کد خبر: ۵۸۰۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۶

دیک‌چنی در عمان با موضوع «ایران»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیک چنی معاون رئیس‌جمهور آمریکا به عمان سفر کرده‌است تا مسائل مربوط به بحران ایجادشده بر سر برنامه هسته‌ای ایران را با این متحد سنتی واشنگتن در خلیج فارس در میان بگذارد.

به گزارش آسوشیتدپرس یک مقام رسمی در دولت عمان که نخواست نامش فاش شود روز دوشنبه به خبرنگار این خبرگزاری گفت که موضوعات امنیتی با محوریت بحران موجود بین ایالات متحده و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور موضوع اصلی گفتگوهای چنی با پادشاه و وزیر خارجه عمان خواهد بود. در مقابل مقامات عمانی نیز از وی خواهند خواست تا آمریکا نقش بی‌طرفانه‌تری در حل مناقشه اسرائیلی-فلسطینی بر عهده گیرد. 

این در حالی‌است که سخنگوی سفارت آمریکا در عمان هدف از سفر چنی را بررسی روابط دوجانبه بین دو کشور عنوان کرده و هیچ اشاره‌ای به جزئیات موضوع نکرد.

ایالات متحده از سالهای میانی دهه هشتاد مجوز داشتن 4 پایگاه هوایی دائمی در این کشور را از پادشاهی عمان دریافت کرده و طی سالهای پیش از آن نیز همواره به عنوان یک متحد نظامی مهم برای آمریکا محسوب می‌شده‌است.

سلطان‌نشین عمان در حاشیه جنوبی تنگه هرمز قرار دارد و این موضوع بر اهمیت آن درصورت بروز هرگونه درگیری نظامی احتمالی در خلیج فارس می‌افزاید زیرا امکاناتی نظیر لجستیک نیروها و سوختگیری مجدد هواپیماها و کشتی‌های جنگی را در کمترین فاصله از خاک ایران برای ارتش آمریکا مهیا می کند. 

مقامات این کشور طی سالهای گذشته مکررا از مقامات ایالات متحده خواسته‌اند حضور نظامیان آمریکایی در این کشور به گونه‌ای کاملا نامحسوس باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین