کد خبر: ۵۷۶۷۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

هشدار بخش خصوصی به عواقب تصویب نشدن FATF

«گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) روز جمعه ضمن تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران، تا ماه ژوئن (خرداد - تیرماه) به کشورمان فرصت داد تا قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را تقویت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
در حال حاضر از لوایح چهارگانه دولت دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» تصویب شده و دو لایحه دیگر که شامل «الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» و «پالرمو» است هنوز به تصویب شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسیده است. کارشناسان و فعالان بخش خصوصی  از شرایط فعلی به عنوان «کج دار و مریز» یاد می‌کنند و با اشاره به تبعات نپیوستن به FATF نگران تشدید تحریم‌ها هستند و نسبت به عواقب این شرایط هشدار می‌دهند. این مساله امروز مورد تاکید وزیر امور خارجه کشورمان نیز قرار گرفت. محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران  درباره نظر وزارت خارجه و دولت درباره مهلت دوباره FATF به ایران اظهار کرد: دوستان نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین حال هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس نیز امروز در مصاحبه‌ای با تشریح نشست اخیر این فراکسیون که با حضور سیدعباس عراقچی برگزار شده است گفت:  در این جلسه درباره فرصت چهار ماهه FATF به ایران مباحثی مطرح شد و تاکید آقای عراقچی این بود که با توجه به فشارهای سختی که آمریکایی‌ها برای افزایش تحریم‌ها به ایران به شرکت‌های اقتصادی می‌آورند، برای عبور از این تحریم‌ها و فشارهای موجود FATF تصویب شود.

FATF میان مصلحت و دلواپسی

مخالفان با FATF نگران تشدید تحریم ها هستند  و این مساله را عاملی برای افشای اطلاعات عنوان می کنند اما موافقان، این لایحه را فنی و اقتصادی عنوان کرده و معتقدند کم توجهی به این مساله ایران در مظان اتهام کمک حمایت از تروریسم قرار می دهد. آنها با اشاره به رویکرد ایران در مقابله با تروریسم معتقدند با کارنامه موفقیت آمیز ایران در این زمینه، نباید خودمان را در مظان اتهام کشورهایی که سابقه درخشانی در مبارزه با تروریسم ندارند قرار دهیم. فعالان اقتصادی با اشاره به تشدید مشکلات خود در شرایط تحریم معتقدند که کم توجهی به FATF  کار را برای آنها سخت تر می کند و در این شرایط این لایحه هم اکنون در گیر و دار مصلحت و دلواپسی قرار گرفته است.

آری قاطع بخش خصوصی ‌ به FATF

فعالان اقتصادی با تاکید بر لزوم اتخاذ تصمیمات کارشناسی در خصوص FATF  این لوایح را فنی و اقتصادی عنوان می کنند و بر ضرورت تصمیم گیری واقع بینانه در این شرایط تاکید می کنند. الحاق ایران به FATF از دولت احمدی نژاد پیگیری شد و این مساله با توجه به رویکرد متفاوت دولت قبل با دولت تدبیر و امید به گفته کارشناسان نشان دهنده فنی و کارشناسی بودن این لوایح است. مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به فرسایشی شدن موضوع تصویب لوایح چهارگانه در کشور گفت: این قوانین فنی و اقتصادی به دلایلی در کشورمان به موضوعی سیاسی تبدیل شده است و اگرچه این مساله مورد تایید است که با تصویب آنها مشکلات اقتصادی کشور حل نمی شود اما به عنوان فعال بخش خصوصی این را می گویم که تصویب نشدن آنها  بهانه ای برای تحریم های کشورمان خواهد بود.

 وی با بیان اینکه پذیرش قوانین جهانی یک الزام برای همه کشورهاست گفت: اگر بخواهیم در چرخه بانکداری جهانی باشیم باید قواعد آن را بپذیریم و این موضوعی است که همه کشورها به آن اتفاق نظر دارند.  حریری با بیان اینکه پذیرش هر قانونی محدودیت ها و منافعی دارد گفت: لوایح چهارگانه نیز به همین صورت است و برای بهره مندی از مزایا قاعدتا محدودیت هایی را نیز با آن مواجه می شویم.

 حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این خصوص  گفت: بخش خصوصی برای آنکه فعالیت‌های خود را ادامه بدهد نیازمند تصویب لوایح چهارگانه است. مبارزه با پولشویی یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی و حتی سیاست گذاران است بدین جهت باید به آن ملحق شد مانند خیلی از کشورها که به آن پیوسته‌اند.

کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی ایران هم در این خصوص گفت:  معتقدم FATF را نباید با عینک سیاسی نگاه کرد. این موضوع دستاوردهای اقتصادی برای کشور دارد. از طرفی همه ما با پولشویی مخالف هستیم و بارها مبارزه با آن را متذکر شدیم. لذا تصویب FATF از بُعد اقتصادی برای کشور بسیار مثبت است.

فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی ایران هم با بیان اینکه FATF  گره از مشکلات فعالان اقتصادی باز می‌کند اظهار کرد:  برای آن‌که بخش خصوصی فعالیت‌های خود را دنبال کند به تصویب FATF نیاز داریم.

حمیدرضا قلمکاری، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر اینکه تصویب FATF واجب و ضروری است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان منکر آن شد افزود: برای آن‌که رابطه حداقلی بین ایران و سایر کشورها حفظ شود FATF باید تصویب شود. ما برای آن‌که واردات انجام دهیم به خصوص در زمینه کالاهای اساسی چگونه پول را واریز کنیم؟ از این‌رو یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند تصویب FATF است. البته ما هم می‌گوییم این امر در قالب موازین بنیادی کشور تصویب شود.

سید ناصر رئیسی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: اگر کارگروه اقدام مالی تصویب شود، تعاملات بین‌المللی ایران با سایر کشورها برقرار می‌شود. در حال حاضر کار بسیار سخت شده است و نمی‌توان با کشورها همکاری داشت. این امر فشار تحریم‌ها را بیشتر می‌کند. با تصویب FATF تحریم‌ها تا حدودی بی‌اثر می‌شود.

شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه مخالفت برخی‌ها با تصویب FATF برای فعالان اقتصادی جای سؤال دارد گفت: اگر FATF باعث تحریم بیشتر می‌شود مخالفان به آن بندهایی اضافه کنند که امکان تحریم بیشتر فراهم نشود.

مجید پورکائد، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: قطعاً FATF در فعالیت اقتصادی کشور اثر‌گذار است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان کارکرد آن را زیر سؤال برد. ما نباید خودمان را منزوی کنیم و بگوییم نمی‌خواهیم در جامعه جهانی حضور داشته باشیم. در اقتصاد حصار کشی معنا ندارد. لذا مخالفت با FATF تنها بهانه‌جویی است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین