کد خبر: ۵۸۳۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه براون:

مشکلات ایران عمیق‌تر از تحریم‌هاست/ اینستکس اولین تلاش اروپا برای مقابله با انحصار دلار است/ آمریکا دیگر نمی‌تواند برای جهان تصمیم بگیرد

استاد روابط بین الملل دانشگاه براون با ستایش از تلاش‌های اروپا برای تجارت با ایران، اینستکس را اولین قدم برای مقابله با سلطه دلار دانست و گفت: آمریکا دیگر نمی‌تواند برای جهان تصمیم بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
نینا تانن‌والد استاد روابط بین‌الملل دانشگاه براون و فارغ التحصیل دانشگاه کلمیبا است. تحقیقاتش تاکنون بر نقش نهادهای بین‌المللی، هنجارها و ایده‌ها در مسائل امنیتی جهانی تمرکز داشته‌ است.

به گزارش آفتاب نیوز ، نینا تانن‌والد نظرات خود را در مورد روابط تجاری ایران و اروپا مطرح کرد.

وی تلاش‌های اروپا برای ادامه تجارت با ایران را تحسین کرد و در این باره گفت: اروپا مصمم به تجارت با ایران است. اما اینستکس اولین قدم اروپا محسوب می‌شود و باید به ادامه مسیر نگاه کرد.

تاننوالد تاکید کرد: باید ببینیم اروپا در آینده چقدر در تجارت با ایران موفق است. اروپا با راه‌اندازی اینستکس توانسته وفاداری خود به برجام و ایران را نشان دهد.

اینستکس به تنهایی قادر نخواهدبود مشکلات ایران را حل کند

مشکلات ایران عمیق‌تر از تحریم هاست

این استاد دانشگاه براون در مورد میزان موفقیت ساز و کار مالی ایران و اروپا هم خاطرنشان کرد: چیزی که من می‌توانم بگویم این است که این مکانیزم به تنهایی قادر نخواهد بود مشکلات اقتصادی ایران را حل کند، ایران مشکلاتی دارد که به مراتب عمیق‌تر از مشکلاتی است که به واسطه تحریم‌ها برایش ایجاد شده‌ است. اما چیزی که مشخص و واضح است این است که اینستکس می‌تواند به کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران کمک کند.

اینستکس اولین تلاش برای مقابله با انحصار دلار است

تانن‌والد در ادامه در مورد مقابله این ساز و کار با سلطه دلار گفت: تحقق این اتفاق در حال حاضر بسیار سخت است. ولی تلاش‌های اروپا برای مقابله با این انحصار در نوع خود قابل ستایش است و می‌تواند به عنوان نخستین تلاش‌ها و گام‌ها در این مقابله به حساب آید.

سازوکار مالی ایران و اروپا اولین گام برای مقابله با هژمونی آمریکا در جهان است

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: اکنون اینستکس برای انتقال مواد غذایی و کالاهای انسانی است. اما با گسترش این مکانیزم اروپا با هژمونی آمریکا در جهان مقابله می‌کند.

تانن‌والد خاطرنشان کرد: از این به بعد دیگر آمریکا نمی‌تواند هژمونی مورد نظر خود را داشته باشد و برای جهان تصمیم بگیرد.

برجام یک توافق سازنده بود

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در ادامه با تاکید بر نقش مهم و سازنده برجام برای حل بحران‌های جهانی گفت: کشورهای اروپایی متعهد به برجام هستند؛ چراکه به مزایای این توافق آگاهند.

وی گفت: یکی از اهداف اتحادیه اروپا برای حفظ تجارت با ایران، تلاش برای حفظ برجام است. برجام توافق مناسبی بود برای همین هم اروپا در حال حاضر تلاش می‌کند تا ایران را به این توافق متعهد نگه‌ دارد و باعث زنده‌ماندن برجام شود.

خروج از برجام باعث انزوای آمریکا شد

وی در ادامه به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: این اتفاق بزرگترین اشتباه ترامپ است. این تصمیم و تصمیماتی از این دست توسط ترامپ باعث انزوای بیشتر ایالات‌متحده خواهد شد.

توافق بین آمریکا و ایران برای صلح جهان ضروری است

تانن‌والد در پایان با ابراز امیدواری از حصول توافق جدید بین ایران و آمریکا، چنین توافقی را برای این دو کشور و جهان اتفاقی مثبت دانست.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین