کد خبر: ۵۸۲۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
رییس جمعیت هلال احمر:

57 هزار نفر از سیل زدگان گلستان امدادرسانی شدند

رییس جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به 57 هزار نفر از سیل زدگان استان گلستان از زمان وقوع سیل و آبگرفتگی در این استان از سوی نیروهای امدادگر و نجاتگر خبر داد و گفت: عملیات امدادرسانی با حضور دائم و حالت تحرک با جدیت در این استان در حال انجام است.
آفتاب‌‌نیوز :
«علی اصغر پیوندی» در نشست خبری با خبرنگاران افزود: از روز 25 اسفند 97 تا 10 فروردین به 161 هزار نفر از متاثرین انواع حوادث در کشور امدادرسانی شد که فقط در استان گلستان 57 هزار نفر از متاثرین سیل امدادرسانی شدند.

به گزارش آفتاب نیوز، وی ادامه داد: همچنین در این مدت 55 هزار نفر از آسیب دیدگان و متاثرین انواع حوادث در سراسر کشور اسکان اضطراری و عمومی یافتند.

رییس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: 13 هزار نفر از آنها از سیل زدگان استان گلستان هستند که در اردوگاه های اسکان اضطراری و موقت در شهرستان های گرگان، گنبد و آق قلا مستقر شدند.
پیوندی به توزیع 66 هزار بسته مواد غذایی یک ماهه اشاره کرد و گفت: فقط در استان گلستان 40 هزار بسته غذایی بین سیل‌زدگان توزیع شده است و روزانه هشت هزار و 500 امدادگر مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند. 

** مردم بیش از 14 میلیارد تومان کمک کردند 

وی با بیان این که مردم همیشه به هلال احمر کمک کرده اند، اظهارداشت: تاکنون بالغ بر 14 میلیارد تومان پول به حساب هلال احمر واریز شده که بعد از عملیات گزارش هزینه‌کرد آن را به طور شفاف ارائه می‌دهیم البته تا امروز 25 میلیارد تومان در امدادرسانی به آسیب‌‌دیدگان حوادث جوی از بودجه هلال احمر هزینه کرده ایم. 

رییس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: در استان گلستان تاحدودی زمان در حال گذر است و باید فکر جدی‌تر کنیم. در همان روزهای نخست حادثه، سیل از گنبد رد شد و به آق‌قلا رسید و به سمت گمیشان رفت و اکنون گمیشان در محاصره آب است و تا ظهر قرار است یک راه ارتباطی زمینی برقرار شود.

پیوندی تصریح کرد: در حال حاضر فقط از طریق هوایی امکان رساندن اقلام امدادی و غذایی وجود دارد و امیدواریم این آب نهایتا مسیر خود را به سمت دریا پیدا کند. 

وی یکی از مشکلات در این منطقه را این مساله دانست که آق‌قلا و گمیشان، ارتفاع زیادی از سطح دریا ندارند و همین باعث شده آب به راحتی تخلیه نشود. 

رییس جمعیت هلال احمر درباره ماندگاری آب در آق‌قلا نیز گفت: در آق‌قلا به خاطر ماندگاری آب، خطر ریزش ساختمان‌ها وجود دارد کما اینکه برخی ساختمان‌ها ریزش کردند.
 
پیوندی ادامه داد: ما خیلی مسئولیتی برای تصمیم‌گیری در ماندگاری آب نداریم، سیل خسارت های زیادی را وارد کرده است. بعضی مواقع آسیب سیل در برخی قسمت‌ها از زلزله هم بیشتر است و کشاورزان و کارگران خسارات زیادی دیدند که باید هر چه سریع تر جبران شود. 

* اتفاقات عجیب و غریب در حوادث 

رییس جمعیت هلال احمر درباره برخی خبرها مبنی بر سرقت منازل و احشام سیل‌زدگان توسط افرادی که لباس هلال احمر به تن دارند، گفت: در بحران و حادثه اتفاقات عجیب و غریب زیاد می افتد و کم و کیف آن را نیروی انتظامی باید گزارش دهد، ولی ممکن است برخی افراد سودجو با استفاده از کاورهای هلال احمر، چنین اعمالی را انجام دهند که موجب کاهش اعتماد مردم به هلال احمر می‌شود و حتما باید برخورد جدی شود. 

پیوندی درباره دستور دادستانی مبنی بر دریافت مجوز از هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان نیز گفت: سابقه این قضیه که قوه‌ قضاییه وارد شد به زلزله کرمانشاه بازمی‌گردد. در جمع‌‌آوری کمک‌های مردمی توسط برخی اشخاص و چهره‌ها در زلزله کرمانشاه بحث ها و داستان‌هایی رخ داد که خود قوه قضاییه تصمیم گرفت مسیری را در نظر بگیرد و ما هم تابع سیستم قضایی هستیم و به نظر هم می‌رسد مسیری منطقی است. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تخریب بخشی از جاده برای تخلیه آب موثر بوده یا خیر گفت: به عنوان ارگان امدادی نمی‌توانیم نظر بدهیم و موضعی نداریم و هشدارها و چالش‌ها را مطرح می‌کنیم و امدادرسانی انجام می‌دهیم. 

** هشت نفر در استان گلستان جان باختند 

وی در ادامه این نشست خبری به خسارات وارده به مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: امسال نوروز زیاد خوبی نداشتیم زیرا مردم در بسیاری از استان‌ها درگیر برف، کولاک و سیل شدند؛ به جز جزیره کیش تقریبا تمام مناطق کشور متاثر از بارندگی‌های شدید بود. 

رییس جمعیت هلال احمر با یادآوری جان‌باختن 45 نفر از هموطنان بر اثر حوادث جویاخیراظهارداشت: تلاش کردیم رقم تلفات را کم کنیم اما سیل و سیلاب چیزی نیست که به سرعت بتوان با آن مقابله کرد؛ البته در گلستان تلفات ما بسیار کم بود و هر چند نجات جان یک انسان هم بسیار مهم است اما هشت نفر بر اثر سیل در این استان جان باختند. 

پیوندی افزود: هلال احمر از لحظات اولیه در همه استان ها با تمام وجود با ظرفیت های استان‌ها و استان‌های معین در خدمت مردم بود و چهار وظیفه عمده امداد و نجات، اسکان اضطراری، تغذیه اضطراری و درمان اضطراری را در دستور کار قرار داده است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین