کد خبر: ۵۷۶۱۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

دقیقه‌ای ۶ میلیون هزینه جلسات شورای شهر تهران!

بسیاری از ساکنان تهران نمایندگان خود در شورای شهر را نمی‌شناسند و از ۲۱ عضو کنونی نام بسیاری از آن‌ها برای پایتخت‌نشینان آشنا نیست، اما این دلیلی بر بی‌تأثیری نظرات اعضای پارلمان شهری بر نوع و نحوه زیست شهروندان در بزرگ‌ترین شهر ایران نمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
شورایی که حالا دومین سال پنجمین دوره خود را طی می‌کند، از بودجه‌های عمومی و مالیات شهروندان به شهرداری گذران روزگار می‌کند و به همین دلیل هم نیاز به تصمیمات این پارلمان می‌تواند یکی از مدنی‌ترین رفتار شهروندان باشد. اعضای کنونی و موکلان آن‌ها اگر بدانند که برای هردقیقه و هرساعت از جلسات این شورا، چه هزینه‌ای از مالیات شهروندان صرف می‌شود، شاید با دقت بیشتری کار خود را پیش بگیرند.

این گزارش بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۹۸ این شورا را بررسی و بر اساس این لایحه پیشنهادی، ارزش هزینه‌ای هر جلسه، ساعت و دقیقه از شورای شهر تهران را محاسبه می‌کند. نتایج این بررسی می‌گوید که برای هرکدام از جلسات پارلمان شهری حدودا ۷۲۵ میلیون ۹۲۵ هزار تومان از مالیات شهروندان تهرانی هزینه می‌شود؛ به عبارت دیگر و با توجه به دوساعتی‌بودن هر جلسه شورا، هزینه هردقیقه از جلسات پارلمان شهری پایتخت ایران بیش از شش میلیون تومان است. ادامه این گزارش به توضیح روند محاسبه و به‌دست‌آوردن این اعداد می‌پردازد.

بودجه شورا در لایحه پیشنهادی شهرداری چقدر است؟
بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال آینده مدیریت شهری پایتخت، ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که همین بودجه پیشنهادی در سال جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر بودجه پیشنهادی شهرداری نسبت به سال ۹۷ بیش از هشت درصد افزایش پیدا کرده که نسبت به دو سال گذشته این سطح افزایش بی‌سابقه است.

۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عدد بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران بود که به تصویب شورای شهر تهران هم رسید. در سال ۹۶ بودجه شهرداری تهران صد میلیارد تومان افزایش داشت؛ یعنی به رقم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. سال گذشته اما، بودجه شهرداری نه‌تن‌ها افزایش نیافت، بلکه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که در نهایت شورا عدد ۱۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان را به‌عنوان بودجه نهایی تصویب کرد. در همه این سال‌ها، اما بودجه مربوط به امور حقوقی متفاوت بوده است، اما یکی از نکات کمتر بررسی‌شده، کاهش این بودجه در لایحه پیشنهادی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ و این در حالی است که عدد کلی بودجه بیش از هشت درصد افزایش پیدا کرده.

بند ۶۱ هزار لایحه پیشنهادی به «تدوین مقررات و خدمات حقوقی» اختصاص دارد که شامل چهار زیرمجموعه مرتبط با امور حقوقی است. بودجه پیشنهادی برای این بخش که به عبارتی بودجه درنظرگرفته‌شده برای شورای شهر تهران است، ۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

این عدد در سال ۹۷ و در لایحه پیشنهادی سال گذشته، ۶۸ میلیارد تومان است. بررسی این دو عدد نشان می‌دهد که بودجه درنظرگرفته‌شده برای شورای شهر در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۳.۵ درصد کاهش یافته است. این اعداد البته باید به تصویب شورای شهر برسد و به همین دلیل امکان تغییر و افزایش آن وجود دارد.

علاوه‌براین این بودجه دارای زیرمجموعه‌های «شورای اسلامی شهر تهران»، «کمک به شورایاری‌ها»، «کمک به شورا‌های حل اختلاف» و «تدوین مقررات و خدمات حقوقی است»، اما با توجه به اینکه همه این موارد به نوعی با مدیریت شورا و در جهت کمک به تصمیمات شورا صورت می‌گیرد، می‌توان این موارد را بخشی از بودجه تصمیمات شورا دانست، چراکه مثلا اگر شورایی نباشد، چنین مواردی هم نخواهد بود و بودجه‌ای برای آن‌ها لحاظ نخواهد شد.

شورا در سال چند جلسه دارد؟
شورای شهر تهران هفته‌ای یک جلسه رسمی دارد که سالانه و با توجه به حوادث و مباحث مربوط به شهر، جلسات فوق‌العاده‌ای هم برگزار می‌کند. این جلسات فوق‌العاده در شورای پیشین به صورت غیرعلنی برگزار می‌شدند که البته تصمیمات مهم و حاشیه‌ساز هم معمولا در همین جلسات مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفتند.

شورای یکدست اصلاح‌طلب پنجم در اولین اقدام، این جلسات غیرعلنی را به جلساتی علنی و با حضور خبرنگاران تبدیل کرد، هرچند که این شورا هم راهی برای تصمیمات پشت‌پرده پیدا خواهد کرد. اعضای شورای پنجم پیش از هر جلسه مهم، در یک جلسه هم‌اندیشی و بدون حضور خبرنگاران شرکت می‌کنند، در آنجا بحث و بررسی‌های خود را انجام می‌دهند و پس از آن با تصمیمی هماهنگ‌شده وارد صحن شورا در طبقه همکف ساختمان خیابان بهشت می‌شوند.

همین شورا هر دو هفته، سه جلسه برگزار می‌کند؛ دو جلسه در روز‌های یکشنبه و یک جلسه هم در سه‌شنبه یکی از این دو هفته. برای رسیدن به تعداد جلسات شورا در یک سال، می‌توان از گزارش عملکرد رسمی همین شورا در سال اول فعالیت استفاده کرد. بر اساس گزارشی که روابط‌عمومی شورای شهر تهران به صورت رسمی منتشر کرده، در یک سال اول فعالیت این شورا، ۸۱ جلسه برگزار شده است.

البته شورا کمیسیون‌های تخصصی هم دارد که این کمیسیون‌ها نیز در هفته جلساتی برگزار می‌کنند که با توجه به اینکه تصمیم‌های این کمیسیون در نهایت باید به صحن شورا برسد، می‌توان این جلسات را پیش‌زمینه‌ای برای صحن در نظر گرفت و نمی‌توان برای آن‌ها هویت مستقل لحاظ کرد؛ همچنان که مثلا یک نویسنده برای نوشتن کتابی ممکن است از سال‌ها تجربه زیسته یا مطالعات پیشین خود کمک بگیرد.

با این توضیحات می‌توان معیار تعداد جلسات شورا در یک سال همان عدد سال ۹۷ یعنی ۸۱ جلسه را در نظر گرفت، هرچند ممکن است این عدد در سال آینده کمتر باشد، چون شهردار تهران پس از نوسانات فراوان بالاخره انتخاب شده و به ثبات رسیده است و احتمال تغییر آن و برگزاری جلساتی برای جانشین منتفی به نظر می‌آید، هرچند عملکرد این شورا نشان داده که غیرقابل‌پیش‌بینی است.

هزینه هر جلسه چقدر آب می‌خورد؟
خلاصه نوشته‌های پیشین این گزارش می‌گوید بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال پیش‌روی شورای شهر ۵۸میلیاردو ۸۰۰میلیون است و برای تعداد جلسات یک سال شورا هم می‌توان معیار را عدد ۸۱ را در نظر گرفت. تقسیم این بودجه بر تعداد جلسات، می‌گوید که هزینه هر جلسه شورا بیش از ۷۲۵میلیون‌و ۹۲۵هزارو ۹۲۵ تومان است.

علاوه بر این هر جلسه شورا به‌طور متوسط دو ساعت است که تقسیم بودجه هر جلسه بر این دو ساعت، نشان می‌دهد که برای هر ساعت از صحن علنی شورای شهر ۳۶۲میلیون‌و ۹۶۲ هزارو ۹۶۲ تومان هزینه می‌شود؛ به عبارت دیگر هر دقیقه از جلسات شورا شش‌میلیون‌و ۴۹هزار‌و ۳۸۲ تومان از مالیات شهروندان را مصرف می‌کند. البته یک بار دیگر باید تأکید شود که ممکن است عدد پیشنهادی بودجه برای امور حقوقی در شورای شهر افزایش یابد یا اینکه تعداد جلسات شورا در سال آینده کمتر یا حتی بیشتر از ۸۱ مورد باشد که این توضیحات نشان می‌دهد اعداد به‌دست‌آمده لزوما دقیق نیستند، هرچند اعداد نهایی فاصله چندانی با این اعداد نخواهد داشت.

چه مقدار از مالیات تهرانی‌ها صرف انتخاب نجفی و افشانی شد؟ 
مهم‌ترین صندلی ساختمان بهشت در دوران سپری‌شده از عمر شورای پنجم چنان تغییرات کم‌سابقه‌ای به خود دیده که حالا کمتر شهروندی روند این تغییرات را در خاطر دارد و نامی از شهرداران پایتخت به یاد دارد و حتی براساس گزارش‌هایی منتشرشده در رسانه‌ها درحال‌حاضر بسیاری از شهروندان نام شهردار کنونی را نمی‌دانند، هرچند بعضی از پایتخت‌نشینان در دوران افشانی و نجفی نیز همچنان قالیباف را شهردار تهران می‌دانستند. فارغ از این تغییرات، حالا می‌توان میزان دقیقی از هزینه صرف‌شده برای انتخاب شهرداران تهران در یک سال اول شورای پنجم را محاسبه کرد.

اگر بودجه لحاظ‌شده در لایحه پیشنهادی سال ۹۷؛ یعنی عدد ۶۸ میلیاردتومان را معیاری برای جلسات سال اول شورای پنجم قرار دهیم و مبنای تعداد جلسات انتخاب دو شهردار اول را گزارش رسمی عملکرد یک سال اول شورای شهر قرار دهیم (شورای شهر تعداد جلسات انتخاب نجفی، بررسی استعفای نجفی و انتخاب افشانی را شش جلسه اعلام کرده است)، می‌توان میزان هزینه صرف‌شده برای انتخاب شهردار را به دست آورد.

تقسیم عدد ۶۸ میلیاردتومان بر ۸۱ جلسه رسمی شورا در سال اول، نشان می‌دهد هزینه هر جلسه ۸۳۹میلیون‌و ۵۰۶هزارو ۱۷۲ تومان بوده است. با توجه به اینکه روند انتخاب دو شهردار اول، شش جلسه شورا را به خود اختصاص داده است، با یک ضرب ساده می‌توان به این نتیجه رسید که بیش از پنج‌میلیارد‌و ۳۷ میلیون‌تومان برای انتخاب این دو شهردار از مالیات شهروندان هزینه شده است. این قصه البته سر درازی داشت و انتخاب افشانی پایان کار نبود، چراکه این شهردار هم براساس قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان» مجبور به ترک بهشت شد تا دوباره قصه تکراری انتخاب شهردار تهران آغاز شود و در نهایت قرعه فال به نام «پیروز حناچی» برسد.

اگرچه برخی از اعداد به‌دست‌آمده لزوما و به‌دلیل کمبود اطلاعات، دقیق نیستند، اما فاصله چندانی هم با عدد دقیق نخواهند داشت و بالابودن این اعداد شاید تلنگری بر شهروندان و اعضای شورای شهر باشد؛ بی‌تردید اگر نمایندگان مردم در پارلمان شهری دائم به خود یادآوری کنند که برای هر دقیقه سخن‌گفتن آن‌ها در صحن شورا چه میزان بودجه‌ای هزینه می‌شود، شاید دل‌سوزانه‌تر و دقیق‌تر به کار خود بپردازند و در سمت دیگر هم اگر شهروندان بدانند که مالیات پرداختی آن‌ها به چه صورت هزینه می‌شود، شاید با نگاه دقیق‌تر و حساس‌تری به نظارت بر عملکرد موکلان خود در پارلمان شهری بپردازند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین