کد خبر: ۵۷۸۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱

عراقچی: سازوکار مالی یکی از تعهدات اروپاست

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران پس از پایان یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: به طرف‌های اروپایی این نکته را تذکر دادیم که سازوکار مالی اروپا (اینستکس) تنها یکی از تعهدات آن‌هاست و همکاری‌های اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید عباس عراقچی روز چهارشنبه افزود: در این نشست پنج ساعته طرف‌های اروپایی درباره اینستکس توضیحات مفصلی ارائه کردند؛ اینکه چگونه کار خواهد کرد و با نهاد متناظر ایرانی چگونه ارتباط برقرار می‌کند.

وی گفت: آن‌ها توضیح دادند که چگونه می‌توانند با استفاده از اینستکس، صادرات و واردات و دریافت و پرداخت‌های ما و اروپا را تضمین کنند و در مرحله بعدی چگونه این ساز وکار برای کشورهای ثالث و غیراروپایی نیز قابل ‌دسترس خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: دوستان ما نیز از نهادهای اقتصادی در مورد نهاد ایرانی متناظر اینستکس توضیحاتی دادند.

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، گفت‌ وگوها در این زمینه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: البته باید منتظر بمانیم تا اینستکس عملیاتی شود و در عمل ببینیم چگونه می‌تواند وظایف خودش را انجام دهد. 

وی اضافه کرد: اگرچه اروپایی‌ها خیلی دیر اقدام کردند و زمان برای رسیدن به اینستکس طولانی شد، اما به ‌هرحال این نهاد ثبت ‌شده، هیأت مدیره و مدیرعامل آن از طرف اروپایی مشخص‌ شده و امیدواریم کارش را شروع کند تا ببینیم چگونه پیش خواهد رفت.

عراقچی توضیح داد: پس از خروج آمریکا از برجام، در جلسه‌ای که بین وزرای خارجه ایران و کشورهای باقیمانده در برجام (1+4) در بروکسل تشکیل و بعد در نیویورک تکرار شد، وزرای خارجه برجام روی 11 بند مختلف توافق و تعهد کردند که با ایران همکاری داشته باشند. یکی از این 11 بند، همکاری‌های مالی است. بندهای دیگر به مواردی همچون تضمین ادامه فروش نفت، گاز و محصولات پتروشیمی ایران، حمل‌ ونقل، سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران، تکمیل اتاق‌های بازرگانی مشترک، شوراهای تجاری و حمایت از شرکت‌های خودشان برای کار با ایران مربوط می‌شود.

وی، 11 بند تعهد اروپا را جامع توصیف کرد و افزود که در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام این موارد مورد بحث قرار گرفت. 

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تشکیل کانال مالی فقط یکی از این تعهدات است؛ البته این تعهد اصلی آن‌هاست؛ چون از این طریق بقیه همکاری‌های اقتصادی می‌توان شکل بگیرد.

به گفته عراقچی، قرار شد در گروه کاری تحریم‌های برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود، گروه‌های کاری جانبی در حوزه تجارت، انرژی، حمل‌ ونقل و مسائل مالی و بانکی تشکیل شود که بقیه تعهدات کشورهای برجام بتدریج اجرایی شود.

معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد که از طریق برجام و (با حضور) کشورهای اروپایی، چین و روسیه می‌شود مسیرها و گشایش‌هایی را در رابطه با تحریم‌ها ایجاد و با تحریم‌های آمریکا مقابله کرد.

وی افزود: البته دولت جمهوری اسلامی ایران متکی به این مسیر نیست و همه مسیرها و راه‌حل‌های دیگر در حال پیگیری هستند. مسیر برجام و مسیر کشورهای اروپایی هم یکی از مسیرهای ما در سیاست خارجی است. 

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد چین و روسیه درباره ساز وکار مالی اروپا توضیح داد که این دو کشور، شرکای نزدیک ایران هستند و از این ساز وکار حمایت می‌کنند. 

معاون امور سیاسی وزیر خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که آن‌ها در مرحله بعدی که اینستکس برای کشورهای غیراروپایی قابل‌ دسترسی می‌شود مشارکت کنند.

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+4 (آلمان،‌ انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به ریاست «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین