کد خبر: ۵۷۷۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶

مذاکرات آمریکا و کره شمالی بدون توافق به پایان رسید/ کاخ سفید: مذاکرات بسیار خوب و سازنده بود اما به نتیجه‌ای نرسید

کاخ سفید گفته است مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی "بسیار خوب و سازنده" بوده‌اند اما مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
نشست کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در هانوی ویتنام زودتر از موعد مقرر به پایان رسیده و کاخ سفید تائید کرده مذاکرات آمریکا و کره شمالی بدون توافق به پایان رسیده است.

کاخ سفید گفته است مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی "بسیار خوب و سازنده" بوده‌اند اما مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی بدون توافق به پایان رسید/ کاخ سفید: مذاکرات بسیار خوب و سازنده بود اما به نتیجه‌ای نرسید

به گفته مقام‌های آمریکایی فعلا قراری برای برپایی یک نشست دیگر گذاشته نشده است.

آقای ترامپ هم در یک نشست خبری گفته است روابط "مستحکمی" با کیم جونگ اون دارد اما تصمیم گرفته شده فعلا چیزی امضا نشود. آقای ترامپ گفت: "ما از او (کیم) خواستیم اقدامات بیشتری انجام دهد او آماده نبود."

آقای ترامپ گفته است کیم جونگ اون خواهان برداشته شدن همه تحریم‌ها بود اما "ما نمی‌توانستیم چنین کاری بکنیم."

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است آقای کیم به او گفته کشورش دست به آزمایش هسته‌ای و موشکی نخواهد زد. او گفته است به رهبر کره شمالی اعتماد دارد.

قرار است مذاکرات دو طرف ادامه داشته باشند. کره شمالی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

مذاکرات روسای جمهوری آمریکا و کره شمالی برای دومین روز متوالی در هانوی، ویتنام ادامه داشت اما نشست امروز زودتر از موعد به پایان رسید. انتظار می‌رفت دو طرف به توافقی دست یابند.

با انتشار اخبار عدم توافق میان آمریکا و کره شمالی، ارزش سهام کره جنوبی سقوط کرده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است کماکان در مورد این مذاکرات "خوش‌بین" است.

ساعاتی پیش کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به خبرنگاران گفت در صورتی که او آماده خلع سلاح اتمی کشورش نبود در نشست با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در هانوی ویتنام حضور نمی‌یافت.

آقای ترامپ سعی کرد توقعات از این نشست را بالا نبرد و گفته است "عجله‌ای" برای یک توافق ندارد.

رهبران کره شمالی و آمریکا در حال مذاکره برای یافتن راهی برای حذف سلاح‌های اتمی از شبه جزیره کره هستند. همچنین پایان دادن به مخاصمه میان دو کره یکی از دیگر محورهای مذاکره بوده است.

اولین دیدار آقای کیم و آقای ترامپ که ژوئن سال پیش در سنگاپور برگزار شد، لحظه‌ای تاریخی بود اگرچه نتیجه خاصی به همراه نداشت.

آقای ترامپ در نشست خبری خود در باره اتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی زندانی در کره شمالی که به فاصله کوتاهی پس از آزادی درگذشت گفت آقای کیم در باره او "چیزی نمی‌دانست."

آقای ترامپ گفت با رهبر کره شمالی در این باره حرف زده و اتفاقی که افتاد "وحشتناک بود و فکر نمی‌کنم به نفعش (کیم جونگ اون) بود." او گفته است فکر نمی‌کند رهبری کره شمالی "از این مساله خبر داشت."

مجتمع هسته‌ای
آنکیت پاندا، تحلیلگر مسایل کره شمالی گفته است احتمالا دو کشور نتوانسته‌اند بر سر مرکز علمی و تحقیقات اتمی یونگ‌بیون به توافق برسند. کره شمالی خواهان امتیازاتی در ازای تعطیلی آن است.

اما آقای ترامپ گفته است کره شمالی آماده تعطیلی این مجتمع هسته‌ای در ازای برداشته شدن همه تحریم‌ها است. آقای پومپئو هم گفته است کره شمالی مراکز هسته‌ای دیگری دارد که دو کشور نتوانستند بر سر آنها به توافق برسند.

مجتمع یونگ‌بیون، مرکز تاسیسات هسته‌ای کره شمالی است و این کشور چندین بار قول داده است که عملیات این مجتمع را متوقف سازد. کره شمالی در سال ۲۰۰۸، به عنوان بخشی از معامله خلع سلاح در برابر دریافت کمک، دستگاه خنک کننده این مجتمع را از کار انداخت.

این نیروگاه با استفاده از سوخت مصرف شده از نیروگاه‌های دیگر، قادر به بازفرآوری پلوتونیوم است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین