کد خبر: ۵۸۱۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰

سازمان شانگهای: برای عضویت رسمی ایران در حال توافق هستیم

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که این سازمان در حال توافق با ایران برای عضویت رسمی تهران در این نهاد منطقه ای است.
آفتاب‌‌نیوز :
«ولادیمیر نوروف» روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به ایرنا با اشاره به روند توسعه همکاری سازمان با کشورهای عضو و ناظر تصریح کرد: اجماع نظر بالایی درباره عضویت رسمی ایران وجود دارد و با توجه به اینکه در یک برهه زمانی تحریم های ایران لغو شد، اعضای این سازمان در بیانیه 'چینگ دائو' در اجلاس سران در سال 2018 میلادی حمایت خود را از این موضوع اعلام کردند.

او گفت: در این بیانیه همچنین از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم دیپلماتیک و بین المللی برای حل موضوع هسته ای ایران حمایت شد.

به گفته وی اعضا سازمان همکاری شانگهای در این بیانیه تاکید کردند که این پیمان به طور دقیق و موثر اجرا خواهد شد و این برای پیشبرد صلح و ثبات منطقه و جهان حایز اهمیت است.

'نوروف'تاکید کرد: سازمان همکاری شانگهای به مناسبات و همکاری های خود با ایران و دیگر کشورهای عضو ناظر، بسیار اهمیت می دهد.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: دولت های رسمی عضو این سازمان بر این باور هستند که چالش هایی در زمینه های امنیتی و تثبیت شرایط منطقه ای وجود دارد و باید با همکاری کشورهای عضو و ناظر با آنها مقابله کرد.

'نوروف' ارتقا سطح همکاری های دوستانه و بشردوستانه را نیز مستلزم تلاش همه اعضای این سازمان دانست و گفت: فضای زیادی برای مشارکت در این عرصه ها وجود دارد.

وی افزود: سازمان همکاری شانگهای علاقه مند به همکاری های چند جانبه با جمهوری اسلامی ایران و همچنین پیشبرد مناسبات طرفین است.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: کشورهای سازمان همکاری شانگهای بسرعت در حال گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری خود با ایران هستند و در طرح های زیربنایی با تهران همکاری می کنند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین ‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» تاسیس شد.

چین، روسیه، هند، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان از اعضای اصلی این سازمان و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین