینگی در قیمت‌های بالاتر تبدیل به ارز شود و با خروج تقاضا، با عرضه ارز بیشتر در نرخ‌های بالاتر بار دیگر در بازار قدرت‌نمایی کند. از نظر آنها، شرایط بنیادی بازار نیز می‌تواند به آنها در این امر کمک کند؛ خصوصا آنکه اسفندماه بیشتر از آنکه ماهی برای متقاضیان باشد، در سال‌های اخیر ماهی برای عرضه کنندگان دلار بوده است. شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌های تجاری در ماه انتهایی سال بخشی از ارزخود را به فروش می‌رسانند تا تعهدات ریالی خود را مرتفع کنند. البته در این میان، عده‌ای از فعالان باور دارند، بازارساز باید در مرز ۱۴ هزار تومانی مقاومت زیادی را از خود نشان دهد؛ چراکه شکست این مرز و خصوصا نقطه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی می‌تواند تقاضای فنی زیادی را به بازار وارد کند.

البته در شرایطی که توجه برخی از افراد به بازار ارز جلب شده است، به‌نظر می‌رسد اقبال معامله‌گران بیشتر به سمت بازار سکه بوده باشد. سکه در حالی روز گذشته از کانال ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عبور کرد که برخی از افراد از نزدیک شدن این فلز گرانبها به مرز ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در ساعات انتهایی روز خبر دادند. افزایش قیمت سکه در شرایطی رخ می‌دهد که ارزش ذاتی آن بیش از ۳۰۰ هزار تومان کمتر از نرخ بازاری آن است. امری که از نظر تحلیلگران بازار نشان‌دهنده اقبال تقاضا به سمت این بازار بوده است. یکی از مهم ترین عواملی که به رشد قیمت در بازار سکه کمک کرده، رشد بهای اونس در روزهای اخیر است. اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر دیروز حتی به محدوده هزار و ۳۵۰ دلاری نزدیک شد. افزایش بهای اونس، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را نیز در بازار داخلی تحت تاثیر قرار داد. دیروز هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۲ هزار تومان افزایش به بهای ۴۳۵ هزار تومان رسید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین