کد خبر: ۵۸۱۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹

کشف حوضخانه تاریخی در راسته بازار کاشان

‌رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از کشف سازه آبی‌(حوضخانه) طی عملیات مرمتی در زیرزمین مسجد کفشدوزها واقع در بازارتاریخی کاشان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
‌به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، مهران سرمدیان در توضیح این سازه آبی گفت: مجموعه زیبای کشف شده شامل بنایی چلیپایی شکل با حوض هشت ضلعی در وسط و کانال های آبرسانی از آب قنات و چاه دولوه است.‌

وی ادامه داد: مسجد کفشدوزها در راسته بازار میانچال و در مجاورت مسجد امام خمینی واقع شده است. در خصوص تاریخ بنا، کتیبه یا لوحی که تاریخچه بنا را مشخص کند در مسجد وجود ندارد ولی معماری این مسجد به دوران پیش از  قاجار باز می گردد.

سرمدیان افزود: در صورت اتمام مرمت این مجموعه می تواند به یکی از آثار شاخص مرتبط به بازار و همچنین یکی از جاذبه های  گردشگری کاشان تبدیل شود.

همچنین کارشناس حوزه باستان شناسی این اداره نیز گفت: حوضخانه مذکور که در زیر زمین مسجد کفشدوزها واقع شده متعلق به دو ‌دوره ‌تاریخی صفویه و قاجار ‌بوده که متاسفانه به دلیل مداخلات غیراصولی انجام گرفته در گذشته دستخوش تغییرات شده است.

زهرا ساروخانی ادامه داد: با توجه به یافته های موجود تاکنون‌ به نظر می رسد قدمت این حوضخانه به دوره صفویه و احتمالا قبل از آن برسد که با تکمیل مستندنگاری در این خصوص اطلاعات کامل و دقیقی به دست خواهد آمد.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین