کد خبر: ۵۷۹۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
حاتمیان:

طرح منع نمایندگی بیش از ۳ دوره یک «خود ویرانگری سیاسی» است

نماینده مردم درگز در مجلس در انتقاد از طرح «منع نمایندگی نمایندگان خانه ملت برای دوره چهارم» گفت: در روزی که این طرح تصویب شد به نمایندگان پیشنهاد دهنده گفتم که چطور می‌شود که شما نماینده‌ای باتجربه را به خانه فرستاده و یک نماینده تازه‌کار را به امر قانون‌گذاری می‌گمارید. این طرح یک خود ویرانگری سیاسی نه در سطح فرد بلکه در سطح مجلس شورای اسلامی بود.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالله حاتمیان در گفت‌وگو با ایسنا در مخالفت با طرح «منع نمایندگی مجلس برای بیش از سه دوره» گفت: من این شیوه‌ مجلس را نمی‌پسندم. در کشورهای دنیا معمولاً مجلس دومی هم وجود دارد. معمولاً مجلس اول برخواسته از شور و هیجانات عمومی بوده و بعضاً آنهایی که در سوار شدن بر افکار عمومی باتجربه‌ترند رأی می‌آورند. اما نکته این است که بسیاری از این نماینده‌ها تغییر می‌کنند یعنی نسبت به آن چیزی که مردم در انتخابات دیده بودند، عوض می‌شوند. همچنین وقتی که به مجلس می‌آیند درگیر آب و چاه و راه مردم و این جور مسائل خرد شده و عملاً از قانون‌گذاری باز می‌مانند.

حاتمیان افزود: اگر مجلس دومی هم باشد- که در خیلی از جاهای دنیا هست- نمایندگان با تجربه به آن مجلس می‌روند و از خواسته‌های عامیانه دور می‌شوند. این نمایندگان می‌توانند قوانین را بهتر بنویسند و تحت هیجانات و تبلیغات و پیامک‌های سیاسی قرار نگیرند.

نماینده مردم درگز در مجلس در مورد چند و چون مجلس دوم اظهار کرد: من وقتی مصوباتی را که از شورای نگهبان به مجلس برگشته است را نگاه می‌کنم، می‌بینم که واقعاً مجلس در مواردی کم‌دقتی کرده است. در چنین شرایطی نبود مجلس دومی که بتواند خلاءهای قانونی را برطرف کند، چه توجیهی دارد؟ مجلس دومی که از مجموعه‌ای از فرزانگان چندین دوره تشکیل شده باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس طرح مذکور را یک «خود ویرانگری سیاسی» نامید و گفت: من روزی که موضوع لغو کاندیداتوری بیش از سه دوره در مجلس مطرح شد، دیدم که خود نمایندگان چهار دوره به این موضوع رأی مثبت می‌دادند. من متاسف شدم. حتی شنیدم که بعضی می‌گفتند پیشنهاد دهنده‌ی این طرح یک نماینده پنج دوره است. من به آنها گفتم شما در حال یک خود ویرانگری سیاسی هستید. خود ویرانگری نه به معنی شخص بلکه در مورد مجلس شورای اسلامی! به آنها گفتم چطور می‌شود که شما نماینده‌ای باتجربه را به خانه می‌فرستید، اما من تازه‌کار را به امر قانون‌نویسی می‌گمارید. بنده این مصوبه را یک ضایعه سیاسی می‌بینم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان این طرح را تصویب یا رد می‌کند؟ گفت: من نمی‌توانم در این مورد نظری بدهم اما می‌دانم که در صورت تصویب این طرح باید یک مجلس دوم بسازیم. افرادی با تجربه که هر کدام در قالب یک کمیسیون مشکلات قانون‌گذاری را رصد کرده و تحت فشار شانتاژها، خواسته‌های عامیانه و بدهکاری به خاطر رأی قرار نگیرند.

حاتمیان در پایان با بیان اینکه «با این رویه مجلس شورای اسلامی آسیب‌های جدی می‌بیند» در مورد شعارهای جوان‌گرایی که در مورد این طرح‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: جوان‌گرایی در این سطح یک حرف پوپولیستی است. بعضی نماینده‌های عزیز از یک طرف می‌خواهند انتخابات را استانی کنند در صورتی که یک جوان پول ندارد که ۳ میلیارد تومان پول تهیه کند تا به لیست استانی بپیوندد از طرف دیگر قانونی برای خالی کردن افراد با تجربه از مجلس می‌گذارند. من معتقدم که این موضوع یک «خود ویرانگری سیاسی» است و با این کار مجلس را از افراد با تجربه تهی می‌کنند. همچنین باعث می‌شود افرادی از مسئولیت‌ها شانه خالی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین